به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، به دستاویز یک‌ساله شدن ابلاغ قانون هوای پاک، به سراغ عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شهر قم رفته‌ایم تا کارهای شهرداری شهر قم درزمینهٔ کاهش آلایندگی وسایل حمل‌ونقل عمومی را جویا شویم. تسنیم: شهرداری شهر قم چه اقداماتی برای بهبود […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم،

به دستاویز یک‌ساله شدن ابلاغ قانون هوای پاک، به سراغ عباس ذاکریان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شهر قم رفته‌ایم تا کارهای شهرداری شهر قم درزمینهٔ کاهش آلایندگی وسایل حمل‌ونقل عمومی را جویا شویم.

تسنیم: شهرداری شهر قم چه اقداماتی برای بهبود وضع آلودگی هوا انجام داده هست؟

در دو سال گذشته بالغ‌بر ۱۴۰۰ دستگاه تاکسی درون‌شهری شهر قم نوسازی شده و تاکسی‌های با بیشتر از ۱۰ سال قدمت از مدار فعالیت و خدمات‌رسانی شهری خارج‌شده هست که این اقدام به‌نوبه خود می‌تواند در بهبود نسبی هوای شهر شهر قم اثرگذاری بگذارد، عمر ناوگان تاکسیرانی شهر قم نیز با نوسازی‌های موخر به ۶ سال کاهش پیداکرده هست.

موضوع خرید اتوبوس‌های با ضریب کیفی یورو ۴که مجهز به فیلترهای نیرومند و استاندار بین‌المللی بوده و الزام شرکت‌های اتوبوسرانی به گرفتن معاینه فنی از مهم‌ترین کارهای صورت گرفته برای افزایش کیفیت اتوبوس‌های درون‌شهری شهر قم بوده هست.

تسنیم: برای تعمیر و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر قم چند میزان بودجه در نظر گرفته‌شده هست؟

تعمیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر شهر قم از دیگر اولویت‌های با اهمیت شهرداری شهر قم در سال ۹۷ بوده که برای تعمیر و ترمیم بعضی اتوبوس‌های کهنه و قدیمی اعتباری بالغ‌بر ۱۳ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده هست و تعمیر بنیادی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری شهر قم در دستور کار قرارگرفته هست.

تسنیم: برنامه‌های شهرداری شهر قم برای توسعه حمل‌ونقل پاک چیست؟

توسعه حمل‌ونقل پاک مثل دوچرخه‌سواری از دیگر جهت‌گیری‌های با اهمیت شورای شهر شهر قم و شهرداری در مسیر حرکت در زمینه سیاست‌های کلی هوای پاک هست، مقدمات مطالعاتی برای تدوین مسیرهای جاذب برای دوچرخه‌سواری در حال انجام هست تا مسیرهای کوتاهی که جذابیت و امنیت لازم برای دوچرخه‌سواری را دارا بوده را مشخص کند.

تسنیم: نقش آلودگی وسایل حمل‌ونقل عمومی در گسترش مبتلا شدن به آسم چه میزان هست؟

در مساله آلودگی هوا باید تمام دستگاه‌های استانی با یکدیگر همکاری دارا باشند و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند بار پاکی هوای شهر را به دوش بکشد، در کمال تأسف گازوئیل یورو ۴ هنوز در شهر شهر قم تولید نمی‌شود و تمام سوخت مصرفی ۵۰ دستگاه اتوبوس تازه ای که باکیفیت یورو ۴ وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم شده از شهر اراک تأمین می‌شود.

شرکت نفت باید در تأمین گازوئیل یورو ۴ اتوبوس‌های نوین ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر شهر قم همکاری لازم را داشته باشد، چراکه درصورتی‌که این اتفاق نیفتد سازمان اتوبوسرانی شهر قم وادار هست تا از سوخت‌های موجود استفاده نماید که علت اشکال در سامانه موتوری و کارکردی اتوبوس‌ها و ادامه روند آلایندگی‌ها می‌شود، تأمین سوخت یورو ۴ یکی از خواسته‌های کلیدی شهرداری شهر قم از شرکت نفت هست.

تسنیم: عمر ناوگان اتوبوسرانی شهر شهر قم چند سال هست؟

در کمال تأسف سن ناوگان اتوبوسرانی شهر شهر قم در حال حاضر در مرز ۸ سال قرار دارد، نرمال عمر یک اتوبوس ۱۰ سال هست، افزایش عمر ناوگان اتوبوسرانی و رسیدن به سن فرسودگی روند خدمات‌رسانی شهری را دچار مشکل و ظرفیت آلایندگی‌های هوا افزایش می‌دهد.

تسنیم: نرخ یک دستگاه اتوبوس نو چه میزان هست؟

نرخ خرید اتوبوس نسبت به آخرین باری که شهرداری از دولت در سال ۸۸ با یارانه ۸۲٫۵ ۵ درصدی اتوبوس خریداری کرده هست بیشتر از ۶ برابر افزایش پیدا نموده هست، در حال حاضر شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس باید اعتباری بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون تومان هزینه نماید که این رقم کاملاً از توان تمام شهرداری‌ها خارج هست.

برنامه ای از طرف دولت مبنی بر نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارائه‌شده که هنوز به شهرداری‌ها ابلاغ نشده هست، اگر دولت یارانه‌ای به شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه اتوبوسرانی اختصاص ندهد شهرداری به‌هیچ‌عنوان توان و قدرت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را ندارد، دولت از انتهای سال ۸۷ یارانه‌های سازمان اتوبوسرانی را به‌صورت کامل قطع کرده هست.

تسنیم: درمجموع چند دستگاه اتوبوس در شهر شهر قم رفت و آمد می‌کند؟

در حال حاضر ۳۲۰ دستگاه اتوبوس عمومی در سطح شهر شهر قم مشغول خدمت‌رسانی بوده که ازاین‌بین ۵۰ دستگاه را اتوبوس‌های نو با ضریب نرمال یورو ۴ و مابقی اتوبوس‌ها را نوعاً اتوبوس‌هایی با عمر و سن بالا تشکیل می‌دهد.

گفت‌وگو از اصغر شهبازی