به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در جمع اعضای بنیاد فرهیختگان استان شهر قم گفت: باید مکانیزم استفاده از فرهیختگان کشور مشخص شود، زیرا کشور علاقمند به استفاده از قدرت فرهیختگان هست ولی در این زمینه موانعی وجود دارد. وی خطاب به […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در جمع اعضای بنیاد فرهیختگان استان شهر قم گفت: باید مکانیزم استفاده از فرهیختگان کشور مشخص شود، زیرا کشور علاقمند به استفاده از قدرت فرهیختگان هست ولی در این زمینه موانعی وجود دارد.

وی خطاب به فرهیختگان حاضر در این جلسه گفته بود: پیشنهاداتی که مطرح می کنید باید طبق شرایط کشور باشد؛ امور دیوانی کشور حالا بسیار گسترده هست و بیشتر از ۹۰ درصد از بودجه کشور مربوط به بودجه جاری هست و تنها ۱۰ درصد به بودجه عمرانی اختصاص می یابد.

ریاست قوه مقننه اضافه کرد: ساختار اداری کشور بسیار فربه هست و انتظار بزرگ تر کردن این ساختار درست نیست و فرهیختگان نیز نباید چنین انتظاری دارا باشند زیرا به صلاح کشور نیست، لکن باید شیوه های دیگری را برای توسعه کشور دنبال کنیم. علاوه بر این باید توجه داشت که توسعه کشور با گسترش امور اداری پژوهشگر نمی شود.

وی با بیان اینکه فرهیختگان کشور باید در سیاستگذاری، مشاوره ها و کارآفرینی فعال باشند، دنبال کرد: میتوان مسیر را برای کارآفرینی فرهیختگان آسان سازی کرد و باید مکانیزم این کارآفرینی ایجاد شود، برای افزایش توان کشور باید از استعدادهای برتر در سطوح بالا استفاده شود.

مسیر را باید برای کارآفرینی فرهیختگان آسان سازی کرد

لاریجانی با بیان اینکه چگونگی فعالیت فرهیختگان باید مشخص شود و لازم هست مکانیزم های بیشتری ایجاد شود، گفت: دستگاه های اجرایی کشور نیز به استفاده از فرهیختگان علاقمند می باشند و بعید می دانم مسئولین نسبت به استفاده از فرهیختگان بی علاقه باشند لکن برای استفاده از استعدادهای برتر نیازمند ساز و کار هستیم که بنیاد ملی فرهیختگان توان دارد با فعالیت زیادتر در این زمینه نقش موثری را ایفا کند.

ریاست نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه فرهیختگان باید ذهنشان معطوف باشد؛ زیرا از یک عصر به عصری دیگر وارد می گردیم که باید مختصات آن را شناخت، گفته بود: مسائلی مثل هوش تصنعی و اینترنت اشیاء شرایط زندگی فردی و اجتماعی را متحول می کند و باید متناسب با این شرایط فکر کرد تا بتوان کار موثری را انجام داد.

فرهیختگان استان ها در انواع رشته ها را میتوان با طراحی مدل هایی با هم مربوط ساخت

وی گفت: میتوان با طراحی مدل هایی فرهیختگان استان ها در رشته های متفاوت را با هم مربوط ساخت و شاخه های آنان را به دستگاه های ذی ربط وصل کرد که البته مرکز پژوهش های مجلس نیز توان دارد مشارکت کند.

لاریجانی خطاب به فرهیختگان اضافه کرد: دلگیر نباشید زیرا کار در سطوح اجرایی نیز پیچیدگی هایی دارد و نمی شود آسان پیش رفت، علاوه بر این توجه دارا باشید که نگاه مسئولین به شما، نگاه از سر واکنی نیست؛ لکن باید راه و مکانیزمی برای بکارگیری صحیح از فرهیختگان پیدا کرد، گرچه امور دیوانی پیچیدگی هایی را ایجاد می کند ولی مطمئن باشید که به وضع فرهیختگان عنایت می شود.

ریاست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس به استفاده از فرهیختگان علاقه مند هست، گفت: برای آینده کشور راهی بجز استفاده از استعدادهای برتر نیست و برای ایجاد جهش در کشور لازم هست از اشخاص باهوش و استعدادهای برتر استفاده نمود.