به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند دگرگونی بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده هست که در […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، سلسله نشست هایی را عنوان «بررسی مبانی پنج گانه تربیت در سند دگرگونی بنیادین در وصیت نامه شهدا» برگزار کرده هست که در روزانه گزارشی از یکی از این جلسات را عرضه می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین درودی به ارزیابی ساحت های ۶گانه تربیت در سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با الهام از وصیت نامه  نورانی شهید معلم – استاد ابراهیم اصغری پرداخت. 

***شهیدی از جنس تهجد و شجاعت  

 معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: شهید اصغری تک پسر خانواده بود، بنده ای با تقوا بود و مخلص که قلم از وصف او عاجز هست! معلم بود و دانشجو، ورزشکار، شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست، خادم اهل بیت(ع) و مداح، فرمانده ای شجاع بود و تیزبین، در فوتبال و هندبال و کاراته سر آمد بود و …حتی در غواصی هم استاد بود.

وی اضافه کرد: یکی از مبانی سند دگرگونی بنیادین، اعتقاد توحیدی هست و همین مبنا موجب شده کسانی مثل شهید اصغری راه صد ساله را یک شبه طی کنند؛ او وقتی شهد شیرین عبادت و اطاعت خالص را شرح می کند می گوید «خدایا در تنهایی به لقای خود مرا امیدوار کن، در بی کسی، در غربت و رنج با لهیب آفتاب مهرت مرا بسوزان و تنم را آب کن.  

***واژه های عرفانی را نمی شود منحصرا در متن آموزشی گنجاند

 حجت الاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه این واژه های عرفانی را نمی شود منحصرا در متن آموزشی کتب دینی و درسی دید، یاد آور گردید: ساحت اعتقادی در سند دگرگونی از قبیل وحی و الهام  به سبب ناکافی بودن ابزارهای عادی شناخت آدمی، یعنی حس و عقل، برای سعادتمندی بشر در اختیار اشخاص مخصوصی که خدای متعال آنان را برای پیام رسانی خود برگزیده هست، قرار می گیرد و این چنین هست که شهدا منحصرا برای جهاد و شهادت برگزیده نمی گردند لکن برای نماد زندگی مبتنی بر دین و آموزه های اهل بیت و شاخص خوب زیستن نسلهای  بعد از خود نیز انتخاب می گردند.  

*** دوآیه در خصوصیت وحی الهی 

  این محقق و محقق عرصه آموزش و تربیت با اشاره به آیه «الله اعلم حیث یجعل رسالته» (انعام/ ١٢۴) خاطر نشان ساخت: وحی الهی بعد از دریافت کامل و خالی از خطای آن از سوی پیامبر، می بایست در مقام محافظت و حفظ و نیز ابلاغ آن به دیگران از هرگونه خطا و خطایی در امان باشد، تا  ابتدا کاستی معرفتی بشر که انزال وحی را ضروری می کند، جبران شود و آدمی شناخت صحیح و کافی برای رسیدن به سعادت را در اختیار داشته باشد؛ سعادتی که خداوند سبحان آدم را برای نیل به آن آفریده هست.

 وی با استناد به آیه شریفه  «رُسلاً مبشّرین و منذرین لِئلاّ یکون للنّاس علی الله حجّه بعد الرّسل »نساء / ۶۵ ”

***چگونه نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم 

معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در ادامه به بحث  شهود و مکاشفه مبانی در سند دگرگونی بنیادین صفحه ۸۴ اشاره نمود و اظهار کرد: اگر بخواهیم نسلی از جنس شهیدان تربیت کنیم باید اخلاق در همه عرصه ها را سرلوحه خود قرار دهیم زیرا رشد اخلاقی شهدا  با مهار کردن زبان چموش و درنده میسر گردید، در حالات شهید اصغری می خوانیم؛ ابراهیم،  خیلی کم سخن بود، حجم و تحمل داشت اما وقتی سخن می زد کلماتش حساب شده و دقیق بود.    

*** خصوصیت منتخبین شهادت 

   وی یکی دیگر از خصوصیات منتخبین شهادت را عظمت و تندرستی روح و روان عنوان نمود و بیان داشت:فرار از چشم ظاهر بین مردم موجب رشد بی شائبه تندرستی روح و روان می شود که شهید اصغری در این زمینه می گوید «پروردگارا! نمی خواهم مردم بگویند او چقدر شجاع هست و … دوست دارم مرا از چشم ظاهر بین مردم دور کنی».

حجت الاسلام والمسلمین درودی با اشاره به ساحت اخلاقی سند دگرگونی اظهار کرد: هر چند فطرت الهی آدم، سرمایه کلیدی حرکت او به سوی نهایت هست، ولی چنان که گذشت، فطرت امری نیست که به صورت خودکار فعلیت یابد؛ بنابراین باید جریانی اجتماعی، زمینه بروز و ظهور مناسب فطرت را فراهم سازد تا این سرمایه با حرکت اختیاری شکوفا شود.

***اهمیت و لزوم تربیت عبادی

معاون امور استان های ستاد مشارکت های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ارزش و لزوم تربیت عبادی در سند دگرگونی یادآور گردید: شاخص عبادت در نزد شهیدان خداوند مهربان را کافی دانستن در همه امور هست و ادبیات عبادت شهدا این هست که به طور مستمر در رمز و نیازهای خود بیان می کنند «خدایا! مرا فقیر درگاهت قرار بده، تو برای من همه چیز هستی و بس! این زیباترین لحظه زندگی من است».

وی اظهار کرد: در نگرش اسلامی، سازماندهی تمامی نهادهای اجتماعی، اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، بهداشت و تمامی اعمال فردی و اجتماعی، باید در زمینه تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد انجام شود. بنابراین در تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد، اشخاص و نهادهای جامعه اسلامی متناسب با حجم ها و تأثیرات خود مسیولیت دارند و باید در مشارکتی همدلانه و هماهنگ فعالیت نمایند و این همان چیزی هست که در مبانی دیدگاهی از آن به عنوان غایت، نتیجه و هدف کلی تربیت ذکر شده هست. 

*** شعور سیاسی شهدا

 حجت الاسلام والمسلمین درودی در ادامه با اشاره به شعور سیاسی شهدا در باب انحراف شناسی اظهار کرد: شهید اصغری در این زمینه می گوید «اگر همگی پیرامون کانون رهبری واحد اسلامی جمع شوید هیچ قدرتی توان ندارد در بین شما نفوذ کند.