یکی از فعالان رسانه ای استان قم ، تعامل ضعیف و عدم اطلاع مدیران از شیوه تعامل با  اصحاب رسانه را از بزگ ترین مشکلات رسانه های استان دانست.  به گزارش شهرکریمه همزمان با هفدهم مرداد ماه و روز خبرنگار آیین نکوداشت روز خبرنگار با حضور گروهی از اصحاب رسانه استان،مسئولان و مقامات استانی در […]

یکی از فعالان رسانه ای استان قم ، تعامل ضعیف و عدم اطلاع مدیران از شیوه تعامل با  اصحاب رسانه را از بزگ ترین مشکلات رسانه های استان دانست.

 به گزارش شهرکریمه همزمان با هفدهم مرداد ماه و روز خبرنگار آیین نکوداشت روز خبرنگار با حضور گروهی از اصحاب رسانه استان،مسئولان و مقامات استانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.

روز خبرنگار قم

در این برنامه مدیرمسئول پایگاه خبری شهرکریمه یکی از بزرگترین دغدغه ها و مشکلات خبرنگاران را سطح نازل سواد رسانه در بین مدیران دانست و نکاتی را در حضور استاندار قم و مسوولان استانی یادآور شد.

نامداری گفت:  بخش مهمی از مشکلات حوزه رسانه و خبرنگاران در استان قم مرتبط با ارتباط ضعیف،بعضا غیرحرفه ای و ناشیانه مدیران با این گروه دارای مسئولیت بسیار حساس  است. و احتمالا کشور ما جزو معدود کشورهای جهان است که یک مدیر برای انتصاب لازم نیست از سد بعضی آموزش های لازم و ضروری مانند چند ساعت آموزش حداقلی در راستای کسب سواد رسانه و شیوه تعامل با اصحاب رسانه بگذرد.

وی افزود: وقتی این روزها می بینیم که حتی معاون پارلمانی رئیس جمهور در کنار بسیاری از شخصیت های مدافع دولت به انتقاد از  دولت یازدهم در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها می پردازد یعنی واقعا یک جای کار می لنگد.

نامداری تصریح کرد ناگفته نماند که به نظر بنده این مشکل نباید منحصرا بر گردن روابط عمومی ها به عنوان نماد اطلاع رسانی انداخته شودو البته نوع توجه و درک مبهم مدیران به مقوله اطلاع رسانی و اطلاع یابی و ضعف مهلکشان در این زمینه، ریشه در عدم توجه  به لزوم گذراندن آموزش های حداقلی در حوزه رسانه و بخش دیگر آن به عدم شناخت فضای اجتماعی،سیاسی و فرهنگی کشور و یا محل خدمت ایشان بر می گردد.

وی بیان کرد:مدیران ارشد باید توجه کنند که مدیریت در جامعه امروزی که تبدیل به یک جامعه شبکه ای کامل شده است و در کسری از دقیقه و ثانیه، عمل و عکس العمل  و خبر در سطحی وسیع به اشتراک و نظر جمعی گذاشته می شود با مدیریت در زمان ورود ماشین دودی و تلگراف به تهران یکی نیست.

 وی ابراز کرد بهتربود  برنامه روز خبرنگار در جلسه شورای اداری استان برگزار می گردد چون قطعا به آشنایی بهتر ایشان با بخشی از مشکلات خبرنگاران  و مدیریت قوی تر آنان  در کنار رسانه و به همراه رسانه با شنیدن نقطه نظرات جامعه رسانه ای  کمک میکرد .

وی اظهار کرد:عدم توجه به انتخاب مشاور رسانه واقعی و نه تشریفاتی از دیگر مشکلات استان قم است که وجود آن نفعی دو طرفه برای رسانه و سازمانها دارد و متاسفانه در قم احتمالا رکورد بی توجهی به آن را مدتهاست زده ایم.

نامداری خاطرنشان کرد:شاید برای مدیر محترم باورش سخت باشد ولی بسیاری از خبرنگاران و مدیران رسانه در قم به سبب وضعیت خاص استان داری درک عمیقی از فضای اجتماعی،سیاسی و فرهنگی استان قم بوده، و به خواسته های مردم و مشکلات استان و  راهکارهایی برای رفع سریع و بی واسطه آن مسلط هستند و در مقام مشاوره جایگاهی رفیع را دارا هستند.

وی عنوان کرد: متاسفانه در دنیایی که مدیران بزرگ برای ارتباط با مردم و موفقیت بیشتر، کوتاه ترین مسیر و شفاف ترین آن یعنی تعامل با رسانه و اهل رسانه را بر می گزینند برخی از مسوولان ما فکر میکنند اصحاب رسانه و یا خبرنگاران  پدیده ای مزاحم و دردسر ساز هستند که فقط باید در موقع لزوم و اجبار و بروز عکس العمل هنگام درج گزارش های انتقادی به آنها نزدیک شد.

وی ابراز کرد: از زاویه ای دیگر و در زمانه ای که شبکه های اجتماعی و خصوصا تلگرام به عنوان ابزاری قدرتمند و تقریبا غیرقابل کنترل با اختصاص رتبه اول ترافیک خود به ایرانی ها تسلط رعب انگیزی را  در دنیای اطلاع رسانی و  رسانه ای پیدا کرده و حتی برخی کانال های خصوصی در قم توانسته اند نزدیک به ۵۰ هزار عضو به پای کانال خود بکشانند، دستگاههای استان به سبب همان فقر سواد رسانه ای هنوز در شیوه راه اندازی یک کانال پرمخاطب عاجز مانده اند.

نامداری در پایان گفت آرزو می کنم، سنگینی بار مشکلات جامعه و مردم با درک صحیح و رفتار منطقی از دوش اهل قلم برداشته شده و شان این قشر فرهیخته بیش از پیش رعایت گردد و  وضعیت خبر و  خبرنگاری در این روزگار  سر و سامان بگیرد.