آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی اظهار کرد: مناسک حج، به صورت مستقیم حج است ولی به صورت غیرمستقیم یک مسأله سیاسی می‌باشد و بایستی به وسیله حج، بدبینی‌ها را تبدیل به خوش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، امروز در دیدار با حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب نماینده‌ ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج، علت وضعیت کنونی مناسبات ایران با عربستان را اشتباهاتی دانست که از سوی دو طرف صورت گرفته و افزود: باید به وسیله حج کاری کرد که بدبینی‌ها تبدیل به خوش‌بینی شود؛ این مناسک، به صورت مستقیم حج است ولی به صورت غیرمستقیم یک مسأله سیاسی است هرچند اسم امور سیاسی برده نشود.

 

وی با اشاره بر دوری از مسائلی که باعث برانگیختن حساسیت طرف مقابل می‌شود، عنوان کرد: باید برنامه‌های عبادی سیاسی به گونه‌ای برگزار گردد که ضمن رضایت حجاج ایرانی، باعث تحریک و برانگیختن حساسیت‌های آنان نگردد.

 

معظم له در ادامه ضمن تاکید بر لزوم آموزش حجاج، اظهار کرد: با توجه به فرصت بسیار کم باقیمانده تا ایام حج، باید به صورت فشرده کلاس‌های آموزشی احکام، مناسک و آموزه‌های رفتاری برای هیئت‌های اعزامی و حاجیان برگزار شود؛ همچنین با توجه به شرائط و احکام ویژه بانوان بر لزوم آموزش مضاعف آنان تاکید می‌شود.

 

وی در پایان این دیدار، ضمن دعا برای موفقیت مسئولین محترم در خدمت‌گزاری به حجاج و زوار خانه خدا و برگزاری هر چه باشکوه تر حج، از حجاج بیت‌ الله‌ الحرام نیز خواستار شد: فرصت به دست آمده زیارت بیت الله الحرام و مدینه منوره و مشاهد مشرفه را مغتنم شمرده و از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

انتهای پیام/