[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در نخستین نشست از سلسله نشست های گفتمان تخصصی انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیه، با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی، به بررسی تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر پرداخت و گفت: پیشرفت امروزی انقلاب اسلامی با ۵۰ سال پیش […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در نخستین نشست از سلسله نشست های گفتمان تخصصی انقلاب اسلامی در مدرسه فیضیه، با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی، به بررسی تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر پرداخت و گفت: پیشرفت امروزی انقلاب اسلامی با ۵۰ سال پیش قابل مقایسه نیست که چنین موردی باعث مباهات مکتب اهل بیت(ع) است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که در زمینه وضعیت جهان امروز سه گونه تفکر وجود دارد، اظهار کرد: برخی می گویند وضعیت جهان خوب است و باید همین گونه باقی بماند؛ دو تفکر دیگر می گویند وضعیت جهان مناسب نیست اما برخی می گویند باید تابع بود تا وضعیت مناسب باشد و برخی می گویند باید وضعیت جهان را با برنامه ریزی، آن گونه که می خواهیم بسازیم که امروزه نزاع ها مربوط به قسم سوم و ساخت دنیا است.

وی فهم تاریخ معاصر را بسیار مهم دانست و گفت: باید بدانیم کجا بودیم و الان کجا هستیم و کجا می خواهیم برویم و این برنامه را باید خودمان ترسیم کنیم؛ اگر از وضع امروز دنیا راضی نیستیم کجا می خواهیم برویم؟ و مقصد کجا است؟ که هر کسی از منظر رشته و تخصص خود باید این مورد را بررسی کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: ایران شیعی در دوران صفویه تأسیس شد اما گسترش شیعه نه قرن زمان برده است یعنی از زمانی که سلمان فارسی به محضر پیامبر اکرم(ص) رسید تا زمانی که ایرانیان به خون خواهی امام حسین(ع) در سیستان که اولین گروه نیز بودند، همچنین ورود به امام رضا به ایران تا دوره آل بویه، ایل خانان و صفویه، نه قرن طول کشیده است که شیعه گسترش پیدا کند.

وی با تصریح بر این که سخن مبنی بر شیعه شدن مردم ایران توسط صفویه، اشتباه است، تبیین کرد: در مرحله نخست باید پرسید صفویه به کمک چه کسانی ایران را شیعه کرد؟ صفویه مذهب اصلی را شیعه اعلام کرد به دلیل این که اکثر ایرانیان شیعه بودند و آنها می خواستند از این قدرت بهره برند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان این که هر مقدار محتوای باطنی اسلامی تقویت شده، حضور مردم نیز برای حمایت از جامعه اسلامی تقویت شده است، اظهار کرد: البته پیش از انقلاب اسلامی مطالبات جزئی است و نمی توان گفت اسلامی صرف است؛ به عنوان مثال مطالبه عدالت در دوران مشروطه هم اسلامی است و هم غیر اسلامی.

گفتنی است، گزارش کامل نخستین نشست از سلسله نشست های گفتمان تخصصی انقلاب اسلامی با موضوع تحولات سیاسی اجتماعی ایران معاصر و نقدهای عبدالوهاب فراتی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه منتشر می شود./۱۳۲۴/ج

[ad_2]