استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از توجه صرف برخی از اقتصاددان به مفاهیم غربی اقتصاد، گفت: اسلام در مسأله اقتصاد حرف برای گفتن دارد که در حل مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی راه گشاست.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه آیت‌الله محسن اراکی عصر پنجشنبه در دیدار با رییس سازمان برنامه و بودجه،با انتقاد از توجه صرف برخی از اقتصاددان به مفاهیم غربی اقتصاد، گفت: اسلام در مسأله اقتصاد حرف برای گفتن دارد که در حل مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی راه گشاست.

اراکی با بیان اینکه پول مجازی از نظر فقهی، جایز و مورد مطلوب نیست، تاکید کرد: پول مجازی بستری را فراهم می‌کند که دولت‌های بزرگ بدون اینکه هزینه واقعی کنند، ثروت و دارایی دیگران را تصاحب می‌کنند که به نوبه خود سبب بر هم خوردن توازن بازار و سفته بازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری نظامی برخواسته از ارزش‌های دینی و الهی آرزوی دیرینه صالحین در طول تاریخ بوده که در دوره کنونی محقق شده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خمس و زکات از عناصر اصلی و محوری در نظام مالی اسلامی است که همواره باید مورد توجه بوده و نقش برجسته‌ای در نظام اقتصادی ایفا کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهمیت و جایگاه محوری زکات در نظام حکم‌رانی ما به حاشیه رفته است، گفت: نظام مالیاتی کنونی باید بر اساس خمس و زکات تدوین و مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی یادآور شد: اگر نظام مالیاتی کشور بر اساس زکات و خمس تدوین شود علاوه بر استقبال مردم در پرداخت مالیات، سبب تزکیه و پاکی در اموال مردم و هزینه‌های دولت می‌شود.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر ضرورت تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی در حال پیشرفت است و حرف نخست را در منطقه میزند.

وی ادامه داد: تئوری و مفاهیم انقلاب در سطح جهان الهام بخش و تحول آفرین است و هم اینک بسیاری از حرکت‌های عدالت‌خواه و مقابله با استکبار جهانی، با الگوگیری از انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

اراکی گفت: در صورتی که منابع مالی در کشور به سوی پول حقیقی مدیریت و سوق داده شود، امکان مقابله با جنگ ارزی و تحریم و تورم به شکل مطلوب‌تری مدیریت می‌شود.