اتفاقات ۱۶ اسفند ۶۳ خلاصه: عراق دزفول را به موشک بست.   ۷۵      نیروی هوائی و توپخانه ایران امروز بصره و مندلی را در هم می کوبد.   رئیس جمهور: با هنرمندان خوب و مومن باید با سعه صدر برخورد گردد.   دبیر کل سازمان ملل عراق را عامل نقض عدم حمله به […]

اتفاقات ۱۶ اسفند ۶۳

خلاصه:

عراق دزفول را به موشک بست.

 

۷۵

 

   نیروی هوائی و توپخانه ایران امروز بصره و مندلی را در هم می کوبد.

 

رئیس جمهور: با هنرمندان خوب و مومن باید با سعه صدر برخورد گردد.

 

دبیر کل سازمان ملل عراق را عامل نقض عدم حمله به منطقه های مسکونی اعلام نمود.

 

جلسه مخصوص شورای امنیت برای ارزیابی گزارش هیئت اعزامی به ایران و عراق بدون نتیجه به کار خود انتهاء داد.

 

عکس العمل ایران به بمباران دزفول

در پی این حمله ستاد مشترک ارتش با صادر کردن اطلاعیه ای اعلام نمود ارتش جمهوری اسلامی ایران در جواب به این اقدام از ساعت ۱۵ امروز پنج شنبه ۱۶ اسفند ماه در عملیات مبارزه به نظیر شهرهای  بصره و مندلی را مورد حمله های توپخانه و نیروی هوایی خود قرار خواهد داد. (۱)

 

آیت الله خامنه ای: از انقلاب نظیر یک خاطره تاریخی یاد نکنید

ریاست جمهور اضافه کرد: از انقلاب نظیر یک خاطره تاریخی یاد نکنید، انقلاب حالا همین جاست یک عده دوست دارند از هم حالا انقلاب را بخشی از تاریخ بکنند و این نادرست هست. شما باید مایه های این انقلاب را هر چه امکان دارد پخته تر و کامل تر بکنید.

ریاست جمهور تاکید کرد: باید با هنرمندان خوب و مومن با سعه صدر برخورد کنید و نباید هنرمندان از هم ایراد دریافت کنند چون ما نیاز داریم که همه کار بکنند. (۲)

 

اقرار سازمان ملل به نقض تعهدها بین المللی از سوی عراق

(۲)خاوریر پرز دکویار دبیر کل سازمان ملل روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد که عراق روز دوشنبه با بمباران منطقه های غیرنظامی اهواز پایبندی بین المللی خود مبنی بر اجتناب از حمله به منطقه های غیر نظامی را نقض کرده هست.

گفتنی هست جمهوری اسلامی ایران توافق ژوئن گذشته مبنی بر عدم حمله به منطقه های غیر نظامی را رعایت و این رژیم عراق بوده هست که چندین بار توافق ذکر شده را با حمله به شهرهای ایران زیرپا گذاشته هست و گلوله باران شهر بصره از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز تنها یک اقدام تلافی جویانه و به منظور جلوگیری از وحشیگری های رژیم بعثی اسرائیلی عراق بوده هست.(۳)

 

انتهاء بی نتیجه نشست شورای امنیت

طارق عزیز در این جلسه ضمن اعتراف به اشتباه بودن طرز مشی رژیم عراق با اسیران ایرانی اظهار کرد که در مشی با اسیران ایرانی در اوائل جنگ اشتباه هایی رخ داده هست. !(۴)

مراجع:

۱٫ اطلاعات، ۱۶ اسفند ۶۳، ص ۲
۲٫ کیهان، ۱۶ اسفند ۶۳، ص ۲۲
۳٫ اطلاعات، ۱۶ اسفند ۶۳، ص ۲
۴٫ جمهوری اسلامی، ۱۶ اسفند ۶۳، ص ۳

انتهای متن/