حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در اظهار کرد وگو با خبرنگار تعلیم و پرورش خبرگزاری فارس، واقعه غدیرخم را در قالب ساحت های ششگانه سند دگرگونی و مبانی پنجگانه تربیت تشریح و تصریح کرد و اظهار کرد: مربیان و متربیان در […]

حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در اظهار کرد وگو با خبرنگار تعلیم و پرورش خبرگزاری فارس، واقعه غدیرخم را در قالب ساحت های ششگانه سند دگرگونی و مبانی پنجگانه تربیت تشریح و تصریح کرد و اظهار کرد: مربیان و متربیان در مدرسه صالح در مسیر قرب الی الله، برای حرکت به سوی مقام عبودیت و اکتساب جایگاه خلیفه الهی تربیت می گردند. 

 وی دنبال کرد: آنان باید دعوت خدا و پیامبر(ص) را به جهت فهم مراتب حیات طیبه اجابت کنند. به به صورتی که نخست برای تجلی ارزش های الهی در وجود خودشان اقدام کرده و پس از آن برای پژوهشگر ساختن آنان در دیگران و شکل گیری و اعتلای جامعه صالح بکوشند که در معرفت شناختی و ارزش شناختی آمده در مبانی سند از همین فرمول استفاده شده هست.

حجت الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: آنان باید تربیت را از خود به غیر شروع کنند و بنابراین مربیان و متربیان با قبول ولایت آدم کامل-پیشوایان و اولیای الهی که پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) مصداق اکمل و اتم آنان می باشند، این مسیر دشوار را  با مربیان حقیقی معصوم و رهبران آدم شناس برخود هموار کنند. در نتیجه تولای اولیای الهی (دوستی و پذیرش ولایت و سرپرستی آنان) و تأسی به وی در پیروی عملی این مسیر پر فراز و نشیب آن منتخبانی که تحت عنوان اسوه های حسنه الهی معرفی شده اند در همه ابعاد و شئون زندگی پرگردنه و با خطر را برای پویندگان نهایت و طالبان قرب الهی حمایت کننده می سازد، و هم چنین وصول به مراتب حیات طیبه را در همه ابعاد فردی و اجتماعی برای مربیان و متربیان  در پی می آورد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای تحقق حیات طیبه، محصلین احتیاج مبرم دارند که با شناخت دشمنان خدا (طاغوت) و موانع راه خدا (الذین یصدون عن سبیل الله)، با آنان خصومت ورزیده (تبرّا) و با مقابله خالصانه با همه دشمنان راه خدا (جهاد فی سبیل الله) اهتمام و کوشش داشته تا موانع را به مراجع تبدیل کنند که دشمنان خدا در حقیقت دشمنان نهایت آدم و سعادت حقیقی که امروز با ریختن خون بانوان و کودکان در مدرسه ها و منازل به زندگی ننگین و نفرت بار خود ادامه می دهند راه مقابله را در پیش دریافت کنند و آن را عزت دار بیابند نه اینکه فریب زرق و برق دنیای آنان را بخورند و منفعل گردند.

معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت تعلیم و پرورش اظهار کرد: یکی از بزرگترین پیام های غدیر خم عزت و استقلال در برابر ظالمان هست؛ تربیت محصلین بدون اعتقاد به واقعه غدیر خم جهت حرکت آگاهانه و اختیاری به سوی قرب الی الله و تحقق مراتب حیات طیبه در ابعاد فراگیر و همه جانبه نگر آن یک خواب و خیال هست.

 

 حجت الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: هر چیز و مخلوقی همان طور که هست، معرفی نمی شود به همین علت هستی شناسی با همه خصوصیات حقیقی اش و با همه ابعاد متفاوت و پیوستگی ها و وابستگی هایش در مدرسه ها تعلیم داده نمی شود.

وی با بیان اینکه امروز مربیان و متربیان با مصیبت معرفی وجود آدم به بلای سرگردانی در مدرسه دست و پنجه نرم می کنند، اظهار کرد: تشریح حقیقی آدم با دو جنبه مادی و غیرمادی توأمان بوده که هم جسم و کالبد دارد و هم روح و روان که سلطان محسوب می گردد اما آدم در بعضی متون درسی از دو حقیقت خارجی ترکیب شده که محصول خصومت با واقعه غدیر و رهبران معصوم آن بوده هست. 

 معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت تعلیم و پرورش دنبال کرد: به رغم تفاوت های بنیادی میان جان و جسم، ارتباط وثیقی میان آن دو برقرار هست و به شکلی متقابل از هم اثرگذاری می پذیرند. در حقیقت بدن و روح مراتب یک وجود شخصی واحد و متصل به هم می باشند و این دو وجه، و دو جنبه وجود آدم،  بر هم اثرگذاری و تأثر مداوم و متقابل دارند، البته این معرفت در اختیار مفسران و برگزیدگان حقیقی وحی هست که دیگران از آن بهره ای ندارند.

وی با بیان اینکه جهان هستی به طور حقیقی برای محصلین در حالتی قابل شناسایی هست که شناخت آن را از معصومین فهم و دریافت کرده باشد، اضافه کرد: علمی که امروز در مدرسه ها جهان در حال تعلیم هست، علت شده هست که  شناخت ابعاد و مراتب متفاوت هستی و پدیده های آفاقی و انفسی در قرآن را از آنان محروم کند.

وی اضافه کرد: ارزش ها (به لحاظ چیستی) از سنخ مفاهیم و گزاره هایی اعتباری می باشند، به به صورتی که محصلین به شکلی در مقام عمل به آنان ملتزم و پای بند باید باشند و طبق مفاد آنان در مدرسه اقدام و مشی می کنند ، اما باید دانست که این اعتبارات، در مقام ارزشگذاری تنها در ارتباط با مراسم معرفی مدیرمعصوم در غدیر خم برای جامعه بشری حقیقی قابل اعتنا و طرح می باشند و در غیر این صورت، از خود وجود مستقلی نداشته و ندارند. 

 معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت تعلیم و پرورش توضیح داد: به بیان دیگر بایدها و نبایدهای ارزشی حاکی ارتباط ضروری خاصی برطبق علّیّت و سببیّت، بین عمل اختیاری دانش آموز و نتیجه مترتب بر آن وجود هست؛ در حقیقت، پشتوانه ارزش مفاهیم ارزشی و مقدم و مسلط بر آن، واقعیتی هست که خود در زمره مفاهیم ارزشی توان ندارد باشد، اما ثبات و ارزش فعالیت های آموزشی به آن بستگی خواهد داشت.

وی دنبال کرد: در نتیجه اگر مفاهیم و گزاره های ارزشی، بدون پشتوانه واقعیت های عینی و حقیقی، تعیین و عرضه گردند صرفاً اعتباراتی می باشند زیرا احساسات، عواطف، سلیقه ها، امیال و خواهش های افراد، مستندات ثبات و عینیت خارجی را ندارند و بنابراین به لحاظ منطقی نمی شود بر آنان احکام و آثاری مترتب نمود چراکه تحقق ارزش های حقیقی برای مربیان و متربیان در مقام عمل لازمه حقیقت یافتن نوعی نهایت وجودی (تکامل) در محصلین  است که عبارت هست از آثار و نتیجه های حقیقی اعمال اختیاری متربیان در افکار و رفتارشان و هم چنین عکس العمل آنان نسبت به دیگران، همان طور که حقیقت یافتن ضد ارزش ها نیز در زندگی آنان سقوط و انحطاط از مقام شایسته آدم را برای آنان و دیگران به بار می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در نتیجه در واقعه غدیر خم ارزشگذاری از منظر اسلامی و ارزش های مبتنی بر حقیقت های ثابت وجود آدمی که از خصوصیات بنیادی و محوری آفرینش آدم بوده که از آن به فطرت و طبیعت نیز یاد می شود، برای تعلیم مربیان و متربیان رقم خورده هست بنابراین محصلین با حضور در کلاس غدیرخم به نهایت و سعادت حقیقی که تکامل حقیقی آنان و اشتداد وجودی شان را در بردارد، صعود می کنند؛ و گرنه عمل اختیاری نهایت آفرین با سلیقه های نسبی گرا یا خیالی و اعتباری محض همین می شود که علم بشر برای کودک کشی افتخار و قدرت می شود.

وی اضافه کرد: دین حق برای مربیان و متربیان زمانی از جعبه خیالات خارج می شود که مجموعه ای از اعتقادات و قوانین و ارزش های متناسب با زندگی محصلین از سوی خدای حکیم برای راهنمایی آنان به سوی نهایت شایسته وی توسط پیامبران الهی مثل واقعه غدیر خم فرو فرستاده شده باشد.

معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت تعلیم و پرورش دنبال کرد: در شرایع ابراهیمی باور به خداوند یگانه، معاد و نبوت، هسته اعتقادی مشترک بوده؛همچنان که مرتبه ای از ضرورت عبادت و اطاعت خداوند، رعایت تقوای الهی و پاسداشت اصول و ارزش های اخلاقی و انسانی نیز در همه آنان مورد اهتمام بوده که پیروان این شرایع آسمانی برای رسیدن به سعادت حقیقی و نهایت، لابد از فهم و دریافت معارف اسلام ناب محمدی می باشند.

زیرا فطرت پاک آدمی و احکام عقل سلیم و آفرینش هستی و شکوفایی فطرت پاک آدمی را در خود ذخیره کرده هست که اگر محصلین به اصول اخلاقی دین اسلام و قوانین کلی زندگی آدمی درباره حقایق اعتقادی اسلام ناب که ارزش و صحت آن به وقت و بیننده معینی محدود نیست تعلیم داده گردند، دیگر نه فرار نسل ها و مغزها مربیان و متربیان را نظاره گر نخواهیم بود و نه گریز از وجدان ها یا همان فطرت با طهارت که در ارتباطات شهروندی امروز چه عارضه های آزار دهنده ای را به مردم تحمیل می کند، به جهت آنکه علم حقیقی از دین حقیقی و سرشت پاک نهاد مربیان و متربیان در مدرسه صالح و جامعه صالح قابل تفکیک نبوده و نخواهد بود و تا به این پیوستگی و همبستگی دین تکمیل شده در غدیر خم آراسته نشویم، مشکلی حل نخواهد گردید.