به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، محمود احمدی‌نژاد در تازه ترین نامه خود که خطاب به آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب منتشر شده، مطالب گوناگونی را در ادامه موضع های و کارهای چند صباح موخر خود مطرح نموده اما در این نامه درخواست برپایی «انتخابات آزاد و غیرمهندسی‌شده […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، محمود احمدی‌نژاد در تازه ترین نامه خود که خطاب به آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب منتشر شده، مطالب گوناگونی را در ادامه موضع های و کارهای چند صباح موخر خود مطرح نموده اما در این نامه درخواست برپایی «انتخابات آزاد و غیرمهندسی‌شده ریاست‌جمهوری و مجلس» و «تغییر ریاست قوه قضائیه» را در مرکز خواسته‌های خود قرار داده هست. این درخواست‌ها اولا به‌طور مشخص به‌معنای میل به تغییر بنیادین اشخاص و رویکردهای هر سه قوه در ایران هست و ثانیا با عنایت به کلمات و تعبیرات استعمال‌شده در متن مثل «غیرمهندسی و آزاد» به صورت مشخص به این معناست که اگر حتی چنین درخواست سوپررادیکالی اجرایی هم گردد ولی نتایجش باب تمایل آقای احمدی‌نژاد نباشد با تگ انتخابات مهندسی‌شده و غیرآزاد طرد خواهد گردید!

این درخواست‌ها اولا به‌طور مشخص به‌معنای میل به تغییر بنیادین اشخاص و رویکردهای هر سه قوه در ایران هست و ثانیا با عنایت به کلمات و تعبیرات استعمال‌شده در متن مثل «غیرمهندسی و آزاد» به صورت مشخص به این معناست که اگر حتی چنین درخواست سوپررادیکالی اجرایی هم گردد ولی نتایجش باب تمایل آقای احمدی‌نژاد نباشد با تگ انتخابات مهندسی‌شده و غیرآزاد طرد خواهد گردید!گذشته از تحلیل‌های متنوعی که می‌توان در مورد نفس این اقدام احمدی‌نژاد و اغراض او از این رادیکالیسم مطرح کرد، نوع درخواست‌ها و جهت‌گیری احمدی‌نژاد طی ماه‌ها و حتی سال‌های موخر از یک «میل به دیکتاتوری» عمیق در او حکایت می‌کند. اظهارنظر صریحی از خود او در سال ۱۳۸۰ وجود دارد که این روزها به‌مناسبت موضع های رادیکال او در مقابل قوه قضائیه به‌طور گسترده‌ای خطاب به خود او بازخوانی می‌شود و آن اینکه «همواره دیکتاتورها از «مقابله» با قوه قضائیه و قانون آغاز کرده‌اند!» (احمدی‌نژاد، گفت‌وگو با ایسنا)

اظهارنظر صریحی از خود او در سال ۱۳۸۰ وجود دارد که این روزها به‌مناسبت موضع های رادیکال او در مقابل قوه قضائیه به‌طور گسترده‌ای خطاب به خود او بازخوانی می‌شود و آن اینکه «همواره دیکتاتورها از «مقابله» با قوه قضائیه و قانون آغاز کرده‌اند!» (احمدی‌نژاد، گفت‌وگو با ایسنا)البته میل به دیکتاتوری در اشخاص چندان مسئله عجیبی نیست. به‌ویژه آنکه اگر فرد غیرمهذب باشد؛ ضمن آنکه سابقه‌ 2500 سال دیکتاتوری پادشاهان در ایران بخشی از فاکتورهای به اصطلاح ساختاری در آنالیز جامعه سیاسی ایران هست که باعث می‌شود مسئولین غیرمهذب در آستانه حرکت در شیب دیکتاتوری قرار دریافت کنند. تحلیل‌های انسان‌شناسانه هم‌چنین میلی در آدم را چندان غریب نشان نمی‌دهد؛ آیت‌ا…

اما به‌رغم امیال گوناگون به سمت دیکتاتوری، چه طور جمهوری اسلامی تاحالا توانسته هست این تمایلات را خنثی کند؟ شیوه «مهار قدرت» در نظامات گوناگون، محل بحث‌های متنوع و عمیقی در حوزه‌ اندیشه‌ سیاسی و علم سیاست هست؛ «مهار قدرت در مردمسالاری دینی» نوشته پرویز امینی نیز مرجع بسیار جالبی برای مطالعه دیدگاهی در مورد شیوه تنظیم مناسبات در جمهوری اسلامی برای مهار قدرت هست، اما در این متن «تجربه‌»هایی بازخوانی می‌شود که برمبنای آن آیت‌ا… خامنه‌ای به‌عنوان ولی‌فقیه توانسته هست روحیه میل به دیکتاتوری در بعضی مسئولین و گروه‌ها را با موفقیت مهار نماید. این تجربیات به سبب «تکرار» موفقیت‌آمیز آنان می‌تواند مبنای استقرایی قابل ملاحظه ای برای اثبات ایده امام‌خمینی(ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی باشد مبنی‌بر اینکه وجود ولی‌فقیه عادل، شجاع، مدیر و مدبر می‌تواند مانع جولان دیکتاتوری در جمهوری اسلامی گردد.

نمونه‌های بسیاری از ممانعت ولی‌فقیه از تحقق دیکتاتوری در جمهوری اسلامی می‌توان لیست کرد، اما این متن تنها به مرور زمان ۶ مورد از آنان می‌پردازد. این ۶ مورد در کنار ایستادگی در مقابل میل احمدی‌نژاد برای تصاحب قدرت به هر قیمت، می‌تواند به‌عنوان هفت پرده از مهار دیکتاتوری در مردمسالاری دینی ذکر گردد. علاوه بر این اشاره به مورد ها ذیل از این جنبه نیز اهمیت مضاعفی می‌تواند داشته باشد که در مقابل رفتارهای موخر احمدی‌نژاد چه کسانی می‌توانند مدعی باشند؟ آیا گروه‌ها و افرادی که پیشینه و تجربه میل آنان به دیکتاتوری جدی و عمیق بوده، می‌توانند خود را در مقابل پدیده‌ این روزهای احمدی‌نژاد تشریح و از این طریق اکتساب ارزش کنند یا خود هم تا حد قابل ملاحظه ای دستی در دیکتاتوری بر آتش دارند؟

ریاست‌جمهوری مادام‌العمر هاشمی رفسنجانی و مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای:
علاوه بر این اشاره به مورد ها ذیل از این جنبه نیز اهمیت مضاعفی می‌تواند داشته باشد که در مقابل رفتارهای موخر احمدی‌نژاد چه کسانی می‌توانند مدعی باشند؟ آیا گروه‌ها و افرادی که پیشینه و تجربه میل آنان به دیکتاتوری جدی و عمیق بوده، می‌توانند خود را در مقابل پدیده‌ این روزهای احمدی‌نژاد تشریح و از این طریق اکتساب ارزش کنند یا خود هم تا حد قابل ملاحظه ای دستی در دیکتاتوری بر آتش دارند؟ در سال ۱۳۷۳ و در دوره دوم ریاست‌جمهوری آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی، عطاءا… مهاجرانی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وقت طرح عجیبی برای اصلاح قانون بنیادی درانداخت که پس از ان با پشتیبانی بعضی اشخاص و گروه‌ها ازجمله حزب کارگزاران سازندگی رو به رو گردید. این اشخاص به صورت مشخص خواستار تغییر در قانون بنیادی برای تداوم ریاست‌جمهوری آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی به‌عنوان یک استثنا بودند! و برای آن توجیهات مختص به خود را مطرح می‌کردند. روزنامه «سلام» 29 شهریور ۱۳۷۵ درج کرد که جمعی از نمایندگان مجلس (اکثرا منسوب به حزب کارگزاران سازندگی) در راهروهای مجلس طوماری را امضا کرده‌ و خواهان تمدید ریاست‌جمهوری آیت‌ا… هاشمی شده‌اند! افرادی مثل آیت‌ا…    طاهری‌اصفهانی، امام‌جمعه وقت اصفهان هم به جرگه‌ هواداران این طرح ملحق شده بود و مدعی بود که آیت‌ا…  هاشمی شخصیتی «خاص» هست و اگر ما می‌دانستیم کسی مثل هاشمی رئیس‌جمهور می‌شود به طور اساسی در قانون بنیادی شرط حداکثر دو دوره ریاست‌جمهوری پشت‌سر هم را نمی‌گنجاندیم! (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۵، هفتم شهریور ۱۳۷۵)

  هاشمی شخصیتی «خاص» هست و اگر ما می‌دانستیم کسی مثل هاشمی رئیس‌جمهور می‌شود به طور اساسی در قانون بنیادی شرط حداکثر دو دوره ریاست‌جمهوری پشت‌سر هم را نمی‌گنجاندیم! (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۵، هفتم شهریور ۱۳۷۵)غیر از نزدیکان و وابستگان و کارگزاران دولت هاشمی رفسنجانی، حتی افرادی مثل حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی نیز به مدافعان این تغییر در قانون بنیادی به سود ریاست‌جمهوری مادام‌العمر آیت‌ا… هاشمی ملحق شده بودند! او نیز ۲۹ شهریور ۷۵ و در جمع مردم سرخه سمنان طی اظهارنظر عجیبی به صورت رسمی اعلام کرده بود که «انسان‌های شایسته و استثنایی مثل آقای هاشمی» به طور اساسی «در قالب قانون نمی‌گنجند!»

هاشمی ملحق شده بودند! او نیز ۲۹ شهریور ۷۵ و در جمع مردم سرخه سمنان طی اظهارنظر عجیبی به صورت رسمی اعلام کرده بود که «انسان‌های شایسته و استثنایی مثل آقای هاشمی» به طور اساسی «در قالب قانون نمی‌گنجند!»این مبحث بحث‌های پردامنه‌ای را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران پیش آورده بود، با این وجود آیت‌ا… خامنه‌ای به‌رغم تایید کلی شخصیت آیت‌ا… هاشمی در آن روز که به نقل قول معروف «هیچ‌کس برای من هاشمی نمی‌شود» در انتهاء ریاست‌جمهوری او منتهی گردید، با این طرح که می‌توانست پایه‌های یک دیکتاتوری مشابه ریاست‌جمهوری‌های مصر فعلی و عراق در دوران حزب بعث را برای ایران نیز مستحکم کند، به‌جد مخالفت و تصریح کردند که «آقای هاشمی رئیس‌جمهور محترمی هست که انصافا و حقا عمر و زندگی خود را وقف اسلام کرده» اما بعد از انتهاء دوره دوم ریاست‌جمهوری «می‌توانند در مسئولیت‌های دیگری خدمت کنند.» (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۶، ۱۴ شهریور ۱۳۷۵)

«دموکراسی مدیریت‌شده» هاشمی رفسنجانی و «مردمسالاری حداکثری» آیت الله خامنه‌ای:
» (کیهان هوایی، شماره ۱۱۹۶، ۱۴ شهریور ۱۳۷۵) تقابل دو دیدگاه «دموکراسی مدیریت‌شده از طریق تنظیم همکاری مردم» با «مردمسالاری حداکثری» مبحث دیرینه‌ای در تاریخ انقلاب اسلامی هست. تمایل آیت‌ا… هاشمی به دیدگاه اول در فضای سیاسی ایران معروف هست. این نقل‌قول از سوی بعضی مسئولین به تواتر گفته شده هست که آیت‌ا… هاشمی به صورت مشخص با تشویق و تحریک قشرها و گروه‌های متفاوت مردمی با سلایق گوناگون به حضور در انتخابات مخالفت جدی داشته هست. اعتقاد آیت‌ا… هاشمی بر این بوده هست که باید نسبت معینی میان همکاری و «خواست حکومت» در هر انتخاباتی وجود داشته باشد به‌نوعی که این دموکراسی تنها خواسته‌های حکام را تامین کند. او معتقد بوده اگر یک همکاری نصف و نیمه‌ای وجود داشته باشد و نظام همه مردم را به همکاری در انتخابات فرا نخواند، طبعا اکثریت شرکت‌کنندگان را بدنه ایدئولوژیک نظام تشکیل خواهند داد و از صندوق‌های رای همان بیرون خواهد آمد که نظر حکام ارشد جمهوری اسلامی هست. بنابراین به این طریق هم انگ غیرانتخاباتی بودن به نظام نمی‌چسبد و هم همان که نظام می‌خواهد از صندوق‌ها بیرون می‌آید!

بنابراین به این طریق هم انگ غیرانتخاباتی بودن به نظام نمی‌چسبد و هم همان که نظام می‌خواهد از صندوق‌ها بیرون می‌آید!به‌رغم همدلی ساده‌اندیشانه بعضی کارگزاران و مسئولین با ایده‌ محافظه‌کارانه و البته علی الظاهر هوشمندانه آیت‌ا… هاشمی برای یک دموکراسی «بخیه‌ای و کارکردی» و نه «اصیل»، که می‌توانست به یک «دیکتاتوری شیک» منتج گردد، اما آیت‌ا… خامنه‌ای به طور مستمر با این ایده مخالف بوده و برمبنای تئوری خود در مردمسالاری دینی که مردمسالاری را نه امری از بیرون تلفیق شده با اسلام، که بخشی از اسلامیت نظام اسلامی می‌داند، همیشه بر لزوم حضور حداکثری تاکید کرده‌اند. این اعتقاد به نقش مردم تا آنجا پیش رفته هست که وی حتی مخالفان شخص خود و نظام جمهوری اسلامی را به پای صندوق‌های رای و همکاری در تصمیم های کشور خوانده‌اند.

««حتی آن افرادی که نظام را قبول ندارند، برای محافظت کشور، برای ارزش کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. امکان دارد کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی هست، مال نظام جمهوری اسلامی هست. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند.» (» (آیت‌ا… خامنه‌ای، دیدار مردم قم، ۱۹ دی ۱۳۹۴)

دوم خرداد ۷۶ و صیانت محکم از رای سیدمحمد خاتمی:
خامنه‌ای، دیدار مردم قم، ۱۹ دی ۱۳۹۴) انتخابات دوم خرداد ۷۶ نقطه عطفی در انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی هست. به‌ویژه از آن جهت که افتتاح بیرونی آن، رای بالای مردم به فردی بود که گمان می‌شد حاکمیت جمهوری اسلامی گزینه‌ای غیر از وی را برای ریاست‌جمهوری ترجیح می‌دهد. بازنشر وسیع اظهارنظر آیت‌ا… مهدوی‌کنی در ایام انتخابات ۷۶ با این عنوان که «حدس می‌زنم نظر آیت‌ا… خامنه‌ای به آقای ناطق‌نوری است» این گمان را تعمیق می‌کرد که این انتخاب تماما خلاف خواست رهبر معظم انقلاب اسلامی هست. با وجود این آیت‌ا… خامنه‌ای در اظهارنظرهای خود درمورد این انتخابات تصریح کردند که اولا اصلی‌ترین و اولی‌ترین مسئله برای وی حضور وسیع در انتخابات هست و تحکیم و اعمال مردمسالاری نسبت به مصداق انتخاب‌شونده اهمیت بسیار بالاتری دارد: «از ماه‌ها قبل، بعضی از بزرگان و عزیزان و برجستگان کشور، متعدد به من می‌گفتند که اگر شما به شخص خاصی برای ریاست‌جمهوری نظر دارید، آن را به ما بگویید. اظهار کردم در این انتخابات، من رأی های مردم را از خدای متعال خواسته‌ام؛ آن برای ما و کشور با اهمیت هست.» (هفتم خرداد ۷۶)

» (هفتم خرداد ۷۶)و ثانیا وی از رأی های هر فردی که مردم انتخاب کنند، تمام‌قد دفاع خواهند کرد. آیت‌ا… خامنه‌ای به پیشنهادها و درخواست‌های عجیب مسئولین عالی‌رتبه آن روز به وی برای ابطال انتخابات اشاره کرده و می‌گویند: «شما می‌گویید مردم عصبانی‌اند. .. یکی از مسئولین عالی‌رتبه‌ آن روز آمد پیش من و از من خواست که آقا این انتخابات را ابطال کنید. .. .» ( خامنه‌ای، جلسه با مسئولین ستادهای انتخاباتی نامزدها، بعد از ۲۲ خرداد ۸۸)علی‌‌محمد بشارتی، وزیر کشور دولت آیت‌ا… خامنه‌ای، جلسه با مسئولین ستادهای انتخاباتی نامزدها، بعد از ۲۲ خرداد ۸۸)

هاشمی‌رفسنجانی و مسئول برپایی انتخابات ۷۶ هم به مبحث دفاع مطلق آیت‌ا… خامنه‌ای از رای حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در سال ۷۶ و برخورد قاطع با پیشنهاددهندگان ابطال رأیها اشاره کرده و آن ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: «یکی از آقایان ساعتی پیش از اینکه تقریبا بر همه روشن گردد که چه کسی برنده انتخابات هست، وقت می‌گیرد و خدمت آقا می‌رسد؛ با وجود اینکه هیچ مسیولیت رسمی‌ای هم در راستای برپایی انتخابات نداشته هست… در آن جلسه به وی گزارشی از نتیجه انتخابات می‌دهد و خواستار ابطال انتخابات می‌شود. خامنه‌ای) انتخابات مجلس هفتم نیز ازجمله انتخابات پرحاشیه در تاریخ انقلاب اسلامی بوده هست… خامنه‌ای)

انتخابات مجلس هفتم و ایستادگی در مقابل عدم برپایی انتخابات:
دولت سیدمحمد خاتمی و تعداد قابل ملاحظه ای از کارگزاران و استانداران او به سبب اختلاف با شورای نگهبان بر سر احراز صلاحیت‌ها خواستار تعویق برپایی انتخابات بودند. در کنار جمعی از استانداران که اعلام می‌کردند انتخابات را برگزار نخواهند کرد، عده زیادی از نمایندگان مجلس ششم نیز با تحصن و کناره گیری در مجلس خواهان عدم برپایی این انتخابات بودند. اقدام رادیکالی تعویق برپایی یک انتخابات به‌جای پیگیری قانونی اعتراضات به احراز صلاحیت‌ها می‌توانست به بدعت و رویه غیرقابل بازگشتی در جمهوری اسلامی تبدیل گردد تا هر دولتی از آن پس انتخاباتی را که همسو با خواست خود نمی‌بیند یا به طور اساسی برگزار نکند یا با تعویق و موکول کردن اجرای آن به پیشبرد خواسته‌هایش، در عمل دیکتاتوری را جایگزین انتخابات کند.

این مسئله نیز با عکس العمل شدید آیت‌ا. خامنه‌ای روبه‌رو گردید… وی در پانزدهم بهمن ۱۳۸۲ و در دیدار با جمعی از مردم، ضمن تاکید بر اینکه بروز اختلاف‌نظرها و سلایق در هر نظامی تماما طبیعی هست و باید به روش‌های قانونی حل و فصل و پیگیری گردد، برپایی انتخابات را خط قرمز با اهمیت در جمهوری اسلامی دانستند و تصریح کردند: «انتخابات اول اسفند حتی یک روز بدون دیرکرد باید صورت پذیرد. » ماجراهای ذی ربط به انتخابات ۸۸ و هشت‌ماه فتنه بر علیه رای مردم به سبب گستردگی رخدادهای و عمق حوادث، برهه مشهوری در تاریخ تغییرات ذی ربط به انتخابات در جمهوری اسلامی هست.»

انتخابات ۸۴ و ۸۸؛ صیانت از رای احمدی‌نژاد:
اما شاید گروه کمتری از مردم نسبت به کوشش همان جریان فعال در انتخابات ۸۸، در انتخابات ۸۴ نیز باخبر باشند. محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان فردی تقریبا بیرون از دایره قدرت در سال ۸۴ کاندیدا و در نهایت با غلبه بر آیت‌ا. هاشمی برنده انتخابات شده بود و زیادی از صاحبان قدرت نمی‌توانستند به راحتی با این مسئله کنار بیایند… محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حجت‌الاسلام روحانی و از کارگزاران باسابقه در ایران در برنامه شناسنامه ۳۰ خرداد ۹۳ به صورت علنی می‌گوید که هیچ‌گاه نتوانستند احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران قبول کنند: «دل ما با کسی که سال ۸۴ برنده گردید اصلا صاف نشد و هیچ‌وقت نتوانستیم وی را به‌عنوان مظهر جمهوریت مردم فهیم و بافرهنگ و صادق جمهوری اسلامی ایران بدانیم. »اما صرف‌نظر از داده‌های دلی و عاطفی این طیف، ظواهر گوناگونی از تلاش‌های بازندگان بزرگ انتخابات ۸۴ ازجمله آقایان هاشمی و کروبی برای مبارزه با انتخاب احمدی‌نژاد در این انتخابات حکایت می‌کند؛ سوژه ای که در نامه موخر کروبی به رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده هست.»

محمد قوچانی از عناصر شاخص رسانه‌ای جریان چپ هم چند سال پیش در گفت‌وگویی با سایت «جهان‌نیوز» تاکید کرد که هرگاه در روزنامه از لفظ رئیس‌جمهور برای احمدی‌نژاد استفاده می‌کرده با تذکر و نهی دوستانش و بعضی مسئولین حزب همکاری و سازمان مجاهدین انقلاب رو به رو می‌شده که از او می‌خواستند هرگز رئیس‌جمهور وقت را با لفظ رئیس‌جمهور نخواند!

با وجود این به سبب نبود شبکه‌ای از نیروهای انسانی برای کشاندن اعتراضات به خیابان‌ها و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای عقبگرد از رای مردم، اردوکشی‌های خیابانی تا سال ۸۸ به تعویق انداخته می‌شود. رهبر معظم انقلاب در مورد درخواست‌های ابطال انتخابات در سال ۸۴ و سال‌های دیگر می‌گوید: «هرکس بخواهد با نتیجه‌ رأی های ملت دربیفتد، بنده در مقابلش می‌ایستم.

در سال‌های گذشته و انتخابات‌های گذشته هم همین‌جور بوده؛ در سال ۷۶، در سال ۸۴، در سال ۸۸ و در سال ۹۲؛ بعضی مقابل چشم مردم بوده و مردم باخبر شده‌اند؛ بعضی را هم مردم باخبر نشده‌اند اما این حقیر در جریان قرار گرفته‌ام. در همه‌ این سال‌ها بنده ایستادم و اظهار کردم نتیجه‌ انتخابات مردم هرچه هست باید تحقق پیدا کند؛ این آنجایی هست که من در امر انتخابات مداخله می‌کنم و در مقابل مخالفان و معارضان انتخابات می‌ایستم… » (اول فروردین ۱۳۹۶، حرم مطهر رضوی) در سخنرانی ذکر شده در فوق، رهبر معظم انقلاب در کنار انتخابات ۷۶، ۸۴ و ۸۸ به انتخابات ۹۲ نیز اشاره و عنوان می‌کنند که در این انتخابات نیز عده‌ای به‌دنبال درافتادن با نتیجه رأی های ملت بوده‌اند اما وی با آن مبارزه کرده‌اند.» (اول فروردین ۱۳۹۶، حرم مطهر رضوی)

انتخابات ۹۲ و صیانت از رای حجت‌الاسلام روحانی:
در مورد جزئیات حاشیه‌های ذی ربط به این انتخابات اطلاع چندانی در دست نیست، اما بعضی شنیده‌ها بیانگر هست رأی های شکننده و مرزی حجت‌الاسلام روحانی بعضی ‌انگیزه‌ها برای امکان کشاندن انتخابات به دور دوم را تحریک کرده بود.

حجت‌الاسلام روحانی در این انتخابات تنها با ۲۵۰ هزار رای زیادتر از نصف رأیها توانست به‌عنوان ریاست دولت یازدهم به ساختمان پاستور راه پیدا کند. ۲۵۰ هزار تنها معادل هفت‌دهم زیادتر از ۵۰ درصد شمرده می‌شد و به همین سبب دست کم عده‌ای می‌توانستند با پیش کشیدن اینکه مقصود از ۱+۵۰ در قانون انتخابات ۱+۵۰ درصد رأیها (یعنی ۵۱ درصد آرا)ست یا ۵۰ درصد رأیها به‌علاوه یک رای؟ دوباره به شبهه‌افکنی و زیرسوال بردن نتیجه انتخابات مبادرت کنند. ۲۵۰ اما آیت‌ا. خامنه‌ای مشابه واقعه ی رای خاتمی و احمدی‌نژاد، برای صیانت از رأی های حجت‌الاسلام روحانی نیز پا به عرصه گذاشته‌اند…

مرجع: نخبگان