به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، توجه به فرهنگ شهروندی نیز ازجمله موضوعاتی هست که در این سال‌ها زیادتر مورداستفاده کلامی داشته و در کمال تأسف با موازی کاری‌ها و کم‌کاری‌های دستگاه‌های متفاوت در این زمینه شاهد بروز ناهنجاری‌ها در سطح شهرها بوده‌ایم، در این شرایط با توجه […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم،

توجه به فرهنگ شهروندی نیز ازجمله موضوعاتی هست که در این سال‌ها زیادتر مورداستفاده کلامی داشته و در کمال تأسف با موازی کاری‌ها و کم‌کاری‌های دستگاه‌های متفاوت در این زمینه شاهد بروز ناهنجاری‌ها در سطح شهرها بوده‌ایم، در این شرایط با توجه به جو فرهنگی حاکم بر جامعه و پیگیری کارهای شهرداری شهر قم درزمینهٔ بالا بردن فرهنگ شهروندی با مجید رفیعی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر قم به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

تسنیم: راهبرد کلیدی شهرداری شهر قم برای بالا بردن فرهنگ شهروندی چیست؟

وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه‌های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید و علاوه بر این جایگاه ها وسیع فرهنگی علت شده در شهر شهر قم ازلحاظ زیرساخت‌های فرهنگی از شرایط ویژه‌ای بهره مند باشیم، شهرداری با شناخت این ظرفیت‌ها در کنار توانمندسازی گروه‌ها و جایگاه ها فرهنگی در پی بالا بردن فرهنگ شهروندی با اجرای برنامه‌های متنوع هست.

تسنیم: مهم‌ترین اقدام سازمان درزمینهٔ بالا بردن فرهنگ شهروندی در این سال‌ها چیست؟

سازمان فرهنگی هنری شهرداری شهر قم در این سال‌ها کارهای مهمی انجام داده  که می‌توان مهم‌ترین فعالیت را کانون قرار دادن مساجد با عنوان "مسجد محوری" در ۲۷ مسجد سطح شهر دانست و از نگاه سازمان مساجد به‌عنوان قلب تپنده محلات در نظر گرفته‌شده هست.

تجهیز مساجد به ابزارها ورزشی مناسب باهدف جذب زیادتر جوانان و نوجوانان یکی از کارهای انجام‌شده و مورد استقبال مردم بوده که امید داریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام‌شده تا انتهاء سال تعداد این مساجد و برپایی ایستگاه‌های نشاط در مساجد به ۴۰ مسجد برسد.

تسنیم: از جزئیات برپایی جشنواره "چله سرو" بگویید؟

بمناسبت چهلمین سالگرد برتری انقلاب اسلامی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با توجه به این‌که شهر مقدس شهر قم خاستگاه انقلاب اسلامی هست اقدام به برپایی جشنواره "چله سر" کرده هست که در این جشنواره چهل مسجد، چهل یادمان تأثیرگذار دفاع مقدس و شهدا، شعر چهل شهید روحانی و ۴۰ مادر و همسر روحانی و غیره کانون توجه قرارگرفته و از پوستر این جشنواره نیز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خمینی نوه و یادگار بنیان‌گذار انقلاب پرده برداری گردید.

هرکدام از بخش‌های این جشنواره‌ با همکاری یکی از نهادهای فرهنگی و هنری برگزار و این جشنواره با همکاری مساجد به‌عنوان پایگاه کلیدی انقلاب و جایگاه کلیدی خیزش انقلاب اسلامی انجام خواهد گردید.

البته اجرای برنامه‌های متفاوت فرهنگی در سطح عمومی تا ششم اسفندماه سال جاری ادامه خواهد داشت و هم‌زمان با روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) از برترین‌ها تقدیر می‌شود.

تسنیم: سازمان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اقداماتی انجام داده هست؟

برپایی محلات تندرستی در پردیسان و مجتمع نور نیروگاه و برپایی ایستگاه‌های نشاط در مساجد ازجمله کارهای با اهمیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار فعال‌سازی و توانمندسازی سمن‌ها و هیئات مذهبی بوده که در دستور کار قرارگرفته هست، امید داریم با همکاری دستگاه‌های دیگر شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر قم باشیم.

تسنیم: یکی از کارهای با اهمیت در سال گذشته راه‌اندازی خانه موزه شهیدان زین‌الدین بود، برنامه‌ای برای افزایش این اماکن در دستور کاردارید؟

این منزل با رضایت خانواده شهیدان زین‌الدین در چهار مرحله به خانه موزه تبدیل گردد که بخش عمده‌ای از نیازهای مرکز شهر و منطقه هفت شهری را برای داشتن مکانی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و نشست‌های انقلابی و حماسی برطرف کرده هست، در تلاشیم با برنامه‌ریزی‌ در هر منطقه‌ خانه ‌یکی از شهدای شاخص منطقه را به‌عنوان قرارگاه فرهنگی کل منطقه تجهیز و آماده‌سازی کنیم.

تسنیم: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

تسنیم: آیا برپایی جشنواره "شهر خوب، شهروند خوب" ادامه پیدا می‌کند؟

یکی از اتفاق هایی که در شهر به دغدغه مسئولین تبدیل‌شده و هزینه‌های بسیاری برای اشخاص و نهادها تحمیل کرده موضوعات ترافیکی هست که آمارهای نگران‌کننده‌ای نیز در این زمینه وجود دارد که همین مساله باعث شد سازمان، جشنواره نمایشی"شهر خوب، شهروند خوب" را با محوریت ترافیک و هوای پاک در انتهای سال گذشته برگزار کند که بازخوردهای متمایز و مثبتی از طرف مسئولین و مردم در این زمینه دریافت گردید.

برای سال جدید هم در حال برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های اجرایی آن هستیم، هرچند که این کارهای در مدرسه ها در سال جاری ادامه داشته و با سال جدید تحصیلی نیز ادامه پیدا خواهد کرد، ولی اجرای ۴۰۰ نمایش خیابانی و ۱۶۰ نمایش در مدرسه ها استان رکوردی تاریخی برای تئاتر شهر قم به شمار می‌رود.

تسنیم: برای افزایش ورزش همه گیر چه اقداماتی انجام شده هست؟

۱۵ ۱۵ پایگاه‌ ورزش صبحگاهی برای زنان توسط شهرداری شهر قم تعبیه‌شده که برای این امر، از مردم هیچ هزینه‌ای توسط شهرداری دریافت نشد ولی باید برای ترویج ورزش همه گیر تمامی دستگاه‌ها همکاری کرده و یک درصد بودجه خود را برای این منظور هزینه نمایند.

شهرداری در سال گذشته در زمینه افزایش سرانه‌ ورزشی در منطقه های هشتگانه اقدام به احداث سالن‌های ورزشی کرده هست که تا انتهاء سال تمامی آن‌ها بازنمایی و به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

تسنیم: از برپایی هفته فرهنگی شهر قم در مشهد مقدس بگویید؟

هم‌زمان با اعیاد ولایت از عید قربان تا غدیر یعنی از یکم تا دهم شهریورماه سال جاری، هفته فرهنگی شهر قم در مشهد با عنوان "آخت الرضا" با همکاری شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی در سه‌نقطه این شهر برگزار می‌شود.

تسنیم: از اجرای طرح شهریاران در سطح شهر بگویید؟

برای ساماندهی همکاری شهروندان در مسائل مربوط با شهر و افزایش همکاری آنها در عرصه‌های فرهنگی شهروندی مرحله نخست این طرح در بین فرزندان پرسنل شهرداری شهر قم برای کودکان ۶ تا ۱۵ سال در دو مجموعه فرهنگسرای خانواده و کوکب اجرایی گردید.

خوشنویسی،تئاتر، طراحی، سرود، نقاشی، اسکیت، ژیمناستیک از دوره‌های آموزشی پیش‌بینی‌شده در مرحله نخست اجرای طرح شهریاران مخصوص فرزندان پرسنل شهرداری شهر قم هست.