به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب سالانه به زوار خانه خدا و دست‌اندرکاران حج سفارش می‌کنند تا از بازارگردی در ایام حج اجتناب کرده و خود را برای سفری پربرکت و استفاده از فضای معنوی مکه و مدینه آماده کنند. تا جایی که مقام […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب سالانه به زوار خانه خدا و دست‌اندرکاران حج سفارش می‌کنند تا از بازارگردی در ایام حج اجتناب کرده و خود را برای سفری پربرکت و استفاده از فضای معنوی مکه و مدینه آماده کنند.

تا جایی که مقام معظم رهبری در ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۳ با اهتمام بر عدم بازارگردی در ایام حج فرمودند: «از جمله غفلت‌های احتمالی در حج، یکی این هست که کسانی به جای شرکت در نمازهای جماعت، به جای طواف مستحبی، به جای حضور در فضای معطر مسجدالحرام یا مسجدالنبی… .. ..

وی علاوه بر این سال گذشته در دیدار کارگزاران حج بر این با اهمیت تصریح کردند و فرمودند: «پرهیز از بازارگردی؛ بنده مکرّر در مکرّر این مفهوم را عرض کرده‌ام.

بعد از مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر اجتناب از بازارگردی، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری اقدام به اجرای برنامه‌های فرهنگی متفاوتی در راستای کاهش بازارگردی حجاج کردند تا جایی که به گفته مسؤولان برگزاری حج کشورمان، نتیجه آن کاهش وزن بار زوار حج سال گذشته نسبت به سال‌های قبل بود.

سال کنونی نیز بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به منظور آسانی خرید سوغات و ملزومات لازم زوار خانه خدا و علاوه بر این لبیک‌گویی به شعار سال مبنی بر پشتیبانی از کالای ایرانی اقدام به راه‌اندازی پویش «برکت به خانه» کرده هست.

 

 

در این پویش که با همکاری سایت دیجی کالا هست، اهتمام شده تا وسایل مورد احتیاج زوار خانه خدا قبل از عزیمت و حتی در در خلال و بعد از عزیمت در اختیار زوار قرار گیرد، تا جایی که حتی اشخاص می‌توانند با مراجعه به این سایت کالاهای مورد احتیاج خود را برای سوغات (کفش و پوشاک، لوازم برقی، لواز آشپزخانه غیربرقی، لوازم آرایشی و بهداشتی، ورزشی، لوازم صوتی و عکسی، اسباب‌بازی، خوراکی و …)

اما در کنار تدابیر اندیشیده شده برای تهیه سوغات و اقلام مورد احتیاج برای عزیمت حج، در این سایت بعضی از وسایل مورد احتیاج حجاج دیده نمی‌شود، تا جایی که اشخاص برای تهیه وسایل مورد احتیاج خود وادار می باشند به فروشگاه‌ها و مغازه‌های موجود سری زده و وسایل مورد احتیاج خود را تهیه کنند و همین امر باعث می‌شود، سایر وسایل را نیز از سایت مد نظر خریداری نکنند.

البته قیمت‌های بعضی فرآورده ها ارائه شده در سایت دیجی کالا برای حجاج مناسب هست تا زوار به سادگی و با ضمانت خدمات بعد از فروش اقدام به خرید اقلام مورد احتیاج خود کنند، اما همین امر که امکان خرید تمامی وسایل مورد احتیاج احرام و ملزومات حج در این سایت وجود ندارد، باعث ناخشنودی بعضی از زوار قرار گرفته هست.

تا جایی که حسینی از کاروان زنجان معتقد هست که سایت دیجی‌کالا برای زوار شهرستانی چندان مورد استفاده نیست چون که به جای خرید اینترنتی همه ترجیح می‌دهند تا سری به بازار زده و از نزدیک فرآورده ها را دیده و خریداری کنند.

 

 

مظفری یکی دیگر از زوار خانه خدا نیز می‌گوید: سایت دیجی‌کالا در بعضی قسمت‌ها تمامی وسایل مورد احتیاج حجاج را نداشته و زوار مجبورند برای خرید وسایل مورد احتیاج به بازار مراجعه کنند که همین امر باعث خرید کمتر از این سایت و عدم رغبت اشخاص به خرید می‌شود که امید داریم متولیان این امر در سال‌های آینده ابزارها را مهیا کرده تا اشخاص بتوانند با همکاری در طرح برکت به خانه، تمامی وسایل مورد احتیاج خود را به طور اینترنتی خریداری کنند.

این امر در حالی هست که پیش‌بینی می‌شد سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با تبلیغات گسترده‌ای که در راستای خرید از داخل کشور داشتند، ابزارها بهتری برای حجاج در نظر می‌گرفتند تا آن‌ها با فراغ بال و بدون مشکل بتوانند از فرآورده ها و اقلام مورد احتیاج خود از طریق پویش برکت به خانه خرید کنند.

 

 

البته در کنار این مشکلات، نیابد از مزایای خرید سوغات از ایران غافل گردید چون که علاوه بر کاهش هزینه‌های متحمل شده توسط حجاج، اشخاص اقلام را با کیفیت‌های بهتری خریداری می‌کنند.

شاید زیادی از زوار خانه خدا سوغات خود را از سایت دیجی‌کالا و پویش برکت به خانه خریداری نکرده باشند، اما زیادی از آن‌ها برای لبیک‌گویی به فرمایشات مقام معظم رهبری سوغات را از داخل کشور خریداری کرده‌اند تا علاوه بر عدم خارج شدن ارز از کشور، از کالاهای داخلی و کارگر ایرانی نیز پشتیبانی کرده باشند.

مرضیه‌نوردار یکی از زوار حج ۹۷ با اشاره به اهمیت پشتیبانی از کالای ایرانی می‌گوید: من و همسرم که به حج تمتع مشرف می‌شویم، اهتمام کردیم زیادی از سوغات خانواده و حتی فرزندان و نوه‌ها را از ایران خریداری کنیم چون که دوست نداریم پول و سرمایه کشورمان به جیب دشمنان اسلام برود و از این سرمایه به آسیب اسلام و مسلمین استفاده گردد.

فیروز مسلمی یکی دیگر از زوار حج ۹۷ از کاروان کرج با لهجه شیوای ترکی نیز می‌گوید: من همه خریدهای احرام و ملزومات عزیمت و حتی سوغات را از بازار زنجان تهیه کردم. وقتی کشور خودمان اجناس خوب دارد به چه سبب باید از کشور غریبه که هنوز تکلیف شهدای منا را مشخص نکرده، پشتیبانی نمایم و با خرید از آن‌ها دل امام زمان(عج) را دلخور سازم. من با یک چمدان کوچک به حج مشرف می‌شوم و قصد خرید چیزی جز یک یادگاری از عزیمت حج و آوردن آب زمزم ندارم.

در کمال خوشبختی پویش «برکت به خانه» و کاهش بازارگردی در بین زیادی از زوار دیده می‌شود اما با این حال افرادی نیز می باشند که وقتی سخنی از خرید نکردن از عربستان می‌شود، بی‌توجه می باشند و رغبتی به پاسخگویی در این زمینه ندارند.

به به صورتی که یکی از زوار ۴۰ ساله که به حج مشرف می‌شد، می‌گوید: هدف کلیدی زیارت هست اما بدم نمی‌آید که خریدی هم دارا باشم و بعضی وسایل را به عنوان سوغات و یادگاری و حتی تبرک از آنجا تهیه کنم.

با این حال عدم بازارگردی در بین زوار حج ۹۷ بسیار فراوان هست و هر کسی اهتمام دارد از این عزیمت معنوی نهایت استفاده را ببرد و از رحمت الهی مستفیض شو، چون که زیادی از زوار بین ۱۰ تا ۱۴ سال هست که منتظر تشرف به حج تمتع می باشند و حال که به آرزوی قدیمی خود رسیده‌اند، تمامی کوشش خود را برای بهره بردن از فضای حج و تقویت روحیه برادری در این ایام خواهند کرد.

یکی از روحانیون کاروان‌ها که ۲۵ بار به مکه مکرمه مشرف شده‌است، نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مزایای طرح خرید کالا و سوغات از ایران، آسانی حجاج در حمل بار هست چون که با خرید کمتر از عربستان، اشخاص راحت‌تر مسیرها را طی کرده و حتی با توجه به تنگنا میزان بار مسافر در فرودگاه، زوار با اضافه‌بار رو به رو نمی‌شوند و متحمل هزینه اضافه نیز نخواهند گردید.

وی می‌افزاید: علاوه بر این، زیادتر کالاهایی که در عربستان به فروش می‌رسد، چینی و درجه چندم می باشند و امکان دارد زوار بعد از خرید متوجه خرابی یا مشکل در آن گردند و امکان تعویض یا عودت آن وجود نداشته باشد؛ در حالی که زوار خانه خدا می‌توانند با خرید از کالای ایرانی نه فقط از کارگران کشورمان پشتیبانی کنند، لکن از خدمات بعد از فروش نیز بهره‌مند گردند.

در کنار این امور، از مهم‌ترین آسیب‌های خرید در ایام حج برای زوار خانه خدا می‌توان به خرید اجناس تقلبی و عدم امکان تعویض، ورشکستی کارخانه‌های داخلی و بیکاری جوانان کشور، تقویت بنیه مالی دشمنان، از دست دادن مجال حضور در فضای سرزمین وحی، خستگی فراوان و احتمال گرمازدگی و علاوه بر این خارج شدن ارز و دارایی‌های کشور اشاره نمود.

 

 

در حالی که با خرید اجناس و سوغات از داخل کشور می‌توان علاوه بر ایجاد مجال شغلی و رونق اقتصادی، باعث دوباره فعال شدن کارخانه‌های تعطیل یا ورشکسته گردید. علاوه بر این امکان تعویض کالا نیز در داخل کشور وجود دارد اما در عربستان این امر امکان‌پذیر نیست.

یکی دیگر از نکته هایی که زوار خانه خدا باید به آن توجه کنند، عدم خریداری تلفن همراه یا تبلت‌های سیمکارت‌خور هست، چون که این فرآورده ها بعد از تحولات حاصل شده در سال جاری، در کشور ریجستر نمی‌شود و در صورت ریجستر شدن هزینه بالایی برای زوار خانه خدا خواهد داشت، به به صورتی که شاید هزینه تمام شده آن بیشتر از هزینه خرید آن محصول در داخل کشور گردد.

بر همین اساس مسؤولان به طور مستمر سفارش می‌کنند که به جای بازارگردی و خرید کالا از عربستان، به زیارت و حضور در مسجدالحرام و شرکت در نمازهای جماعت توجه گردد چون که در حضور و حتی نیایش در خانه خدا و اطراف آن برکاتی نهفته هست که نه فقط زائرانی که به این مکان مقدس مشرف می‌شوند، لکن سایر اشخاص نیز از آن بهره‌مند خواهند گردید.