سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته است نظام جمهوری اسلامی را در مقابله با تهدید سخت به نقطه آسیب‌ناپذیر برساند؛ موضوعی که در جنگ اوکراین اهمیت آن بیش از پیش روشن شده و فرضیه پایان عصر موشک را باطل کرد.

شهرکریمه-حسین عبداللهی‌فر: «امروز نوبت سپاه است.» این جمله را رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در آخرین روز‌های بهمن ماه در تبیین روش‌های دشمن برای جدا کردن مردم از نظام به لجن‌پراکنی و تهمت زنی علیه ارکان انقلاب بیان کرده و فرمودند: «به مراکزی که در پیشرفت انقلاب تأثیر دارند تهمت می‌زنند. یک روز به مجلس، یک روز به مجلس شورای اسلامی، یک روز به شورای نگهبان، یک روز به سپاه؛ امروز نوبت سپاه است. به سپاه تهمت بزنند. لجن پراکنی کنند و….»

اگرچه این سخنان بی ارتباط با انتشار یک فایل صوتی علیه فرماندهان سابق سپاه نبود، اما هشدار معظم‌له بیانگر برنامه‌ریزی دشمن برای تخریب ارکان انقلاب به‌ویژه سپاه پاسداران بود. چنانکه در مقدمه آن جمله کوتاه فرمودند: «با نگاه من، آن طور که بنده اوضاع را مشاهده می‌کنم، دشمن ملّت را هدف گرفته، افکار عمومی را هدف گرفته، فکر جوان‌ها را هدف گرفته؛ میلیارد‌ها دلار دارند خرج می‌کنند، در این اتاق‌های فکرشان – به اصطلاح خودشان اتاق‌های فکر و گروه‌های اندیشه‌ ورز- دارند تلاش می‌کنند.»‌

چند روز بعد محصول دیگری از اتاق فکر دشمن در لجن‌ پراکنی علیه سپاه به افکار عمومی عرضه شد که بیانگر برنامه‌ریزی شتابزده و خالی بودن دستشان برای یافتن موضوع مناسب است. تا جایی که ناگزیر شده از موضوعی بی ارتباط و کم اهمیت مانند ادعای یک خانم مبنی بر نفوذ به چند رسانه انگلیسی‌زبان کشورمان بهره گرفته و اقدام به جعل مصاحبه‌ای از قول وی نمایند تا شاید بتوانند فساد اخلاقی را پس از ادعای فساد مالی به این شجره طیبه متصل کنند.

این در حالی است که نه تنها در عالم واقع هیچ ارتباطی میان سوژه مورد نظر آن‌ها با عنوان «کا‌ترین پرز شکدم» با سپاه پاسداران، نشریات یا سرداران و مسئولان آن وجود نداشته، بلکه در متن مصاحبه کذایی وی با روزنامه‌های صهیونیستی نیز هیچ نامی از سپاه یا سرداری از آن وجود ندارد. از این رو، جاسازی عبارات علیه سپاه و سرداران آن به اندازه‌ای ناشیانه صورت می‌گیرد که شبکه‌های ضد انقلاب هم قادر به بهره‌برداری از آن نشده‌اند. ضمن آنکه در اصل ماجرای فرد مورد اشاره نیز تشکیک نموده و به بازگشت وی به دید مشکوک می‌نگرند تا جایی که برخی از رسانه‌ها از او به عنوان جاسوس دو طرفه یاد کرده‌اند.

این اقدام خصمانه اتاق‌های فکر دشمن به همان اندازه که احمقانه و ناشیانه طراحی شده به همان حد نیز حاکی از استمرار حرکت دشمن بر دروغ پردازی، تهمت زنی و لجن پراکنی علیه نهاد مقدس و مؤثر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. از این رو به نظر می‌رسد آنچه بیش از چگونگی تخریب‌ها اهمیت دارد، چرایی تمرکز دشمن بر سپاه پاسداران در شرایط کنونی است. به عبارت دیگر مسئله اساسی این است که چرا امروز نوبت سپاه است؟

در این خصوص حداقل می‌توان به سه پاسخ اساسی اشاره کرد:

الف) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته است نظام جمهوری اسلامی را در مقابله با تهدید سخت به نقطه آسیب‌ناپذیر برساند؛ موضوعی که در جنگ اوکراین اهمیت آن بیش از پیش روشن شده و فرضیه پایان عصر موشک را باطل کرد. با عنایت به اهمیت ضلع قدرت نظامی در جنگ‌های ترکیبی، ارائه تصویری فساد آلود از وضعیت مالی و زیست غیراخلاقی فرماندهان و مسئولان سپاه می‌تواند دورنمای امید‌بخش و الگوساز از اسطوره‌های سپاه را به ضد خود تبدیل کند.

ب) سپاه پاسداران در عرصه مقابله با جنگ شناختی نیز مانند سایر عرصه‌ها نقش پیشتازی و پیش برندگی دارد و می‌تواند تأثیر این جنگ را در مخاطبان دشمن کاهش دهد. بنابراین، بی اعتبار‌ سازی فرماندهان قرارگاه‌های جهاد تبیین در دستور کار قرار گرفته است. هجمه به فرمانده قرارگاه بقیه الله در انتشار فایل صوتی و معاون سیاسی سپاه در مصاحبه ساختگی در همین راستا قابل ارزیابی است.

ج) نقش سپاه پاسداران در محرومیت‌زدایی و قرارگرفتن در کنار اقشار ضعیف جامعه که در قالب کمک‌های مؤمنانه، خانه‌سازی آسیب‌ دیدگان از سیل و زلزله، آبرسانی و سایر زمینه‌های اجتماعی تبلور یافته تا حدود زیادی به افزایش امید مردم به حل مشکلات کشور کمک کرده که کاهش این آسیب‌ها یکی از اصلی‌ترین اهداف دشمن در جنگ‌های شناختی است. به‌ویژه آنکه هسته سخت نظام و نیرو‌های انقلابی با اتصال به مرجعیت سیاسی و فکری سپاه در عرصه جهاد تبیین به روشنگری و بصیرت افزایی پرداخته و نقشه‌های دشمن در جنگ ترکیبی را خنثی می‌نمایند.

  • نویسنده : حسین عبداللهی‌فر