دکتر سیدمحمد آقا میری عصر امروز در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر استان در دانشگاه قم، گفت: ارتباط موثر و همه جانبه دانشگاه و صنعت، یکی از مهمترین آرزوهای شخصی من است و امیدوارم روزی شاهد عینی شدن این ارتباط باشیم.

احمد نامداری -به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه دکتر آقامیری در جمع دانشجویان و پژوهشگران استان قم گفت: مشکلات کشور باید به دست نخبگان علمی کشور حل شود. اگر نفت سرمایه زیر زمین ما است، نخبگان و نیروهای مولد و عالم و فعال کشور نیز سرمایه روی زمین کشور هستند که باید از آنها صیانت کرد و به همه آنها نیز افتخار می کنیم.

وی همچنین با تاکیر بر لزوم ارتباط همه جانبه دانشگاه و صنعت گفت:ارتباط موثر و همه جانبه دانشگاه و صنعت، یکی از مهمترین آرزوهای شخصی من است و امیدوارم روزی شاهد عینی شدن این ارتباط باشیم.

حالا با توجه به دست گذاشتن آقامیری بر یکی از نقاط ضعف مهم موثر در عدم پیشبرد همه جانبه و علمی کشور و کارایی موثر دانشگاه ها باید گفت با تغییر اقتصاد جهانی و افزایش رقابت بین کشورها، دولت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، کشورها به دانش روز علاقه پیدا کردند و خواستار برخورداری از یافته‌های علمی جدید و نوآورانه شدند. دولت‌ها همواره در تلاشند تا با سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها، صنایع و تقویت ارتباط بین این دو حوزه به پیشرفت و توسعه کشور خود کمک کنند.

بدون تردید آقا میری هم می داند که این مهم جز با کارا شدن هسته علمی و دانشگاهی کشور و ارتباط موثر با بخش صنعت ممکن نیست و پاسخ چرایی آرزوی او بر این مبناشکل گرفته است که در کشور ما ارتباط صنعت و دانشگاه تنها زمانی موثر خواهد بود که بتوان از علوم دانشگاهی، محصول یا خدمتی را تولید کرد.

در کشور ما هنوز این اتفاق به‌طور کامل نیفتاده و مشکلات زیادی بر سر راه دانشگاهیان و صنعتگران وجود دارد. این مشکلات باعث می‌شوند که ارتباط درستی بین علم و صنعت وجود نداشته باشد؛ که در نتیجه آن چرخه تولید ملی به درستی شکل نمی‌گیرد.

البته باید اذعان کرد که این ارتباط دو سر برد است و جذب سرمایه مهم‌ترین مزیتی است که دانشگاه‌ها در تعامل با صنعت به دست می‌آورند و این مسئله به وضوح بر تعداد و کیفیت تحقیقات دانشگاه‌ها اثر می‌گذارد و از طرفی اولین مزیتی که شرکت‌ها از ارتباط صنعت و دانشگاه به دست می‌آورند توسعه برنامه‌های تحقیق و توسعه داخلی سازمان و افزایش سودآوری است که به تولید محصولات جدید یا ارتقای محصولات کنونی و افزایش تولید ملی منجر می‌شود. به امید تحقق آرزوی استاندار قم/ پایان پیام