عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مصباح یزدی گفت: آشنایی با جهان، تسلط کافی بر اندیشه جهانی، خودساختگی و … ازجمله ویژگی‌های شخصیتی این عالم ربانی بود.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری شهرکریمه، آیت‌الله محسن اراکی امروز در نخستین روز از همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره)» که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به دو زبان عربی و فارسی به تبیین معنای علوم انسانی اسلامی پرداخت و آیت الله مصباح یزدی را فردی ذوابعاد معرفی و اظهار کرد: آیت‌الله مصباخ یزدی شخصیت گسترده‌ای داشت.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در چنین همایشی حق مطلب را در خصوص یکی از ابعاد شخصیتی آیت‌الله مصباح پیاده کرد، ادامه داد: آشنایی با جهان، تسلط بر اندیشه جهانی، خودساختگی و … ازجمله ویژگی‌های ایشان است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اسلام در تعریف علم، تعریف انسان و انسانی بودن علم با غرب تفاوت دارد با انتقاد از افرادی که نقل دینی را در مقابل عقل قرار داده‌اند، گفت: نقل غیر عقلانی در اسلام نداریم و در مبادی، مقدمات، روش، استنباط نتایج از مقدمات همگی عقلی است که در نتیجه به تعبیر دقیق‌تر داده‌هایی که به روش علمی از منابع دینی بدست می‌آید اسلامی هستند که این منابع دینی همگی مبتنی بر عقل وحیانی است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها علم را در گزاره‌های قابل احساس خلاصه می‌کنند، عنوان کرد: این موضوع نخستین گام مخالفت اسلام با اندیشه‌های غربی است. اعتقاد ما بر این است که علم، گزاره‌ای است که بر اساس برهان قابل تشخیص باشد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه بسیاری از مطالبی که به عنوان علوم انسانی اسلامی مطرح می‌شود به دلیل نداشتن برهان قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: علمی را علم انسانی می‌نامیم که تفکر آن با تفکرات اسلامی هم‌خوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نقل غیر عقلی نداریم، تصریح کرد: امتیاز ما نسبت به غربی‌ها این است که استنباط ما از نتایج مختلف تماما عقلانی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: علوم انسانی اسلامی یعنی از مبانی اسلامی با استفاده از استنباط‌های عقلانی برداشت خواهیم کرد که آیت‌الله مصباح یزدی بارها بر این موضوع تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه داشته‌های علوم انسانی اسلامی به صورت پراکنده بسیار فراوان است، یادآور شد: فردی که به صورت گسترده‌تر از سایر اندیشمندان به عرصه علوم انسانی اسلامی ورود پیدا کرد، آیت الله مصباح یزدی بود.

آیت الله اراکی با بیان اینکه امروز می‌توانیم بگوییم در عرصه علوم انسانی اسلامی به یک مکتب جامع دست پیدا کرده‌ایم، ابراز کرد: به همین دلیل می‌توان علامه مصباح یزدی را به عنوان پدر علوم انسانی اسلامی دانست که یک مکتب جامع و فراگیر را ارایه داده‌اند.

انتهای پیام/