به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ؛ صنعت نساجی و پوشاک در ایران سابقه چندین هزار ساله دارد اما به سبب واردات بی رویه پوشاک و قاچاق توجه نکردن به سلیقه مشتری و کم کاری و کم توجهی مسئولین امر به این بخش حالا کشور […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ؛ صنعت نساجی و پوشاک در ایران سابقه چندین هزار ساله دارد اما به سبب واردات بی رویه پوشاک و قاچاق توجه نکردن به سلیقه مشتری و کم کاری و کم توجهی مسئولین امر به این بخش حالا کشور ما به یکی از واردکنندگان و استفاده کنندگان بزرگ پوشاک بیگانه تبدیل شده است.

صنعت نساجی جزء صنایعی است که زنجیر وار منسوب به صنعت های دیگر است مثل ریسندگی، بافندگی و رنگرزی تا محصول پایانی که همان پوشاک و لباس است به دست استفاده کننده برسد، در این میان  توجه و برنامه ریزی های دولتمردان و مسئولین به این صنعت با اهمیت را طلب می کند تا با بهره گیری از این بخش علاوه بر تامین بخش عمده ای از احتیاج ارزی کشور گرهی از مشکلات اقتصادی و بیکاری نیز بگشاید.

پوشاک به عنوان دومین احتیاج بنیادی آدم بعد از خوراک است و این نشان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این حوزه برای فعالیت و سرمایه‌گذاری دارد و بازار بزرگ و انتهاء ناپذیری را پیش روی تولید کنندگان قرار می دهد کشورهایی مثل ترکیه، چین، بنگلادش و کره  به اعتبار بزرگ این بازار پی بردند و بخش قابل ملاحظه ای از تجارت بزرگ جهانی پوشاک را در اختیار گرفته اند اما افسوس که قسمت ایران از این بازار بزرگ نزدیک به صفر و تقریبا هیچ است.

زیادتر بخوانید: یزد نامدارترین شهر در صنعت نساجی/تار و پود هنر ایرانی در شهر بادگیرها

کشور ما با مشکلات بزرگ اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و بیکاری به یکی از دغدغه‌های کلیدی دولتمردان و مسئولین تبدیل شده است صنعت پوشاک به عنوان صنعتی اشتغالزا و ارزآور در صورت سرمایه‌گذاری و پشتیبانی توان دارد علاوه بر تامین قسمتی از احتیاج ارزی کشور در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان نقش با اهمیت داشته باشد.

وضع صنعت پوشاک در استان اردبیل

استان اردبیل در صنعت پوشاک و نساجی کشور تقریبا هیچ جایگاهی نداشت و تولیدات استان زیادتر به کارگاه های کوچک محدود می گردید که آنان هم به تامین قسمتی از احتیاج پوشاک استان بسنده کرده بودند.

تا اینکه با بازنمایی یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین کارخانجات نساجی خاورمیانه در سال ۸۶ موجب گردید تا نگاه ها به آینده نساجی استان و کشور روشن تر گردد و این مجموعه شگرف هم مشکل اشتغال استان و حتی استان های همجوار را برطرف کند و هم به قطب تولید و صادرات پوشاک ایران در خاورمیانه تبدیل گردد.

این کارخانه که از ۷ کارخانه هماهنگ و هم عرض متشکل است حجم تولید هر ساله ۳۵ میلیون قطعه پوشاک را دارد که در صورت کار کردن با تمام حجم کامل خود توان اشتغال زایی مستقیم برای بیشتر از ۴۵۰۰ نفر را دارد.

می خواستیم در این گزارش به جهت اطلاع از آخرین وضع این کارخانه و ارزیابی مشکلات و جایگاه استان در راستای نساجی و پوشاک با مدیر عامل اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان اردبیل گفتگویی دارا باشیم که متاسفانه موفق به انجام آن نشدیم.

استاندار اردبیل در مورد آخرین وضع کارخانه نساجی اردبیل در صحبت با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل

وی گفت: با توجه به وضع پوشاک در داخل کشور و استان این واحد که در آن از پیشرفته ترین و به روزترین دستگاههای پیشرفته دنیا استفاده شده است با تولید فرآورده ها باکیفیت توان دارد علاوه بر تامین احتیاج داخلی فرآورده ها خود را به خارج از کشور نیز صادر کند.

مقابله با قاچاق اراده همه گیر می طلبد

مدیرکل دفتر بازرگانی و اقتصادی استانداری اردبیل گفت: صنعت نساجی  هنوز نتوانسته در جایگاه کلیدی خود قرار گیرد که مهمترین عامل این وضع افزایش بی رویه واردات و قاچاق انواع فرآورده ها به ویژه پوشاک است.

ارژنگ عزیزی برنامه همکاری و همکاری آحاد مردم و مسئولین در مقابله با پدیده شوم قاچاق بویژه در پوشاک اشاره نمود و گفت: در شرایط فعلی کشور نیازمند یک انقلاب و دگرگونی اقتصادی در حوزه مقابله با قاچاق است و لازمه این امر حضور و همکاری آحاد مردم جامعه است چون که اگر قرار باشد مساله منحصرا از طریق دولت و دستگاه‌های اجرایی دنبال و با عدم معیت و همه گیر مردم دنبال گردد موفقیتی حاصل نخواهد گردید.

وی اضافه کرد: طبق آمارهای موجود بخش کوچکی از فرآورده ها وارداتی موجود در بازار ایران به طور قانونی وارد کشور می‌شود و بخش اعظم آن قاچاق است.

مدیرکل دفتر بازرگانی و امور اقتصادی استانداری اردبیل بر لزوم سیاستگذاری و برنامه ریزی های دولت در جهت پشتیبانی از تولید و ارائه فرآورده ها داخلی تاکید کرد و گفت: متاسفانه هر یک از متغیرهای کلیدی کلان کشور در چند سال گذشته به مرور زمان به سمت پشتیبانی زیادتر از واردات قانونی و غیر مجاز به جای پشتیبانی از تولید داخلی سوق یافته است.

.. اشاره داشت که روز به روز هزینه‌های تولید در کشور رو به افزایش و در برابر هزینه واردات بویژه واردات غیرقانونی به نسبت تولید داخل رو به کاهش است.

وی تصریح نمود: در این شرایط دولت باید از یکسو با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان اقتصادی کشور به نحو صحیح و کاربردی در پی پشتیبانی از تولید داخل باشد و از سوی دیگر سایر دستگاه‌های اجرایی هم با طرحی منسجم و راهبردی در تحقق مقابله با قاچاق و پشتیبانی از تولید داخل همت نمایند.

زیادتر بخوانید: ترکیه برای ورود به بازار پوشاک ایران چه می‌کند؟ 

مدیرکل دفتر بازرگانی و اقتصادی استانداری اردبیل به برنامه‌ریزی‌های دولت برای پشتیبانی از واحدهای تولیدی خرد و کوچک پوشاک اشاره نمود و بیان داشت: با توجه به تفاهم نامه هایی که در سطح کشور و استان منعقد شده سیاست دولت و مسئولین استان این است که کارگاه های تولیدی کوچک مخصوصاً در منطقه های روستایی زیر چتر واحدهای بزرگ صنعتی قرار گرفته و از نظر طراحی، بالا بردن کیفیت تولید و بازاریابی مورد پشتیبانی و پشتیبانی قرار گیرند.

بازاریابی حلقه مفقوده در صنعت پوشاک

یکی از شرایط موفقیت بنگاه های بزرگ اقتصادی در دنیای تجارت جهانی امروز توجه به مقوله بازاریابی صحیح و کارآمد و شناسایی بازار هدف برای فرآورده ها بنگاه‌های تولیدی است و این امر هم در چرخه تولید و هم در چرخه استفاده نقش با اهمیت و کلیدی ایفا می‌کند و شاید بتوان گفت بدون بازاریابی معقول و کارآمد نوعی ناهماهنگی بین ارائه و درخواست ها به وجود آمده و فضا را برای ورود فرآورده ها حریف باز می‌کند.

محمد باشکوه کارشناس اقتصادی در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با تاکید بر نقش با اهمیت و بنیادی بازاریابی و شناخت احتیاج و سلیقه استفاده کنندگان پیش از ورود به چرخه تولید گفت: صنعت پوشاک یکی از صنایعی است که بدون داشتن تحقیقات بازاریابی و آگاهی از خواسته‌ها و سلایق استفاده کنندگان موفقیتی در آن حاصل نخواهد گردید.

  وی با اشاره به اینکه بزرگترین ضبط در تولیدات داخلی در صنعت پوشاک کشور نداشتن تحقیقات بازاریابی است اضافه کرد: متاسفانه زیادی از واحدهای تولیدی پوشاک در کشور پیش از انجام تحقیقات بازاریابی و مطالعه بازار دست به تولید می‌زنند ولی باید توجه داشت که کشورهای توسعه یافته و پیشرو در راستای پوشاک به اهمیت این مبحث پی برده اند و بعد از شناسایی سلایق و خواسته‌های مصرف‌کنندگان دست به تولید زده و روی تسخیر این بازارها هدف سرمایه گذاری می کنند.

این کارشناس به تجربه کشور ترکیه در راستای صنعت پوشاک اشاره نمود و گفت: در ترکیه تولید کنندگان پوشاک به سبب برخورداری از سیاست های و بسته های تشویقی و حمایتی دولت دست به تولید پوشاک با کیفیت پذیرفتنی اما با نرخ بسیار پایین زده اند چون که احتیاج و سلیقه و نوع رفتاری پوششی مصرف‌کنندگان بازار هدف فرآورده ها خود را ارزیابی و شناسایی کردند.

تولید مبتنی بر دانش و تکنولوژی و مدیریت کار آمد لازمه موفقیت صنعت پوشاک

باشکوه با اشاره به این که صنعت پوشاک از صنعت های تکنولوژی کانون بوده و باید از تکنولوژی و دانش و دستگاههای به روز و پیشرفته برای تولید پوشاک استفاده گردد بیان داشت: عمده ترین مشکل صنعت نساجی و پوشاک کشور عدم به کارگیری تکنولوژی روز دنیا در واحدهای تولیدی پوشاک است که موجب افزایش هزینه تمام شده محصول می‌شود که این امر خود و کیفیت تولید نیز اثر منفی دارد.

وی تصریح نمود: البته در کنار این امر وجود مدیریت داخلی منسجم با برنامه و آینده نگر همراه با تحقیقات بازاریابی در کنار بهره گیری و استفاده از تکنولوژی و دستگاهها و فناوری روز دنیا برای موفقیت و رقابت پذیر بودن صنعت پوشاک داخلی الزامی است.

کارشناس اقتصادی به سنتی بودن زیادتر واحدهای تولیدی پوشاک اشاره نمود و گفت: از آنجا که زیادتر تولیدات در راستای پوشاک در واحدهای کوچک و کارگاهی که حالت سنتی دارند تولید می گردد روشن است که این تولیدات از کیفیت مطلوب و مشتری پسندی بهره مند نخواهند بود و هزینه تمام شده این واحدها افزایش خواهد داشت و توان رقابت با تولیدات دیگر را نخواهند داشت.

باشکوه گفت: دولت باید در قالب سیاست های حمایتی و کاهش تعرفه های بانکی به این قبیل از تولید کنندگان آنان را نسبت به صنعتی سازی و تولید مبتنی بر پایه تکنولوژی روز تشویق کند.

فروش تولید داخل با اسم و برچسب کالای بیگانه

در سالهای موخر گرایش به استفاده از کالا و پوشاک با اسم و برند بیگانه در بین استفاده کنندگان بشدت رایج شدن یافته است و این موجب بروز پدیده ای به اسم مارک دوزی در بین تولید کنندگان  پوشاک را موجب شده است.

زیادی از تولیدکنندگان به دلیل استقبال نکردن استفاده کنندگان از کالای ایرانی و تمایل به استفاده و پوشیدن برندهای معتبر بیگانه ناچارند لباس های تولید خود را با انتصاب مارک تولیدکننده های بیگانه تولید و روانه بازار کنند.

ریاست اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک اردبیل در گفتگوی مخصوص با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به اینکه ۴۵۰واحد تولید پوشاک پروانه دار  در راستای تولید پوشاک در شهر اردبیل فعال می باشند، گفت: متاسفانه برای مردم و به ویژه جوانان این چنین جا افتاده که جنس بیگانه از کیفیت و مرغوبیت خوبی بهره مند است و به دلیل  وجود پوشاک بی کیفیت بعضی از تولید کننده ها در بازار نوعی بی اعتمادی به پوشاک داخلی در بین مردم به وجود آید.

رضا اکبری گفت: در چند سال موخر و بویژه در سال جاری توجه خاصی به افزایش و بالا بردن کیفیت تولید داخلی انجام شده است اما به سبب نبود تبلیغات و پشتیبانی های وسیع و جامع از جانب مسئولین و مردم از صنعت پوشاک کشور و استان این صنعت با مشکلات عدیده ای مواجه است که پشتیبانی بیشتر از پیش همه را طلب می کند.

وی تصریح نمود: از علل دیگری که موجب شده مشتری به سمت کالای ایرانی نرود عدم اطمینان مشتری از کیفیت و طراحی پوشاک داخلی است و به سبب ناتوانی خودباوری در میان استفاده کننده ها امروز شاهد تبلیغات منفی بر علیه کالای ایرانی بویژه پوشاک هستیم که همین مبحث مانع رقابت خریداران پوشاک ایرانی می گردد.

ریاست اتحادیه صنف تولیدکنندگان پوشاک اردبیل اضافه کرد: افزایش سالیانه مالیات بر اعتبار افزوده، افزایش میزان حقوق و دستمزد و حق بیمه کارگران، هزینه تعمیر و حفظ ماشین ادوات و هزینه‌های جاری دیگر موجب بالا رفتن هزینه تمام شده لباس شده و این مبحث موجب می گردد تولیدکنندگان پوشاک داخلی نتوانند با پوشاکی که به طور قاچاق وارد و به بازار ارائه می‌شود رقابت کنند.

یکی از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی نیز در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به اینکه پوشاک ایرانی با مارک بیگانه با نرخ بسیار بالا به فروش می‌رسد گفت: خریداران تمایل چندانی به خرید پوشاک داخلی ندارند و اگر بگوییم لباس تولید داخل است حتی از لحاظ کیفیت و رنگ تضمین می کنیم کسی از ما خریداری نمی کند ولی با انتصاب برچسب برند بیگانه روی این لباس ها به سادگی آنان را به فروش می رسانیم.

این تولیدکننده پوشاک بچه گانه اضافه کرد: متاسفانه اعتماد به کالای ایرانی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و حتی لباس هایی که ما تولید میکنیم از نظر کیفیت قابل رقابت با پوشاک ترک می باشند اما مردم به سبب عدم فرهنگ سازی و تبلیغ استفاده از کالای داخلی زیادتر سراغ اجناس ترک را از ما می گیرند و ما تولید کننده ها  ناگزیر به استفاده از مارک و نشان برند همانند تولید بیگانه روی فرآورده ها خود هستیم.

مارک دوزی در دراز مدت به آسیب تولید کننده است

 کارشناس اقتصادی و بازرگانی گفت: کیفیت پایین تولیدات داخلی، مدیریت ناکارآمد و قاچاق موجب بروز پدیده ای به اسم مارک دوزی یا اصطلاحا “دزدی مارک دیگران”  کارشناس اقتصادی و بازرگانی گفت: کیفیت پایین تولیدات داخلی، مدیریت ناکارآمد و قاچاق موجب بروز پدیده ای به اسم مارک دوزی یا اصطلاحا “دزدی مارک دیگران” توسط تولید کنندگان شده است که گرچه در کوتاه مدت به سود تولید کننده بوده و موجب فروش تولیدات آنان می گردد ولی در دراز مدت موجب حذف خود به خودی آنان از چرخه اقتصاد خواهد گردید.

باشکوه اضافه کرد: تولید کنندگان مادامی که از مارک برندهای بیگانه بر روی تولیدات خود استفاده می نمایند در حقیقت به طور رایگان تبلیغ این برندها را انجام می دهند و اگر بخواهند زمانی تولیدات خود را به برند تبدیل کنند لازمه صرف هزینه و زمانی به اندازه وقتی می باشد که این امر از صبر و صبر و توان هزینه ای تولیدکنندگان خارج است.

وی بر زمان بر و هزینه بر بودن روال برند سازی اشاره نمود و بیان داشت: با توجه به این امر تولید کننده های معتبر نیز که اجناسی با کیفیت پذیرفتنی و مرغوب تولید میکنند برای رسیدن به منفعت های کوتاه مدت سریعترین و کوتاهترین راه که همان استفاده از مارک و نشان تولیدات بیگانه است را استفاده می نمایند.

در آخر اینکه صنعت پوشاک برخلاف صنعت های های تک مثل نفت و پتروشیمی که برای ایجاد اشتغال در این صنعت های احتیاج به سرمایه گذاریهای هنگفت داشته و مراجع آن باید از خارج از کشور تامین گردد با پایین ترین سرمایه گذاری میتوان زمینه اشتغال چند نفر را به وجود آورد ضمن اینکه مواد اولیه مرغوب به وفور در داخل کشور وجود دارد منحصرا اندکی پشتیبانی و سیاست گذاریهای هدف دار و آینده نگر دولتمردان و مسئولین دخیل در این امر را طلب می کند.

و ما استفاده کنندگان برای بالا بردن و توسعه صنعت کشور باید از تولید داخلی خود پشتیبانی نماییم و خرید کالای با کیفیت و مرغوب ایرانی را افتخاری برای خود بدانیم.