بازار این روز‌ها گرفتار تب خرید‌های هیجانی شده و برخی همشهریان شروع به گردش در سطح شهر و رصد کالا در فروشگاهها و ذخیره در منازل و انبار‌های خانگی کرده اند که به مراتب اثر منفی بیشتر از احتکار‌های معمول در اقتصاد دارد.

احمد نامداری- بازار این روز‌ها گرفتار تب خرید‌های هیجانی شده و برخی همشهریان شروع به گردش در سطح شهر و رصد کالا در فروشگاهها و ذخیره در منازل و انبار‌های خانگی کرده اند که به مراتب اثر منفی بیشتر از احتکار‌های معمول در اقتصاد دارد.

تجارب قبلی نشان داده این التهاب زودگذر بوده و به محض تثبیت قیمت ها، اجناسی که معمولا به وفور در بازار وجود داشته به قفسه های فروشگاهها بازخواهد گشت و نیازی به خرید افزون بر احتیاج وجود ندارد که البته با توجه به تحولات منطقه شاید زمان بیشتری برای رسیدن به عرضه منظم وجود داشته باشد.

در این بین لازم است در کنار لزوم تدبیر بیشتر مسئولان و کنترل سطح عرضه جهت جلوگیری از تنش در بازار ، منابر مساجد ، علمای عظام و مراجع تقلید نیز در کنار رسانه ها به سهم خود به فرهنگ سازی و تلاش برای آرامش مردم توجه بیشتری بکنند و اجازه ندهند این التهاب و احتکار های خانگی شدت بگیرد.

به نظر می رسد به دلیل انتشار اخبار نگران کننده و بعضا جعلی ، به هر میزان روغن و ماکارونی در فروشگاه‌ها تزریق شود، همه موجودی به سرعت توسط مردم خریداری خواهد شد که نشان دهنده ترس آنها از کمبود در آینده است.

تردیدی نیست که این رویه به زیان خود مردم است؛ هم آنها را به زحمت می اندازد و می تواند باعث در اختیار گرفتن اجناس تاریخ مصرف گذشته شود و هم کاهش جنس در بازار و باعث بروز نگرانی و ترس در افراد ضعیف جامعه که قدرت خرید کمتری دارند بشود..

در پایان همه باید به این حدیث رسول گرامی اسلام(ص) توجه کنیم که فرمودند:خدای رحمان به مردمان دلرحم رحم می‌‏کند. در زمین رحم کنید، تا آن که در آسمان است به شما رحم کند و بدانیم که جمع آوری برخی ارزاق و احتکار خانگی خارج از سبد احتیاجات روزانه به نوعی بی رحمی به دیگران و ضعفا می باشد.

  • نویسنده : احمد نامداری