[ad_1] شهرکریمه ـ ایمن سادات موسوی نژاد:  گذشت یک چلّه‌ پرافتخار بدون خیانت به آرمان‌ها و ایستادگی و مقاومت در برابر همه‌ وسوسه‌ها، شکوفایی و بلوغ اجتماعی را برای انقلاب به ارمغان آورد. در چنین مقطعی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای با صدور «بیانیه گام دوم» به «بازخوانی کارنامه و سرگذشت انقلاب اسلامی و […]

[ad_1]

شهرکریمه ـ ایمن سادات موسوی نژاد:  گذشت یک چلّه‌ پرافتخار بدون خیانت به آرمان‌ها و ایستادگی و مقاومت در برابر همه‌ وسوسه‌ها، شکوفایی و بلوغ اجتماعی را برای انقلاب به ارمغان آورد.

در چنین مقطعی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای با صدور «بیانیه گام دوم» به «بازخوانی کارنامه و سرگذشت انقلاب اسلامی و برشماری فتوحات و افتخارات و برکات گذشته» و «تبیین آسیب‌ها و تهدیدها و ظرفیت‌های مختلف کنونی» و «طراحی استراتژی حرکت آینده انقلاب اسلامی و مأموریت‌های تمدنی جوانان» پرداختند.

در ابتدای حرکت جمهوری اسلامی با عنوان گام اول انقلاب اسلامی توانستیم با تکیه بر اعتقادات، عزت نفس و نیروهای جوان و جهادی از فراز و نشیب‌های بسیاری عبور کنیم.

 در گام دوم انقلاب اسلامی می‌توانیم با تکیه بر نیروی جوان و نگاه به داخل از فراز و نشیب‌های امروزمان نیز عبور کنیم.

نقش جوانان در عرصه جنگ سخت بر کسی پوشیده نیست. اگر هجوم دشمن از نوع نظامی باشد این جوانان هستند که در این عرصه پا به میدان دفاع می‌گذارند. همچنین در جنگ فرهنگی، اقتصادی و علمی نیز خط مقدم جبهه دفاع را جوانان تشکیل می‌دهند و ما با تکیه بر این نیرو می‌توانیم در عرصه‌های بین‌المللی گام برداریم.

در زمینه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی، اقتصادی و عمرانی این دانشگاه‌ها هستند که باید مسؤول فراهم‌سازی چنین زیرساخت‌هایی باشند.

بزرگترین خدمت به کشور این است که دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علمی و اعتقادی در عرصه فراهم آوردن زیرساخت‌ها در قالب فعالیت مستمر و دغدغه‌مند تلاش کنند و با مساعدت از چراغ راه بیانیه گام دوم انقلاب، مسیر را به درستی تشخیص دهند.

طبق فرمایش حضرت آقا بدون فهم گذشته نمی‌توان آسیب‌ها، فرصت‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌های این انقلاب را شناخت.

 

دوران حزب بازی تمام شده است
علی اکبری، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی قم ضمن اعتقاد بر توجه و درک گذشته می‌گوید: بدون تردید هرگونه کوتاهی سبب ضرر و زیانی می‌شود که دشمن را نسبت به تضعیف انقلاب امیدوارتر می‌کند. تاکنون اتفاقات گوناگونی مثل فتنه ۸۸ و آبان ۹۸ رخ داده که هر یک هزینه‌های زیادی برای نظام داشته اما نکته حائز اهمیت این است که نتوانسته این انقلاب را متوقف کند.
وی با بیان اینکه کسانیکه بر سیدالشهدا(ع) شمشیر کشیدند همان خوارج زمان امیرالمؤمنین(ع) بودند، تصریح می‌کند: آنها همان کسانی بودند که خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) را غصب کردند بنابراین باید از اتفاقات گذشته درس بگیریم و طبق فرمایش حضرت آقا به بصیرت خود بیفزاییم تا در شرایط حساس بتوانیم حق را از باطل تشخیص داده و به پیروی و تبیین حق بپردازیم.
کارنامه ملت فهیم ایران نشان داده است که در هر شرایطی پشت انقلاب و رهبری معظم انقلاب هستند اما هرگز فساد و رانت و.. بین مسؤولان را تحمل نخواهند کرد.
این دانشجو افزایش بصیرت مردم برای حرکت در مسیر انقلاب را ضروری دانست و افزود:  کشور در آستانه انتخابات مجلس قرار دارد بدون تردید مردم می‌توانند با انتخاب نمایندگان انقلابی دست بیگانگان را از مسؤولیت کوتاه کنند نمایندگان انقلابی می‌توانند خائنین به انقلاب در لباس مسؤولیت را به تریبون مجلس برای پاسخگویی بکشانند و چهره اصلی آنها را به همه مردم نشان دهند.

وی خطاب به مسؤولان گفت: دوران حزب بازی تمام شده و به جای سیاسی بازی و سیاسی کاری به فکر مردم باشند چرا که ملت ایران فقط افراد انقلابی و در مقابل آن غیر انقلابی را می‌شناسند.

 

هیچگاه جمهوری اسلامی از اعتماد به جوانان ضرر نکرده است

سروش بستان پیرا، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم با بیان اینکه امروز جنگ ما جنگ توپ و تفنگ نیست، خاطرنشان کرد: عرصه جنگ میدان اقتصادی است اما همچون جنگ سخت نیازمند نیروهای پاشنه کشیده در این عرصه هستیم.

وی با اعتقاد به اینکه جمهوری اسلامی هیچ گاه از اعتماد به جوانان ضرر نکرده است، گفت: مشکلات کشور از سستی مسؤولان و بازنشستگانی بوده که توانایی فعالیت نداشتند و تنها به خاطر سابقه مدیریت و همچنین آشنایی‌های گذشته به فرماندهی میدان منتخب شده‌اند.

اصل «ما می‌توانیم» ملزوماتی دارد که بستان امیدواری به حل مشکلات را کمترین و کوچکترین لازمه این اصل عنوان کرد و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی فارغ از مسائل بروکراتیک غربی را به عنوان اصل دوم مورد تأکید قرار داد.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیک دانشگاه قم با اشاره به مدیریت علمی جوانان در یک دهه اخیر تصریح کرد: جمهوری اسلامی درعرصه‌های هسته‌ای، هوا و فضا، امنیت ملی و فن آوری دفاعی توانسته است به این جایگاه برسد. هرچند که هنوز هم این فرآیند باید با شتاب کامل ادامه ‌پیدا کند.

اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» عامل عزت در همه عرصه‌ها

وی مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» را عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه‌ها عنوان کرد و افزود: این اصل زمانی محقق می‌شود که ما در مسیر جوانگرایی نیروی دفاعی خود در هر هجمه استفاده کنیم و گام برداریم.

بستان پیرا با بیان اینکه مسئله اصلی اعتماد به نیروی جوان دانست و گفت: امروز دانشگاه‌ها به غیر از فعالیت‌های آموزشی در دو عرصه پژوهشی و همچنین فراهم آوردن فضایی برای ساختن کشور ضعیف هستند و خود را مسؤول این میدان نمی‌دانند.

 

بیانیه گام دوم انقلاب را عامل اجماع بین نسل جوان انقلابی

نسل جدید انقلابی طیف بسیار گسترده‌ای هستند که هم در علوم بنیانی کار می‌کنند و هم دارای دانش‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اجتماعی هستند.

جلالی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما  بیانیه گام دوم انقلاب را محور هماهنگی بین نسل انقلابی عنوان کرد که می‌خواهند بار گام دوم انقلاب را به دوش بکشند.

به گفته وی این بیانیه می‌تواند برای ایجاد یک نوع ائتلاف و همگرایی فکری بین این نسل برای حرکت در چله دوم انقلاب اسلامی، به عنوان اصل قرار گیرد.

این دانشجو پیشنهاد کرد: قرارگاه‌هایی ایجاد شود که در آن فعالیت‌های نیروهای جوان انقلاب و نیروهای آتش به اختیار تجمیع شود تا توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم دنبال شود و انقلاب اسلامی به سمت مقاصد خودش حرکت کند.

 

ابراز نارضایتی از عدم اهمیت برخی مدیران به نظرات جوانان

حسین قادری، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی قم با وجود تهدیدها، فرصت‌های پیش روی کشور به نکات امیدبخش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر می‌توان گفت استقلال و امنیت جزو دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی‌ است هر چند که در برخی از فاکتورهای دیگر شاهد ضعف‌هایی هستیم که در صورت ایجاد اراده لازم در مسؤولان کشور و البته مطالبه‌گری اقشار مختلف مردم می‌توان به بهبود اوضاع امید داشت.

وی وجود نسل جوان را یکی از فرصت‌های کشور دانست و عنوان کرد: اکثر مسؤولان در زمینه ضرورت حضور جوانان در عرصه اداره کشور صحبت کرده و می‌کنند اما در عمل اراده‌ای برای تحقق آن وجود ندارد. چنانچه این اتفاق محقق شود می‌توانیم شاهد تقویت نقاط قوت در کشور باشیم.

این دانشجو ضمن ابراز نارضایتی از اهمیت ندادن برخی مدیران به نظرات و مطالبات جوانان گفت: در بسیاری از موارد، تحلیل جوانان و دانشجویانی که سن و سال و تجربه زیادی هم ندارند به مراتب پخته‌تر و کارآمدتر از نظر برخی کارشناسان و مدیران با سابقه کشور است اما متأسفانه مدیران کشور به طور عمومی خود را مستغنی از آن می‌بینند که در موارد مهم نظرات جوانان و دانشجویان را بشنوند و به راهکارهای آنان توجه کنند و برخی مدیران به صورت نمایشی، خود را طرفدار جوانان معرفی ‌می‌کنند.

 

حفظ روحیه مطالبه‌گری از وظایف جوانان

قادری در زمینه حفظ روحیه مطالبه‌گری جوانان تصریح کرد: در بسیاری از موارد بر خلاف انتظار همگان پیگیری‌های دانشجویان به نتیجه رسیده و اقدامات مؤثری انجام شده است. جوانان و دانشجویان با توجه به داشتن انگیزه و انرژی فراوان، در صورت پیگیری مصرانه و مجدانه خواست‌ها و مطالبات مردم برای رفع نواقص، می‌توانند گام‌های مؤثری بردارند.

وی آگاهی‌بخشی به سایر اقشار جامعه را از دیگر رسالت‌های دانشجویان عنوان کرد و افزود: دانشجویان به عنوان موتور محرک جامعه وظیفه مهم آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم نسبت به وظایف ملی خود را بر عهده دارند. بدون شک نخستین گام در مسیر رشد و ارتقاء کشور در عرصه‌های مختلف، آگاهی از وضعیت موجود و شناخت توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور است چنانچه این دو شناخت وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار رشدی چشمگیر داشت.

این دانشجو نقش بسیار پررنگ و مهم تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را در شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف، همچنین آگاهی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها، با حضوری فعال و ایجاد دغدغه در میان همه جوانان مورد توجه قرار داد و افزود: چنانچه این گروه‌های مرجع به خوبی وظایف خود را انجام دهند، می‌توانیم شاهد رسیدن به اهداف مورد اشاره باشیم.

وی با بیان اینکه امروزه هدف بسیاری از دانشجویان صرفا اخذ یک مدرک تحصیلی و ورود به بازار کار است، تصریح کرد: این امر سبب شده تحقیقات علمی بیشتر روی کاغذ باقی بمانند و ارتباط درستی میان این تحقیقات و پژوهش‌ها با صنعت در سطح کلان آن وجود نداشته باشد. بدون تردید در صورت اصلاح این رویه می‌توانیم شاهد آن باشیم که علم و دانش در خدمت پیشرفت و ارتقاء کشور به کار گرفته شود.

 

تحقق «ما می‌توانیم» با تقویت حس اعتماد به جوانان

علی ایل بیگی، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته اقتصاد دانشگاه قم به بیان مصداق‌هایی در حوزه گام دوم انقلاب در زمینه تحقق امر «ما می‌توانیم» پرداخت و افزود: بزرگترین کاروان دانشجویی منسجم کشور در استان در سال ۹۷ رقم خورد و این افتخار برای نخستین بار در کشور به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: جوانان دارای سن زیر ۲۳ سال توانستند کاروانی در عراق را با هزینه کمتر از معمول مدیریت کنند که تنها با اعتقاد به «ما می‌توانیم» و اعتماد این اتفاق رقم خورد.

این دانشجوی دانشگاه قم با بیان اینکه گره عمیقی بین جوانان جبهه و جنگ و دفاع مقدس با جوانان نسل کنونی وجود دارد، گفت: زمانی جوانان فرمانده جنگ بودند ولی متأسفانه هنوز به آنها میدان داده نشده است.

وی به بیان گلایه‌ای از مسؤولان پرداخت و افزود: تا کنون مشاهده نشده مسؤولی به جوانی کاری بسپارد و از او حمایت کرده باشد و خروجی آن را تبیین کند.

آنچه اکثر دانشجویان دوران کنونی به آن اذعان دارند این است طبق فرمایش حضرت آقا در زمینه تقویت معنویت خود کار کنند، کنار این معنویت برای علم‌آموزی و بکار گیری آن تلاش داشته باشند، به آینده این انقلاب امیدوار باشند، در راستای مسیر انقلاب گام بردارند، نسبت به مسائل انقلاب حساس باشند، احساس مسؤولیت کنند. دشمنان این انقلاب را خوب بشناسند، موضع مشخص و قاطعی نسبت به آنها داشته باشند، هرگز از قدرت پوشالی آنها نهراسند و نسبت به مسائل و اتفاقات کشور و جهان بصیرت لازم را داشته باشیم.

بیانیه گام دوم انقلاب از نگاه، فکر، نظام اندیشه‌ای، باورها، آرزوها و دغدغه‌های پدرانه رهبر انقلاب برخاسته است. جوانان به عنوان مخاطبان خاص این بیانیه کسانی هستند که در چله دوم انقلاب به سازندگی و نقش‌آفرینی اهتمام دارند.

این نیروها همواره همچون استخوانی در گلوی دشمنان ظاهر شده‌اند و به همین دلیل آماج و هدف تیرها و توطئه‌های دشمنان درآمده‌اند.

این جوانان تجربه تاریخی موفق میدان‌داری آن‌ها، در همه عرصه‌ها یک واقعیت است و همیشه پیشران و فاتح عرصه‌های جنگ سخت و نرم، جهاد علمی و جهاد اقتصادی بوده‌اند.

امید است که در آینده نه چندان دور ما شاهد ورود دوباره جوانان به جنگ تحمیلی اقتصادی باشیم و با گام دوم جوانان انقلابی تحریم‌های اقتصادی به شکست بیانجامد.

انتهای پیام/۷۸۰۰۳*۴۰

[ad_2]