[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با دانشجویان شرکت‌کنندگان در مدارس تابستانی سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم انجام شد، طی سخنانی اظهار کرد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزه‌های انسانی از […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با دانشجویان شرکت‌کنندگان در مدارس تابستانی سلامت و دین دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم انجام شد، طی سخنانی اظهار کرد: حوزه سلامت، بهداشت و درمان همانند سایر حوزه‌های انسانی از منظر دینی و اسلامی باید مورد نظر قرار گیرد و از نگاه اسلام سه زاویه دید جدی در حوزه سلامت وجود دارد که باید توسط حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بررسی شود.

وی با بیان اینکه دانش پزشکی، بهداشت، سلامت و درمان دارای منظر اصول و قواعد توصیفی، کلامی و فلسفی است، اضافه کرد: همه مکاتب پزشکی و سلامت در واقع یک نگاه جهان‌شناختی و انسان‌شناختی را همراه خود دارد، حتی در حوزه علوم انسانی نیز مدعی نیستیم که تمام آنچه در غرب تولید شده است و این نوع نگاه افراطی را نداریم بلکه معتقد هستیم تولیدات نظری در این حوزه نیز همانند تولیدات علوم مهندسی و پزشکی حاوی حقایقی در مورد عالم است و با روش‌هایی که کار کردند به قواعدی واقعی پی بردند که توانستند در زندگی بشر تأثیرگذار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی قواعد فلسفی حاکمی وجود دارد که آنچه در غرب تولید شده نیز بر مبنای آن است و امکان ندارد علوم انسانی اجتماعی و علومی همانند سلامت و پزشکی و حتی علوم پایه مبتنی بر رویکردها و نگرش‌های فلسفی و بنیادی نباشد چراکه این رویکردها در شناخت عالم، طبیعت و انسان سایه افکنده است و یک دانش نمی‌تواند از این پایه‌های فلسفی و نگرش‌های جهان‌شناختی، حقیقت‌شناسی و انسان‌شناسی تفکیک شود.

وی ادامه داد: بدون اینکه بخواهیم ادعا کنیم که در فهرست بلند دانش‌های انسانی و غیرانسانی و سایر علوم غرب، دستاوردی وجود ندارد و تحولاتی حاصل نشده است، باید بگوییم که تفکر بشر می‌تواند در هر مکانی عرصه‌های زیادی را فتح کند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه گزاره‌های هستی‌شناسی و ساختار شناسی عامی در اسلام وجود دارد که بر همه عرصه‌ها سایه می‌افکند، مطرح کرد: یک دانشمند مسلمان آنگاه که وارد یک حوزه دانشی و رشته می‌شود باید بداند که در گنجینه دانش و معارف اسلامی گزاره‌های توصیفی و فلسفی وجود دارد که می‌تواند هدایت‌گر باشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در حوزه فقه سلامت، بهداشت و درمان داشته‌های علمی مختلفی ارائه شده است، عنوان کرد: در بیش از ۵۰ کتاب مختلف در حوزه فقه به زوایایی از سلامت پرداخته شده اما این دستاوردها کامل نیست به همین علت رشته‌های مرتبط با فقه سلامت و پزشکی در سطح اجتهاد حوزه دنبال می‌شود تا مطالعات فقه پزشکی نظام‌مند شود.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: هر چند دستاوردهای فقهی موجود پاسخ‌گوی نیازها نیست اما منابع موجود و دستگاه فقه می‌تواند به سوالات پاسخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلام در حوزه سلامت داشته‌هایی وجود دارد که گاهی در مورد آن شاهد افراط و تفریط هستیم درحالی‌که باید از داشته‌های مناسب آن بهره‌مند شویم و از طرف دیگر فقط به آن اتکا نکنیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: تاریخی علمی که در غرب نوشته شده به‌خوبی نشان می‌دهد که به سهم دین مبین اسلام خیلی کمتر نگاه شده است؛ ریشه‌های تاریخی دانش‌ها از یونان گرفته می‌شود و مستقیم به عصر جدید مراجعه می‌کنند و این وسط نگاه اسلام از یاد می‌رود.

[ad_2]