به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از ایلام، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام عصر دیروز ششم آذرماه در این مراسم با اهتمام بر اینکه اسم علامه حلی برای طلاب و روحانیون هم از نظر علمی و تقوا و اخلاص تکلیف آور هست، اظهار […]

اختتامیه نخستین جشنواره استانی علامه حلی در ایلام برگزار شد به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا از ایلام، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین الله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام عصر دیروز ششم آذرماه در این مراسم با اهتمام بر اینکه اسم علامه حلی برای طلاب و روحانیون هم از نظر علمی و تقوا و اخلاص تکلیف آور هست، اظهار کرد: نقشی که قلم می‌تواند ایفا کند، منحصربه‌فرد هست، یک فرد هر چه بلیغ و هنرمند در سخنرانی باشد، گذراست و وقتی که باهنر قلم نقش ماندگاری به خود نگیرد در زمان کوتاهی به فراموشی سپرده می‌شود .
وی اظهار کرد: ارزش تحقیق در  پاسخگویی به نیازهای جامعه و  مسائل نوپدید هست و اگر کسی قلم‌به‌دست می‌گیرد و مساله کانون پیش رود، قطعاً تأثیرگذار هست و در این فضا و شرایط کنونی، قلمی می‌تواند تأثیرگذار باشد که بیننده را با خود را همراه کند، مجاهده فی سبیل الله‌اکبر، اثر قلم هست که به این مقام می‌رسد، علم عالم هست که مجاهد پرور می‌شود و قلم هست که محافظ خون شهید و پاسدار آن و تاثیرگذار در استمرار راه شهداست .
امام‌جمعه ایلام تاکید کرد: هنر قلم احتیاج جامعه هست، هنر قلم اگر با استدلال باشد دارای قدرت بیشتری هست که بر تفکر آدم اثرگذاری می‌گذارد و امید هست که این امر، رشد چشم‌گیری داشته باشد .
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام نیز در این مراسم، با اشاره به هفته بسیج و وحدت، اظهار کرد: رسالت بزرگ پیامبر (ص) این هست که مردم را به نهایت اخلاقی و درجات بالای علمی برساند و رسالت امروز طلاب به‌عنوان افرادی که راه پیامبر (ص) را ادامه می‌دهند که مردم را در دو بعد معنویت و اخلاق و هم در بعد علمی به نهایت برسانند .
وی اظهار کرد: طلاب و روحانیت باید در مسیر نهایت اخلاقی و علمی گام بردارند، حوزه‌های علمیه به‌عنوان یک‌نهاد مقدس دینی متولی دین جامعه هست که بدون انحراف و خرافات، خالصا و ناب به جامعه تزریق کنند .
مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام، بابیان اینکه روح یک حوزه علمیه بر این هست که محقق باشد، تصریح نمود: طلاب و روحانیت اگر بخواهند جامعه را به نهایت اخلاقی برساند باید محقق و محقق باشد و درعین‌حال دارای تهذیب نفس باشند که بتواند مردم را از گمراهی و ضلالت بیرون آورد .
وی، با اهتمام بر اینکه پژوهش و تحقیق روح حوزه هست، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه استان ایلام حوزه‌ای نوپاست که قریب به ۵۰۰ طلبه دارد و بیشتر اساتید این حوزه از فرزندان این استان بوده و افتخارآمیز می باشند .
مرادبیگی با اشاره به اینکه قریب به ۱۸۰ مقاله به نخستین جشنواره حلی در استان ایلام ارسال‌شده هست، اضافه کرد: ۵۵ مقاله به حوزه خواهران بوده و ۱۲۵ مقاله هم ذی ربط به حوزه برادرهای بوده که داوران عزیز این جشنواره اقرار داشتند برخی از مقالات در حد کشوری هست و نرمال تحقیق و پژوهش را خوب رعایت شده هست .
مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام اظهار کرد: این جشنواره این نوید را داد که اگر این حوزه تقویت گردد باید بیشتر از این انتظار داشت، طلاب ما طلبه‌های نخبه‌ای می باشند و زمینه پیشرفت نسبت به سایر استان‌ها رادارند که این جشنواره نیز مورد استقبال حوزه شهر قم جای گرفت .
وی با بیان اینکه حوزه ایلام یک حوزه بالنده و پویاست، یادآور گردید: اگر نسبت به این مساله توجه گردد در شهرستان‌ها نوید یک حرکت اخلاقی و علمی وجود دارد، هر جه حوزه‌های علمیه قوی باشند، این شهرستان‌ها می‌توانند از این حوزه‌ها خوب ترین بهره را ببرند .
مرادبیگی در انتهاء اضافه کرد: امید هست که طلاب نهایت اخلاقی و علمی را کسب نمایند و به جامعه گسترش دهند و حوزه‌های علمیه ما مسیر خود را پیدا نمایند و با تحقیق و پژوهش در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه گام بردارند .
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی‌اصغر بسطامی، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان ایلام، نیز با بیان اینکه ‌این جشنواره قریب به ۱۰ سال هست که در سطح حوزه‌های علمیه کشور برگزار می‌شود، اضافه کرد: فلسفه وجود این جشنواره یک جشنواره علمی و پژوهشی برای طلاب زیر ۳۱ سال و طلاب جوان و روحانیت خواهر و برادر در راستای تحقیق و پژوهش هست .
وی اظهار کرد: دهمین دوره در سال ۹۶ پشت سر گذاشته‌شده و فاز استانی این جشنواره از سال ۹۳ آغازشده که در استان ایلام برای نخستین بار در سال جاری برگزارشده هست که این استان استعداد و قدرت برپایی این جشنواره را در استان داشته هست که نمایش دهند رضایت قسمتی طلاب ایلامی ازنظر مسئولان حوزه علمیه کشور هست .
معاون پژوهشی حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه مهرماه سال گذشته  فراخوان جشنواره منتشر و سریعا آثار دریافت گردید و به لطف خداوند نزدیک ۱۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که به‌نوعی کم‌سابقه بوده هست .
وی اضافه کرد: آثار ارسالی قالب مقاله، تحقیق، پایان‌نامه و کتاب در ۱۰ رشته علمی تفسیر، علوم قرآنی و حدیث، کلام، فلسفه و منطق، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات و علوم انسانی (مرتبط با دین) به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده هست .
بسطامی، یادآور گردید: بیشترین آثار ارسالی در حوزه اخلاق و تربیت و پایین ترین آثار ارسالی در حوزه ادبیات عرب بود که در سه فاز مورد بررسی قرار گرفتند، آثار ارسالی طبق آیین‌نامه جشنواره انتخاب و طبق رأی شورای علمی جشنواره نفرات برگزیده انتخاب گردیدند که در این مراسم مورد تجلیل قرار می‌گیرند .
در این مراسم از ۲۵ اثر برگزیده در نخستین جشنواره علامه حلی در استان ایلام با حضور مسئولین فرهنگی و اجرایی استان تجلیل گردید
انتهای پیام