به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا ۳ بخش گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری ۶۰۰ نفر تدوین گردید/ […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا ۳ بخش گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری ۶۰۰ نفر تدوین گردید/ داروی زیادی از آسیب‌های کشور را در این سند جست‌وجو کنید»، «آسیب‌های نظام تعلیم غربی در ایران با احترام رفتاری به وصایای امام(ره) قابل معالجه هست» و «از چرخش نمره ورزش به شادابی جسمانی تا الزام سوادآموزی فرزند در سند ازدواج» در گفت و گو چهارم به نقش دستگاه‌ها و نهادها در مقابل سند دگرگونی بنیادین تعلیم و پرروش پرداخته شده هست.

 اظهار کرد: یکی از نشانه ها دشمن شناختی  و دور اندیشی مقام معظم رهبری، مطالبات پر اصرار وی نسبت  به سند  دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش هست که وی در دیدار سال ۹۶ فرهنگیان کشور با معظم له فرموده اند «چرا سند دگرگونی آموزش و پرورش تا کنون عملیاتی نشده هست؟ تا چه زمانی باید در انتظار آماده شدن نظام‌نامه‌های سند دگرگونی بود؟ .

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس  من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولین می‌خواهم که مبحث اجرایی شدن سند دگرگونی را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند دگرگونی عمقی و به دور از تحولات ظاهری است»( 17 اردیبهشت ۹۶ )… وی دنبال کرد: جهت پیگیری  مطالبات رهبر معظم انقلاب در مورد سند دگرگونی آموزش و پرورش، به دلایل عملیاتی نشدن این سند اشاره می‌‌کنم تا مسئولین مربوط، وفاداری خودشان را نسبت به امام(ره) و رهبری و شهیدان، فعلاً و فکراً به اثبات برسانند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به اظهارنظراتی که در تربیون‌ها و فضای سایبری از این اثر ملی منعکس شده  هست می‌توان اظهار کرد به نظری که سند را ایده آلیسم معرفی می‌کند یا اینکه متن سند را نامفهوم و مشوش و غیر قابل اجرا دریافته‌اند و علاوه بر این  صاحب نظرانی که محتوای سند را غنی و با قوام ندیدند، تقریبا جواب لازم داده شده هست و حالا نوبت به این نظر می رسد که سند دگرگونی متمن زیرساخت‌هایی هست که تا آنان مهیا و میسور نشود، کاربردی نمودن سند در سطح نشست‌ها و بخشنامه متوقف شدده و ابتر می‌ماند.

وی اضافه کرد: سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش، دگرگونی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور را در بر دارد که یک بخش با اهمیت و معتنا آن به وزارت آموزش و پرورش مربوط هست، نه اینکه فقط آن مجموعه شگرف و مؤثر یک تنه باید دگرگونی یابد لکن آنهایی که از فرآورده ها آن بهره‌برداری می‌کنند یا آن را مکلف در تربیت نیروی انسانی می‌کنند باید قسمت خودشان ادا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی توضیح داد: به عنوان مثال آموزش  پرورش، خانواده‌ای ۴۰ میلیونی هست زیرا حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم و ۲۶ میلیون خانواده‌های آنان می باشند که نبض اقتصاد کشور را در دست دارند؛ بنا بر اذعان کارشناسان اقتصادی آموزش و پرورش، این وزارتخانه حدود ۳ درصد از کل بودجه کشور و ۸ درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی اگر این جمعیت سرنوشت‌ساز را در گردش اقتصاد کشور در نظر داشته باشیم، رویت می‌کنیم که توزیع مراجع و چرخه تولید و علاوه بر این فرهنگ استفاده در اختیار آنهاست پس چه طور ممکن است اقتصاد کشور بدون اولویت بخشی به آموزش و پرورش معالجه شده و تداوم نظام اسلامی مدعا گردد، یا اقتصاد مقاومتی را راهبری نموده و خون تازه و تندرستی در رگ‌های اقتصاد کشور بدوانند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مبانی سند دگرگونی صفحه ۳۶۸ به مدیریت مشارکتی یعنی «نظارت بر مراجع متفاوت سازمانی از ابعاد متفاوت هزینه‌ای، کارکردی و عملکردی در سطوح متفاوت مدیریت و حیطه نظارتی متمایز از نظر کیفیت و کمیت (سطح و گستره نظارت)، بهره‌گیری از سبک های مدیریت مشارکتی، حمایتی، تفویضی و حتی دستوری بنا بر اقتضا و شرایط محیطی و سازمانی» اشاره  شده هست، اظهار کرد: این متن می رساند که همه وزیران کشور باید جهت برنامه‌ها و فعالیتهای‌شان، ملحق شد آموزش و پرورش دارا باشند.

*** همه وزرا باید برای برنامه‌های‌شان ملحق شد آموزش و پرورش دارا باشند

وی دنبال کرد: بحث مشارکتی سند علت می‌شود که اجرای آن در دو مرحله برنامه ریزی گردد؛ ابتدا برون ساحتی یعنی وزارتخانه‌های کشور  و پس از آن درون ساحتی که وزارت آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد؛ البته در بخش بعدی لازم می‌شود که به مأموریت‌های اجزای تشکیل دهنده آموزش و پرورش پرداخته گردد تا این توهم دفع گردد که همکاری مدیریتی در سند، مختص به دستگاه شگرف آموزش و پرورش هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: برای عملیاتی شدن سند باید مجال ها را رصد و کشف نمود نه اینکه فقط در صدد حل مساله و چاره کار بود؛ به همین علت حق تقدم با  نشست‌های تخصصی و تشکیل کارگروه‌های سند جهت احصاء فرصت‌هاست نه تنها حل مساله سند دگرگونی بنیادین برای اجرای مطلق؛ چون که سند دگرگونی آموزش و پرورش، سند دگرگونی کشور هست.

*** آشنایی با یکی از آفت‌های مدیریتی کشور

وی اضافه کرد: در مبانی سند صفحه ۳۷۱  آمده هست «استفاده از اشخاص با صلاحیت های دینی، اخلاقی، علمی و تجربی در تمام سطوح رهبری و مدیریت تربیتی رسمی و عمومی، ضابطه‌گرایی و تبین دقیق وظیفه ها، کارکردها، سیستم‌های پرداختی و پشتیبان با توجه به شایستگی‌ها و استعدادهای مراجع انسانی و اجتناب از انتصاب‌های سلیقه‌ای و مبتنی بر ارتباطات بین فردی» که امروز یکی از آفت‌های مدیریتی کشور عدم رعایت همین سفارش سند  بوده و هست.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به تقسیم وظیفه ها دستگاه‌هایی اشاره نمود که در مبانی سند تحول  به آنان به طور مستقیم یا تلویحی اشاره شده هست و اظهار کرد: نخستین نهاد، مجلس شورای اسلامی هست؛ در مبانی سند صفحه ۳۷۵ آمده هست «توجه به ابعاد، لایه ها و انواع هویت: برنامه درسی ابعاد، همه لایه ها و انواع هویت(فردی، جنسیتی، دینی، قومی، ملی و جهانی) را نیز چون مستلزم دستیابی به حیات طیبه می باشند، مورد تاکید قرار می‌دهد».

*** وظیفه مجلس/ شاخص مجلس موفق؛ تعداد مصوبات عملیاتی شده در مورد آموزش و پرورش

وی اضافه کرد: هر چند تکوین و تعالی هویت مشترک(انسانی، اسلامی وایرانی) و هویت مخصوص (مذهبی، قومی، شغلی وجنسیتی)متربیان هر دو مورد توجه برنامه درسی هست اما اهتمام برنامه درسی مثل نظام تربیت رسمی و عمومی بر هویت مشترک انسانی، اسلامی و ایرانی می باشد ولی با فراهم کردن فرصت‌های مناسب -به خصوص درابعاد غیر تجویزی(انتخابی واختیاری) برنامه درسی- زمینه مقدماتی تکوین و تعالی هویت مخصوص متربیان را نیز متناسب با خصوصیات فردی آنان فراهم می آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی به چند مورد از وظیفه ها مجلس شورای اسلامی در مقابل سند دگرگونی آموزش و پرورش را اشاره نمود و اظهار کرد: ۱- مجلس شورای اسلامی در هر نشست خود دستوری از آموزش و پرورش را بررسی و تصویب کند.

۲- مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های برای آموزش و پرورش را یکی از امتیازهای نمایندگان در کارنامه هایشان درج کند.

۲- ۳- شاخص مجلس موفق، تعداد مصوبات عملیاتی شده حول آموزش و پرورش معرفی گردد.

۳- ۴- سالانه دولت موظف گردد صورتجلسات و مصوبات عملی شده‌اش حول آموزش و پرورش را برای مردم نجیب ایران رسانه‌ای کند.

۴- حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۲۱۴ مذکور «در اصل سی ام و بند سوم اصل سوم قانون بنیادی آمده است» یعنی مواد اول و دوم قانون، تأمین وسایل و ابزارها تحصیل اطفال و جوانان ایرانی به رغم نظرات قبول کننده و مخالف اجباری بودن تربیت، نظر غالب بر این هست که تعلیم و تربیت اجباری به سود کودکان هست.

*** وظیفه دولت/ دولت زمینه ساز حیات طیبه هست

وی دنبال کرد: ماده بیست و ششم اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده چهارم میثاق مقابله بر علیه تبعیض در امر تربیت رسمی و عمومی و ماده بیست و هشتم میثاق جهانی حقوق کودک و ماده دوم قانون تأمین وسایل و ابزارها تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، بر اجباری بودن تربیت حکایت دارد؛ طبق اصل نهم و بند ششم اصل دوم و بند شانزدهم اصل سوم و اصل یازدهم قانون بنیادی متحد‌الشکل بودن تربیت رسمی و عمومی امری عقلایی هست که حدود و میزان هم شکلی آن را باید با استفاده از اصول تربیتی و حقایق علمی معین نمود.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: لزوم دفاع از هویت ملی مشترک ایجاب می‌کند که همه کودکان لازم التعلیم، بعضی تعلیم های یکسان را نگاه کنند و در انتخاب محتوا کاملاً آزاد نباشند؛ در عین حال به بعضی تفاوت‌های دینی، مذهبی، زبانی و قومی نیز باید توجه کرد؛  روح قانون بنیادی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول مربوط با مبحث تربیت رسمی و عمومی چنین هست؛ یعنی توجه به اتحاد ملی در عین کثرت فرهنگی و قومی و مذهبی و کثرت در عین اتحاد.

وی با اشاره به تکالیف و مسئولیت‌های تربیتی(دولت وخانواده)، اظهار کرد: دولت اسلامی موظف هست شرایط برخورداری از همه حقوق تربیتی را به شیوه مناسب برای عموم شهروندان فراهم آورد؛ تعهدها دولت نسبت به حقِ بر تربیت به سه شکل دربردارنده «تعهد به رعایت»، «تعهد به حمایت» و «تعهد به زمینه سازی برای تحقق کامل» هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: در بند ۲- ۴- ۴مبانی سند دگرگونی صفحه ۱۷۸ آمده هست «هدف از تشکیل حکومت در جامعه اسلامی طبق مبانی دینی، تحقق جامعه صالح در راستای برگزاری جامعه عدل جهانی هست و بنابراین این نوع حکومت باید زمینه هدایت آحاد مردم به سوی تحقق حیات طیبه را فراهم کند» در نتیجه دولت زمینه ساز حیات طیبه هست، نه صرفاً دولت مسئول نظم و امنیت اجتماعی و تأمین رفاه عمومی؛ به بیان دقیق‌تر، تأمین امنیت و رفاه، هدف بنیادی دولت اسلامی نیست لکن هدف دولت اسلامی، زمینه‌سازی حرکت عموم مردم در جهت تحقق حیات طیبه هست که با توجه به ضرورت آمادگی عموم اشخاص جامعه برای تحقق حیات طیبه، زمینه‌سازی جهت تربیت آنان در تلاش‌های این دولت اولویت دارد.

وی اضافه کرد: حتی بنا بر تعبیری می‌توان اظهار کرد که حکومت اسلامی هدفی جز تربیت ندارد و هر لحظه چه به منزله هدف حکومت تلقی گردد، مثل اجرای احکام الهی و برگزاری عدالت، همه نسبت به تربیت آدم ابزار یا هدف واسطی به شمار می‌روند.

به این ترتیب زمینه سازی برای هدایت افراد(تربیت) مقصد و هدف کلیدی حکومت اسلامی هست، چنان که مبدأ و ضامن بقای آن نیز می باشد؛ زیرا رسالت حکومت در تفکر اسلامی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد به منظور تکامل اشخاص جامعه اسلامی و پیشرفت همه جانبه و مداوم آن هست (نه توسعه در مفهوم امروزین و محدود اقتصادی واجتماعی آن) و اساساً حکومت اسلامی (در دوران غیبت) صورت تفصیل یافته‌ای از تشکیلات اجتماعی رهبری دینی(ولایت فقیه جامع الشرایط) برای شکل گیری جامعه صالح و پیشرفت مداوم آن محسوب می گردد. معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کل نظام سیاسی(حکومت اسلامی) باید تحت اِشراف رهبری دینی کوشش کند تا نه فقط روال تربیت طبق نظام معیار اسلامی در همه نهادهای تربیت رسمی و غیررسمی در جامعه اسلامی تحقق یابد، لکن باید بکوشد همه سیاست‌ها، برنامه‌ها و کارهای خرد و کلان خود را با جهت دهی تربیتی سازمان دهد.

به همین علت جهت‌گیری تربیتی از مهمترین اولویت های کل نظام سیاسی(و نه فقط قوه مجریه)محسوب می‌شود و بنابراین سیاست‌ها و برنامه های سیاسی و اقتصادی جامعه توان ندارند حدود و ثغور و کمیت و کیفیت روال تربیت را معین نمایند لکن خود باید تابعی از جهت‌گیری تربیتی نظام اسلامی باشند. وی تصریح نمود: علاوه بر این در بند ۴-۴-۴ مبانی سند صفحه۱۸۲ آمده هست آمده هست «تعهد دولت اسلامی به رعایت، پشتیبانی و تحقق کامل حق عموم اشخاص جامعه بر تربیت، نه فقط دلالت بر این دارد که به اشخاص حقیقی و نهادها، سازمان ها، بنگاه ها و انجمن های غیردولتی نیز اذن دهد در راستای تحقق کامل جریان تربیت همکاری جویند لکن باید با استفاده از سیاست‌گذاری‌های مناسب و سازوکارهای تشویقی، همکاری سازنده نهادها و سازمان‌های غیردولتی را در پشتیبانی از روال تربیت زمینه سازی وتضمین کند بنابراین علاوه برحضور خانواده در جریان تربیت، باید فضایی وسیع برای همکاری فعال همه نهادها وسازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه که تمایل به حضور فعال در جریان تربیت دارند، فراهم آید؛ همکاری نهادها و سازمان های غیردولتی در روال تربیت باید قانونمند و هماهنگ با غایت و هدف کلی روال تربیت در جامعه اسلامی و طبق اصول آن باشد و سازوکارهای قانونی آن توسط نهادهای ذی صلاح تشریح شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: این بندهای سند می رساند، هر دولتی برای تغییر در کشور باید از آموز و پرورش آغاز کرده و در انتهاء دوره  عمر خود تعداد صورتجلسات و مصوبات مربوط با آموزش و پرورش امتیاز او نسبت به دیگر دولت ها محسوب  گردد.

اگر این اولویت از هیأت دولت و اعضای آن در دست اقدام واقع نگردد، آموزش و پرورش ترکیب آمده از ژاپن و فرانسه بستر سند دگرگونی نشده و در نتیجه چرخش های آن را بر نمی تابد. وی به وظیفه ها دولت در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اظهار کرد: ۱- هیأت دولت یکی از برنامه های خودش را تحت عنوان حیات طیبه معرفی نماید.

۲- شرط اول معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی برنامه ای برای تعلیم پرورش باشد.

۲- ۳- تمام وزرا متناسب ظرفیت و رسالت‌های مجموعه‌های تحت امر خود، نشست‌هایی را در شورای معاونین خودشان و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنند.

۳- ۴- تمامی وزرا و معاونین، روند ثبت اسم و حضور در انجمن اولیا و مربیان و رسیدگی به فرزندشان را در طی سال تحصیلی را، تحت عنوان برنامه دگرگونی بنیادین رسانه‌ای کنند.

۴- ۵- هر یک از وزرا و معاونین آنان متناسب ظرفیت و موقعیت‌ها، ساعت هایی را در مدرسه ها کشور به تعلیم اقدام کنند.

۵- ۶- دولت جهت پشتیبانی میدانی از حقوق زنان، تعلیم مهارت های سبک زندگی، در نظام معیار اسلامی را، به عنوان یک رشته تخصصی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها  و جایگاه ها فرهنگی مصوب نموده و برای تصدی پست های دولتی و خصوصی، آنرا شاخص کلیدی قرار بدهد.

۶- ۷- دولت وزیر خارجه را سالانه موظف به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ی حول آموزش و پرورش ایران، و هم چنین به کشورهای جهان که در آن سفرها جلسه ای حول آموزش و پرورش داشته هست، اقدام نماید.

۷- معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به وظیفه ها صدا و سیما در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اضافه کرد: در مبانی سند صفحه  178-182 بند ۳-۴-۴آمده هست « با توجه به رشد وگسترش رسانه در دوران معاصر – در انواع دیداری، شنیداری، مکتوب، دیجیتالی و در اشکال جمعی و فردی و با هویت ملی و فرا ملی – که با تکیه بر پیشرفت‌های قابل ملاحظه در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور مستمر بر گستره نفوذ و تأثیرگذاری آنان افزوده می گردد،بی شک باید از دوران فعلی و پیش رو، به عنوان عصر رسانه اسم برد به همین علت یکی از عاملان بسیار تاثیرگذار وحتی سهیم در روال تربیت در زمانه کنونی عبارت هست از نهاد رسانه که بویژه در اشکال تربیت غیر رسمی، و با استفاده از انواع جذابیت‌های هنری برای مخاطب های روز به روز عرصه را بر دیگر عاملان سهیم در تربیت به ویژه نهادهای تربیت رسمی و نهادهای سنتی تربیت(نظیرخانواده و مسجد) تنگ‌تر می‌نماید».

*** وظیفه رسانه/ رسانه برای مسئولان خود پرونده آموزش و پرورش تشکیل دهد 

وی دنبال کرد: البته وضعیت فعلی کارکرد انواع رسانه‌ها به گونه‌ای هست که کمتر نقش مثبت دارند  و بنابراین زیادتر به آنان به صورت عاملی خطرناک و تهدیدی مشکل ساز برای روال تربیت نگریسته می‌شود اما به نظر می‌رسد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های انواع رسانه به گونه‌ای هست که توان داریم در شرایط پیش روی جوامع بشری به جای برخوردی منفعلانه و یا صرفاً منفی با این عامل با اهمیت فرهنگی و اجتماعی، با سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب از توانمندی‌های انواع رسانه- حداقل در سطوح ملی و محلی-  به مثابه عاملی سهیم در روال تربیت برای جبران محدودیت‌های تربیت رسمی و نیز کمک به انواع تربیت غیررسمی برخوردار شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: به هر حال این عامل بشدت تأثیرگذار فرهنگی در این صورت می‌تواند نقشی بنیادی را در پشتیبانی شایسته از روال تربیت در جامعع معاصر برعهده گیرد و بنابراین در نگرش اسلامی می‌توان و باید از آن نیز به عنوان یکی از ارکان روال تربیت در جامعه اسلامی یاد نمود.

البته اطلاق عنوان رکن روال تربیت به رسانه با توجه به گستردگی نقش و میزان تأثیری(مثبت یا منفی) هست که انواع رسانه می‌توانند برکارکرد تربیت دارا باشند و بنابراین نباید به این تصور منتج گردد که میتوان انواع رسانه بویژه اَشکال نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات که عمدتاً در سطوح بین المللی و فراملی طراحی و سیاست گذاری و مدیریت می گردند، به لحاظ تربیتی تحت مدیریت قرار داد. وی دنبال کرد: باید توجه کرد که رسانه در دنیای معاصر زیادتر به صورت عامل محیطی بیرونی و البته با کارکرد بسیار تاثیرگذار بر روال تربیت به شمار می آید که مجال ها و تهدیدهای بسیاری را در مسیر تحقق اغراض تربیت در پی دارد ولذا لازم هست برای مواجهه فعال و هوشمندانه با انواع رسانه تدابیری مناسب اندیشیده و اقداماتی شایسته از سوی همه عاملان سهیم و موثر و تمام نهادهای تربیتی طراحی واجرا گردد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به وظیفه ها رسانه در مقابل سند دگرگونی آموزش و پرورش اشاره نمود و بیان داشت: ۱- صدا و سیما برای مسئولان خود پرونده آموزش و پرورش تشکیل داده، و تداوم مدیریت آنان را مشروط به اولویت بخشی این وزراتخانه شگرف بنماید.

۲- صداو سیما تمام خبر ها خودش را با اولویت آموزش و پرورش تشریح کند.

۲- ۳- صداو سیما معلمان نمونه و محصلین نابغه کشور را، در یک تیم مشارکتی جهت اداره برنامه های فرهنگی آن سازمان تشریح و برنامه ریزی کند.

۳- معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۶۵ آمده هست «اجرای پروژه‌های علمی و پژوهشی با همکاری عاملان سهیم و تاثیرگذار در جریان تربیت در سطح ملی و عرضه یافته‌ها به مجامع علمی و پژوهشی در سطح بین المللی، تاکید بر انعطاف در عین ثبات: سیاست ها، برنامه ها و روش ها در کلیه ابعاد زیرنظام برنامه درسی بایدضمن ابتناء بر مبانی فلسفی، ارزشی و دینی قدرت انطباق با تحولات و تحولات در کلیه سطوح جهانی تا محلی را داشته باشد تا کفایت و کارآیی آن به مخاطره نیفتد».

*** وظیفه وزارت خارجه/ سفرا مجبور به عرضه برنامه ای برای آموزش و پرورش گردند

وی به وظیفه ها وزارت خارجه در مقابل سند دگرگونی آموزش و پرورش اشاره نمود و اضافه کرد: ۱- وزرات خارجه تمامی سفرا و کادرها و رایزن های فرهنگی را، مجبور به عرضه برنامه ای برای آموزش و پرورش کند.

۲- وزارت خارجه از تمام سفرهایی که توسط کارمندانش در یک سال تحصیلی صورت می‌گیرد مطالبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ی متناسب نیازهای آموزش و پرورش داشته باشد.

۲- ۳- وزارت خارجه یکی از شاخص‌های سفیران و یا هر عضوی که برای مأموریت در خارج کشور انتخاب می‌گردد، داشتن برنامه ای برای آموزش و پرورش ملزم کند.

۳- ۴- وزارت خارجه برای برنامه‌های فرهنگی سفارتخانه ها، خصوصا کشورهای اسلامی از معلمان نمونه و دانش‌آموزان نابغه برنامه‌ای داشته باشد.

۴- حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۸۶ آمده هست «ارزشیابی از کارکرد دانشگاه‌ها و جایگاه ها علمی- پژوهشی که به عنوان عاملان سهیم در جریان تربیت مسیولیت تربیت و به روز نگه‌داری مراجع انسانی مورد احتیاج نظام تربیت رسمی و عمومی را عهده دارند.

*** وظیفه وزارت علوم/ انتخاب وزیر علوم توسط معلمان و اساتید نمونه صورت گیرد

  نظام تربیت رسمی و عمومی باید از طریق تأسیس مدرسه ها تجربی یا مدرسه ها همجوار دانشگاه‌ها و مؤسسات تعلیم عالی امکان اکتساب تجارب عملی و حقیقی مورد احتیاج را برای مربیان فراهم نماید» علاوه بر این در صفحه ۳۹۰ آمده هست: «از آنجا که آرمان تربیت تحقق ذات حقیقت در وجود خویشتن و زمینه سازی برای اکتساب شایستگی جهت دستیابی به مراتبی ازحیات طیبه هست، بنابراین برنامه‌ها و فرایندهای تربیت مربیان باید به صورت همه جانبه ابعاد متفاوت رشد حرفه‌ای را در پنج سطح دانش، گرایش، رفتار، صفت ها و هویت مورد توجه قرار دهد».  وی با بیان اینکه تعلیم در خلال خدمت باید به صورت نظام‌مند و با هدف بهبود مستمر شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مربیان برنامه ریزی گردد و بخش جدایی ناپذیر از روال بالا بردن شغلی مراجع انسانی در همه سطوح تلقی گردد، اضافه کرد: در صفحه ۳۹۱ سند آمده هست «سیاست‌ها و برنامه‌های رشد حرفه‌ای باید امکان انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی  تبادل آن در سطح مدرسه، محلی، ملی و بین المللی را به منظور تولید دانش و ارتقاء و توسعه هویت حرفه‌ای مربیان مهیا کند.

به این قصد نظام تعلیم رسمی و عمومی باید فعالیت هایی که از سوی انجمن های علمی وپژوهشی یا از هر طریق دیگر برای ارتقاء سطح خدمات تربیتی انجام می گردد را به رسمیت بشناسد. معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش دنبال کرد: در صفحه ۳۹۲ سند می‌گوید «عملکرد دانشگاه‌ها یا مؤسسات تعلیم عالی که مسیولیت تربیت مراجع انسانی را عهده دارند باید به صورت مستمر و طبق استانداردها در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرند؛ سطح این استانداردها نباید از سطح استانداردهای بین‌المللی پایین‌تر باشد».

وی به وظیفه ها وزارت علوم در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اظهار کرد: ۱- انتخاب وزیر علوم توسط معلمان و محصلین و دانشجوهای نمونه کشور و هم چنین اساتید نمونه، تشریح و پس از آن توسط مجلس شورای اسلامی تصویب گردد.

۲- یکی از شاخص های کلیدی اساتید نمونه دانشگاه‌های کشور ظرفیت فعالیت های آنان در مورد آموزش و پرورش تشریح و تصویب گردد.

۲- ۳-شاخص درجه بندی دانشگاه‌های کشور، فعال نمودن محصلین در بازارکار قرار گیرد.

۳-معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۹۱ آمده هست «کلیه مربیان باید در بدو ورود و نیز به صورت دوره ای مجاناً تحت تست های پزشکی قرار گیرند و در طول خدمت نیز از سوی سازمان های قانونی تحت پشتیبانی های درمانی قرار داشته باشند».

*** وظیفه وزارت بهداشت/ وزارت بهداشت معلمان و دانش‌آموزان نابغه را تحت پوشش درمانی قرار دهد

وی به وظیفه ها وزارت بهداشت در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اضافه کرد: ۱- وزارت بهداشت معلمان نمونه و محصلین نابغه کشور را به صورت ویژه، تحت پوشش دارویی و درمانی خود قرار دهد.

۲- وزارت بهداشت تأیید گواهی نامه و مجوز مطب پزشکان را، با نیازهای آموزش و پرورش تشریح و تصویب کند.

۲- ۳- وزارت بهداشت یکی از شرایط پشتیبانی از پزشکان را تولید برنامه در شبکه آموزش و پرورش قرار دهد.

۳- ۴- وزارت بهداشت یکی از شرایط خدمات رایگان خود را در قالب انجمن اولیا و مربیان موفق مدرسه ها، تعریف  و تصویب کند.

۴- ۵- وزارت بهداشت جهت بعضی تحقیقات خود، متناسب ظرفیت مدرسه ها کشور، برنامه‌هایی را جهت غنی سازی فعالیت‌های کارگاهی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند.

۵- حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۶۵ آمده هست «ارزیابی مستمر اثرگذاری فعالیت‌ها در راستای تأمین مراجع و تجهیز مدرسه ها و جایگاه ها علمی تحت  پوشش نظام و همسویی کارهای با اغراض در نظام تربیت رسمی و عمومی» و علاوه بر این صفحه ۳۸۱ سند اشاره کرده هست «مفهوم ارزشیابی نباید به معنای اندازه گیری تقلیل داده گردد.

*** سازمان برنامه و بودجه/ قسمتی از حقوق معلمان نمونه در فرم‌های مالیاتی کشور طراحی گردد

ارزشیابی باید آینه تمام نمای اهداف(برنامه درسی و نظام تربیت رسمی و عمومی) باشد. حقوق هم‌طرازی تفاوت در جایزه و حقوق دریافتی امکان دگرگونی را سد می‌کند». وی به وظیفه ها سازمان برنامه و بودجه در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اضافه کرد: ۱- سازمان برنامه و بودجه  قسمتی از حقوق معلمان خصوصا معلمان نمونه و امتیازهای اعتباری دانش‌آموزان نابغه را در فرم‌های مالیات کشور طراحی کند.

۲- سازمان برنامه و بودجه جایزه انتهاء خدمت معلمان را در قالب امتیازهای اقتصادی متناسب تشریح و تصویب کند.

۲- ۳- سازمان برنامه و بودجه کشور بعضی ساعات خدمت معلمان را با امتیازهای خاص اجتماعی تشریح و تصویب کند.

۳- معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: در مبانی سند صفحه ۳۷۰ آمده هست «افزایش بهره‌وری و استفاده آگاهانه از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های نوین در چارچوب  نظام معیار اسلامی: گسترش و تقویت پژوهش‌های معتبر و بهره‌مندی از یافته‌های آنان، شناسایی و به‌کارگیری هوشمندانه فناوری‌های نوین، توانمندسازی مراجع انسانی، مدیریت بهینه مراجع و مصارف».

*** وزارت ارتباطات/ وزارت ارتباطات به معلمان و دانش‌آموزان خدمات ویژه عرضه دهد

وی به وظیفه ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود و دنبال کرد: ۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تمام فعالیت های آموزشی معلمان و دانش‌آموزان خدمات ویژه عرضه دهد.

۲- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرایط واگذاری امتیازهای خودش به بخش خصوصی و دولتی  را اولویت قرار دادن آموزش و پرورش قرار دهد.

۲- ۳- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در شبکه‌ها را منوط به  همکاری با آموزش و پرورش کند.

۳- ۴- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرط انتخاب و نصب مسئولان خودش را، عرضه برنامه ای برای آموزش و پرورش معرفی کند.

۴- حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۶۸ آمده هست «راهبری عاملان برای دستیابی به اغراض تربیت طبق دلالت های فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران زیر نظام تربیتی و مدیریت، مسیولیت دارد تا همه عاملان موثر درون و برون سازمانی و فرآیندهای محیطی را به‌گونه‌ای هماهنگ و همسو نماید، تا زمینه تربیت متربیان در راستای تحقق اغراض نظام تربیت رسمی و عمومی فراهم آید.

*** وظیفه حوزه‌های علمیه/ طلاب علاقه‌مند به آموزش و پرورش شناسایی گردند

از این منظر راهبران ومدیران تربیتی با اسوه قرار دادن پیامبر اکرم(ص) و امامن معصومین (ع) و بهره مندی از سیره هدایتی و سبک رهبری و مدیریتی وی در صدد می باشند تا دستیابی به اغراض تربیتی و هدایتی نظام را تسریع و آسان سازی نماید». وی وظیفه ها حوزه‌های علمیه در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و اظهار کرد: حوزه های علمیه احتیاج هست که برای طلاب ورودی خود پرونده به صورت مجزا آموزش و پرورش تشکیل دهند.

۲- طلاب علاقه‌مند به آموزش و پرورش را از همان بدو ورود، شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را در اختیار آنان قرار دهند.

۲- ۳-برای شناخت آموزش و پرورش بخش‌های مربوط به علوم اسلامی و انسانی در تعلیم و پروش بخشی از درس ها طلاب تشریح گردد.

۳-۴- حوزه علمیه برای تربیت معلمان کشور، اساتیدی را جهت رهبری درس ها معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های ضمن خدمت بخشی از اساتید رسمی خودش برنامه ریزی کند.

۴- ۵- حوزه علمیه یکی از درس ها عملی طلاب را نگارش متن دینی برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، از همان بدو ورورد طلاب در دستور کار خود داشته باشد.

۵- ۶- حوزه علمیه در پایان‌نامه‌های طلاب، آموزش و پرورش و امر با اهمیت (الگو گریزی و نابغه کشی) را در اولویت مفهوم دار قرار بدهد.

۶- وی به وظیفه ها شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه کشور در مقابل سند دگرگونی اشاره نمود و دنبال کرد: ۱- شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه کشور، تمام سایت‌های ستاد نمازجمعه‌های کشور را مجبور به تعبیه جایگاهی جهت خبر ها مربوط به آموزش و پرورش کند.

*** وظیفه شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه کشور/ تمام سایت‌های ستاد نمازجمعه‌های کشور مجبور به تعبیه جایگاهی جهت خبر ها مربوط به آموزش و پرورش گردند

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۸۲ آمده هست «توزیع بهینه مجال های تربیتی میان انواع سه گانه )مکمل، فوق برنامه و وقت ها فراغت) و انواع اغراض در ساحت های تربیت(اعتقادی عبادی و اخلاقی/ اجتماعی و سیاسی/بدنی و زیستی/ اقتصادی و حرفه‌ای/ علمی وفناوری/ زیبایی شناختی و هنری)»

۲- شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه کشور یکی از امتیازهای امامان جمعه را تعداد نشست‌ها و مصوبات کاربردی امامان جمعه کشور تشریح و تصویب کند.

۲- ۳- شورای سیاست گذاری امامان جمعه کشور، یکی از شاخص‌های کلیدی امامان جمعه  موفق کشور را، ابتکارات حول نیازهای آموزش و پرورش قرار دهد.

۳- حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه ۳۸۴ آمده هست «با توجه به خزانه واژگان غیر مشترک فارسی میان متربیان منطقه های متفاوت کشور، تولید مراجع یادگیری زبانی متناسب با خصوصیات زبانی (فارسی) خاص منطقه های متفاوت در دستور کار قرار گیرد» و هم چنین در صفحه ۳۸۵ به تنوع فرهنگی اشاره شده هست «در راهنمایی و مشاوره باید هویت ویژه متربیان وتنوع فرهنگ‌ها بویژه نظام معیار اسلامی مورد توجه قرار گیرد».

*** وظیفه فرهنگستان زبان فارسی/ حضور معلمان و دانش‌آموزان نابغه در کارگروه‌های فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی

وی به وظیفه فرهنگستان زبان فارسی در مقابل سند دگرگونی آموزش و پرورش اشاره نمود و دنبال کرد: ۱- فرهنگستان زبان فارسی از دانش‌آموزان نابغه و معلمان نمونه در هر استانی جهت کارگروه‌های خود عضوگیری کند.

۲- فرهنگستان زبان فارسی با استفاده از ظرفیت معلمان تولیدات خود را نشر داده و برای آن کسانی که فعالیت مؤثر داشته‌اند، امتیازهای ویژه معرفی نماید.

۲-