به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ، کافی هست چرخی در شهرک صنعتی بیرجند بزنی و واحدهایی را رویت کنی که یکی بعد از دیگری هر کدام مشکلاتی دارند، یکی از نبود سرمایه در گردش و دیگری از عدم خرید فرآورده ها داخل استان توسط دستگاه‌های اجرایی گلایه دارد. در […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ، کافی هست چرخی در شهرک صنعتی بیرجند بزنی و واحدهایی را رویت کنی که یکی بعد از دیگری هر کدام مشکلاتی دارند، یکی از نبود سرمایه در گردش و دیگری از عدم خرید فرآورده ها داخل استان توسط دستگاه‌های اجرایی گلایه دارد.

در سال پشتیبانی از کالای ایرانی اگر کمی به معنای این شعار به صورت ریزتر ببینیم می‌بینیم در بخش استان‌ها پشتیبانی از کالای استانی می‌گنجد و این درحالی هست که واحدهای پویا و زنده هم هنوز در شهرک صنعتی بیرجند فعالیت دارند اما تنها فرآورده ها آنان به دیگر استانها صادر می‌شود چون دستگاه‌های مختلف در استان رغبتی برای خرید ندارند.

این درحالی هست که بنا بر گفته تولیدکنندگان فرآورده ها آنان از کیفیت خوبی بهره مند هست اما متاسفانه بعضی نهادها حاضر هستند هزینه بیشتری بپردازند اما کالای تولید گردیده داخل استان را خریداری نکنند و این دردی بزرگ بر دل تولیدکنندگان هست.

این روزها چرخ تولید در بیرجند لنگ می‌زند

بعضی پروژه‌ها بنا بر تدبیر دولت خوابیده هست

او که سن و سالی بسیاری ندارد و دلی مملو از درد دارد معتقد هست از اوایل سال همه توان تولید را روی صادرات گذاشته‌ایم و صادرات را به کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکمنستان داریم اما عمده فروش فرآورده ها شرکت در پروژه‌های راه  و شهرسازی هست که این نوع پروژه‌هابه تدبیر دولت خوابیده هست وظرفیت تولید واحد بشدت کاهش یافته هست.

سهیلی‌فرد معتقد هست واحد تولیدیش در خراسان جنوبی تک هست و در سال ۸۸ کارخانه  را راه‌اندازی کرده و در آن زمان در کل کشور ۳ واحد تولیدی بود اما حالا بیشتر از ۳۰ واحد داریم و در سال‌های ۹۲ و ۹۳ با ۷۰درصد حجم کار می‌کرده هست اما حالا منحصرا با ۳۰ درصد حجم کار می‌شود.

سیاست‌ها مسئولین باعث گردید پروژه‌های داخلی کاهش یابد

وی گفته بود: در این سال‌ها فرآورده ها خود را در داخل کشور در استان‌های خراسان رضوی، لرستان، تهران کران و یزد به فروش می‌رسانم اما سیاست‌ها و تدابیر دولت باعث گردید پروژه‌های داخلی کاهش یابد و در این جهت حجم تولید کارخانه‌ها کاهش یابد.

فروش ۲۰ درصدی فرآورده ها در داخل استان

به سراغ دیگر واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند رفتیم مجتمع تولیدی سنگ کیمیای بیرجند اسم دارد که این واحد تولیدی در سال ۸۴ بازنمایی شده اما تنها ۲۰ درصد فروش محصولاتش در داخل استان هست.

محمدی با بیان اینکه ۲۷ نفر به طور مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند گفت: بیشتر پیمارنکاران در پی خرید سنگ به نرخ پایین هستند و برای همین امر فروش خوبی در داخل استان نداریم و 80 درصد تولیدات شرکت به خارج از استان صادر می‌شود.

تنها با یک سوم حجم تولید کار می‌کنیم

مدیر داخلی واحد تولیدی هانی فوم نیز معتقد هست تقریبا با یک سوم حجم تولید کار می‌کند و در این مجموعه اشتغال فصلی بین ۲۰ تا۳۰ نفر بوده اما در ایام خاص مثل محرم و صفر که درخواست ها فراوان هست نیروی کار بیشتری لازم دارد.

مطلبی‌پور با بیان اینکه حجم تولید همه روزه ۸۰۰ تن را داریم اما با توجه به شرایط موجود با یک سوم حجم کار می‌کنیم افزود: بزرگرتین مشکل این واحد تولیدی، نداشتن سرمایه در گردش هست.

وی گفت: فروش فرآورده ها ما در استان‌های دیگر مثل سیستان و بلوچستان فراوان هست و استان‌های مختلفی من جمله کرمان، رضوی، یزد، اردبیل، بندر انزلی و ارومیه درخواست ها برای خرید فرآورده ها ما دارند.

بعضی دستگاه‌های اجرایی از فرآورده ها تولیدی استان خریداری ندارند

مدیر یکی از واحدهایی تولیدی که چند ماهی هست واحد تولیدش تعطیل شده هست گفت:بعضی مواد اولیه کارخانه از کشورهای دیگر هست و علی رغم این اوضاع ارز و تحریم‌ها هزینه‌ها افزایش یافته هست.

فورگی‌نژاد با بیان اینکه از زمان ایجاد به ادارت و شرکتها اطلاع رسانی کردیم اما دفتر فروش در شهر نداریم و اعتقاد داریم اصطلاح "آب درب خانه گندیده است" تکرار می‌شود چون دستگاه‌های اجرایی استان حاضر هستند از استان‌های دیگر خرید کنند اما از تولیدات داخل استان استفاده نکنند.

عدم خرید از فرآورده ها استانی ضربه بزرگی به کالاهای داخلی و واحدهای تولیدی هست

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی خریدهای خود را از فرآورده ها داخل استان داریم تا به عنوان یک بخشی از از فرآورده ها داخل استان پشتیبانی نماییم.

جرجانی با بیان اینکه اگر مردم از فرآورده ها تولیدی استان خریداری کنند کمک بسیاری به این واحدها می‌شود افزود: مشکل کلیدی این هست مردم و بعضی از دستگاه‌ها از فرآورده ها داخل استان خریداری نمی‌کنیم و این امر به اشتغال ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برای خرید از فرآورده ها داخلی توسط دستگاه‌ها پیگیر است اظهار داشت: در جلسه شورای فنی به ادارات اعلام گردیده از فرآورده ها تولیدی داخل استان خریداری کنند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی اضافه کرد: باید واحدهای تولیدی در استان پشتیبانی گردند تا مجال اشتغال بیشتری فراهم گردد.

وعده‌های مسئولین برای رونق صنعت پژوهشگر گردد

رهبر معظم انقلاب چند سال از در راستای پشتیبانی از فرآورده ها داخل دغدغه دارند و چه خوب هست اگر مسئولین کمی زیادتر و آن چنان که در سخن وعده پشتیبانی از کالای ایرانی و فرآورده ها استان را می‌زنند عملا هم جامعه بپوشانند تا هم چرخ تولید در استان بچرخد و هم زمینه اشتغال در استان خشکسالی زده و کم آب خراسان جنوبی فراهم گردد.

تا وقتی ما از یکدیگر پشتیبانی نکنیم کسی دلسوز توسعه و پیشرفت استان‌مان نخواهد بود و اینک همه در انتظار اقدام جهادی دستگاه‌های اجرایی در راستای خرید از فرآورده ها استانی هستیم.