گروه اجتماعی – خبرگزاری فارس: در سال پشتیبانی از کالای ایرانی قفسه های فروشگاه های زنجیره ای روز به روز اروپایی تر می گردد. ویترین فروشگاه ها رزمایش تجملات کالاهای اشرافی شده در حالی که این روز ها  تامین بعضی اقلام بنیادی با سختی همراه هست. این مسئله موجب می گردد اجناس داخلی به فروش […]

گروه اجتماعی – خبرگزاری فارس: در سال پشتیبانی از کالای ایرانی قفسه های فروشگاه های زنجیره ای روز به روز اروپایی تر می گردد. ویترین فروشگاه ها رزمایش تجملات کالاهای اشرافی شده در حالی که این روز ها  تامین بعضی اقلام بنیادی با سختی همراه هست. این مسئله موجب می گردد اجناس داخلی به فروش نرسد و کارگر ایرانی  به اخراج و کارفرما به ورشکستگی نزدیک تر گردد. در همین حال خبر ها حکایت از این دارد که فروشگاه زنجیره ای بیگانه با مشارکت ژن های خوب می خواهد فعالیت خود را در تهران و بعضی شهرهای کشور شروع کند.

پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که شهرداری تهران نیز موافقت اولیه خود را با فعالیت فروشگاه زنجیره ای “استار”

***اما واقعه ی ورود فروشگاه اسپار به کشور چیست؟

اصل ماجرا از اینجا شروع می گردد که آقای «م»  از کیلومترها آن طرف تر پای در خاک ایران می گذارد و در قالب استارتاپ و با بهره گیری از رانت فرزند یک فعال معروف اصلاح طلب، بر مجموعه شهری اعمال فشار می کند تا مجوز ورود اسپار و ایجاد فروشگاه در ایران را کسب نماید. در حقیقت با رونق گرفتن فروشگاه های بیگانه و طرد تولیدات وطنی آن هم در سال پشتیبانی از کالای ایرانی حال سوال اینجاست که مسئولین ذی ربط چه طور قصد دارند جواب بیکار شدن کارگران ایرانی را بدهند؟

***فروشگاه هلندی اسپار، چه سوابقی دارد؟

در حقیقت با رونق گرفتن فروشگاه های بیگانه و طرد تولیدات وطنی آن هم در سال پشتیبانی از کالای ایرانی حال سوال اینجاست که مسئولین ذی ربط چه طور قصد دارند جواب بیکار شدن کارگران ایرانی را بدهند؟شرکت SPAR دارای بیشتر از ۱۲۷۰۰ فروشگاه در ۴۵ کشور جهان هست. این شرکت در سال ۱۹۳۲ توسط آدریان وان ول در هلند ایجاد گردید و  آن در شهر آمستردام قرار دارد.[۱]  [۱]  ورود این هایپر مارکت در کشور ها به منزله شکست خرده فروشی ها و فروشگاه های زنجیره ای بومی هست.

 

  روزنامه بلژیکی لالیبره در سال ۱۹۱۵   ماهیت اسلام ستیزانه هایپر مارکت اسپار را افشا می کند.[۲] [۲] به نوشته این روزنامه، اسلام ستیزان از ارائه گوشت حلال در این فروشگاه زنجیره ای بشدت انتقاد و اعتراض می کردند. درنهایت فروشگاه زنجیره ای “اسپار” (SPAR) درنهایت فروشگاه زنجیره ای “اسپار” (SPAR) در اتریش، فروش گوشت حلال را در همه شعب بزرگ خود در اتریش ممنوع کرد. این اسلام هراسی در حالی هست که جمعیت قابل ملاحظه ای از مسلمین در اتریش ساکن می باشند .

Jean-Charles Naouri، Jean-Charles Naouri، مدیر عامل گروه کازینو، مالک شاخه فرانسه اسپار یک یهودی الاصل فرانسوی هست. Tobias Wasmuht Tobias Wasmuht یکی از مسئولان کلیدی اسپار برای توسعه برند خود اقدام به مشارکت با گروه صهیونیستی NENI  می کند .[۳] [۳] این گروه آشپزی را خانم  Haya Molcho ، مدرس معروف آشپزی در شبکه ها و شو های تلویزیونی و فستیوال های غذایی اسرائیل سازمان دهی می کند.[۴] [۴] برند NENI  برگرفته از اسم های  چهار پسر وی Nuriel/Elior/Nadiv/Ilan  می باشد که  هر چهار نفر آنان در اسرائیل متولد شدند . یکی از جایگاه ها کلیدی و پرطرفدار این برند سواحل تل آویو هست. گفتنی هست شوهر خانم   Haya Molcho ،آقای Samy Molcho ، رقصنده و هنرمند معروف تئاتر هست که سیطره وی بر حرفه اش او را به چهره ای نوستالژیک و پرطرفدار در اسرائیل تبدیل کرده هست.