مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم گفت: در طرح امکان سنجی خط دوم مترو قم به پردیسان طول مسیر از ۱۵ کیلومتر به ۲۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها از ۱۲ به ۲۱ ایستگاه افزایش یافته‌است.

محمدرضا انگشت‌ باف روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: با اصلاحات در برخی از آیتم‌های فاز دوم خط یک مترو قم، پیش بینی می‌شود هزینه تمام شده طرح ۲۵ درصد نسبت به برآورد اولیه کاهش یابد.

انگشت باف با بیان اینکه امکان بهره‌برداری از فاز دوم خط یک مترو قم در یک بازده زمانی ۳۶ ماهه امکان پذیراست، خاطرنشان کرد: ریل، تجهیزات سیگنالی، روسازی و سایر زیرساخت‌های احداث فاز دوم خط یک متروی قم خریداری شده‌است.

انگشت باف، یادآور شد: پس از بر هم خوردن روند خرید واگن از یک شرکت روسی به خاطر قیمت بالای آن درسال ۹۶، استفاده از خط اعتباری فایناس بین ایران و یک شرکت چینی برای خرید ۵۵ رام قطار در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی با بیان اینکه بعد از پرداخت اولین قسط به میزان ۶ میلیون یورو، شرکت چینی آمادگی تحویل اولین رام قطار پس از ۴ ماه را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: تمام هزینه ۶۶ میلیون یورویی خرید واگن قطار شهری قم توسط وزارت کشور تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه خرید ۸۰ رام قطار شهری قم ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد گفت: در سال ۹۶ امکان تبدیل صورت وضعیت برای خرید واگن برای شهرداری قم میسر نشد.

خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری قرار دارد.

همچنین خط ۲ مترو نیز به طول ۲۸ کیلومتر از اراضی ۵۶۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن در شهرک پردیسان آغاز و در محدوده میدان ۷۲ تن و بلوار شهید خداکرم به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از نبودن امکان هزینه کرد برای پروژه به علت عدم انجام عملیات توسط پیمانکار درسال ۹۶ به دلیل مشکلات قراردادی را از مباحث مهم در طرح منوریل قم در اواخر دهه ۹۰ نام برد.

انگشت باف گفت: به صرفه نبودن خرید واگن از روسیه در سال ۹۶ و به انجام نرسیدن خط اعتباری ایران و این کشور نیز در پایین بودن سرعت فیزیکی این پروژه تاثیرگذار بوده‌است.

وی از عدم پرداخت اعتبارات دولتی به واسطه اولویت منوریل در ابتدای پروژه، افزایش چند باره نرخ ارز و مصالح و تجهیزات و منعطف نبودن قرارداد با شرایط روز تا سال ۹۸ را از عوامل مهم در پایین بودن سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه قطار شهری قم یاد کرد.