حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره نسبت میان قرآن کریم و علوم تجربی اظهار کرد: آنچه را درباره مسائل علمی در قرآن کریم طرح شده و از طریق دانش و تجربه در دوره معاصر به دست ما دست یافته و مورد تایید قرار گرفته هست، اعجاز می‌دانیم. […]

علوی مهر

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره نسبت میان قرآن کریم و علوم تجربی اظهار کرد: آنچه را درباره مسائل علمی در قرآن کریم طرح شده و از طریق دانش و تجربه در دوره معاصر به دست ما دست یافته و مورد تایید قرار گرفته هست، اعجاز می‌دانیم.

وی اضافه کرد: دانش روز با تکنولوژی و پیشرفت امکان دارد به نتیجه هایی برسد که پیشتر در قرآن کریم عنوان شده که حاکی دانش بیکران الهی هست و الهی بودن قرآن کریم را هم اثبات و تصریح می‌کند.

علوی‌مهر تصریح نمود: اعجاز علمی قرآن یعنی اینکه گوینده و خالق قرآن قدرتی هست که به مسائل عالم تا روز قیامت آگاه هست و آیاتی در این متن وجود دارد که می‌توان از آن موضوعات علمی را استخراج نمود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفته بود: این به منزله آن نیست که ما از ظاهر نص چیزی را به دست بیاوریم که علوم تجربی روز آن را تایید کند لکن امکان دارد علاوه بر ظاهر، مفسر بتواند با کوشش علمی فراوان، مطلبی را دال بر اعجاز علمی قرآن استخراج کند مثل آنچه درباره حرکت کوه‌ها عنوان شده هست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) عنوان نمود: در نتیجه آیاتی را که به نحوی به طور غیرمستقیم دال بر وجود موجودات زنده در کرات دیگر هستند، نمی‌توان به عنوان اعجاز علمی مطرح کرد؛ زیرا بر طبق علم یقینی و حتمی تجربی و دانش روز کنونی به اثبات نرسیده هست.

وی با اشاره به قواعد و اصول تفسیر و نظریه‌پردازی در این زمینه عنوان نمود: برای تفسیر قرآن و عرضه چنین نظریاتی شرائطی از سوی علمی قرآن پژوه در طول قرون گذشته مشخص شده و البته نیازمند تنقیح زیادتر هست و کسی که می‌خواهد برداشتی از قرآن داشته باشد نمی‌تواند بدون هیچ ضابطه و چارچوبی این کار را انجام دهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفته بود: من جمله وضعیت های این مسئله، این هست که مبحث یادشده باید با شواهد آیات هماهنگی داشته باشد، آیه نباید معارض و مخالف داشته باشد و یا با عقل و علم حتمی و یقینی در تعارض باشد؛ علم باید آن را اثبات کرده باشد در غیر این صورت در دایره تفسیر به رای قرار می‌گیرد و طرح چنین نظریاتی درست نیست و باعث وهن به قرآن می‌شود.

ریاست پیشین انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه اظهار کرد: حتی اگر علم چیزی را اثبات کند ولی نص دلالت بر آن نداشته باشد در نسبت دادن آن به قرآن باید احتیاط کنیم تا مشمول تفسیر به رای نشویم.

انتهای پیام