[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، علیرضا شهیدی ظهر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز صنعت که در اتاق بازرگانی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران ۱۳ ماده معدنی اصلی را داشته و جزو ۱۰ کشور برتر جهان است، اظهار داشت: هم‌چنین ۲۷ ماده معدنی پرکاربرد را دارد و در این زمینه هم جز ۲۰ […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، علیرضا شهیدی ظهر چهارشنبه در آئین گرامیداشت روز صنعت که در اتاق بازرگانی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران ۱۳ ماده معدنی اصلی را داشته و جزو ۱۰ کشور برتر جهان است، اظهار داشت: هم‌چنین ۲۷ ماده معدنی پرکاربرد را دارد و در این زمینه هم جز ۲۰ کشور جهان قرار دارد.

وی از احیا ۱۵۰ معدن راکد و تعطیل شده در کشور خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۴۰۰ معدن هم اکنون فعال هستند و این در حالی است که ۱۰ هزار معدن در کشور داریم و ۲۰ زون تخصصی در کشور برای بهره‌برداری از این منابع معدنی تنظیم شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بیان کرد: در کشوری مانند آمریکا عمق استخراج از ۲۴۰ متر نیز گذشته است در حالی که در ایران میانگین عمق استخراج در ایران نیم متر است.

وی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال ۳۸ تأسیس شد و عمری ۶۰ ساله دارد و در آن ۱۰۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص فعال است، گفت: این سازمان تولید ثروت از معادن و اکتشاف و بهره‌برداری از معادن را بر عهده دارد و وضعیت اشتغال در این زمینه به وضعیت مطلوب‌تری رسیده است؛ هم‌چنین وظیفه شناخت مخاطرات زمین شناسی را در راستای صیانت از ثروت ملی برعهده دارد.

شهیدی با اشاره به نقشه‌های ژئوفیزیک در استان قم، گفت: وضعیت معدنی قم از صنایع غیر فلزی به صنایع فلزی و استخراج آهن، طلا و مس تغییر می‌کند.

وی با اشاره به ظرفیت سولفات سدیم در استان قم، گفت: باید از معادن کوچک در این زمینه حمایت‌های لازم صورت بگیرد چرا که برای استان قم سودآور است و تا کنون در این زمینه ۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شده که این امر نوید بخش رونق است.

[ad_2]