دبیر شعر آیینی کشور با بیان اینکه برگزاری جشنواره مواهب شعر توحیدی را از غربت دامن‌گیر خود بیرون می‌آورد گفت: ماهیت تمامی ادیان ابراهیمی مقوله‌های مرتبط با توحید است و اگر توحید از ادیان حذف شود چیزی نمی‌ماند.

به گزارش شهرکریمه، محمدعلی مجاهدی عصر امروز در مراسم اختتامیه کنگره «مواهب» با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها شعر توحیدی را از غربت دامن‌گیر خود بیرون می‌آورد، اظهار داشت: ماهیت تمامی ادیان ابراهیمی مقوله‌های مرتبط با توحید است و اگر توحید از ادیان حذف شود چیزی نمی‌ماند.

دبیر شعر آیینی کشور افزود: متأسفانه فضای شعر کشور چند سالی است از این مفاهیم دورافتاده است و اکثراً گمان می‌کنند افکار توحیدی در قلمرو ادبیات فارسی عمر چندانی نداشته باشد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطعه‌های پازل موضوعی شعر آیینی ما مفاهیم توحیدی است که پرستش و نیایش و ستایش سه زیرمجموعه آن است.

وی تصریح کرد: با نگاهی گذرا به پیشینه شعر توحیدی در زبان فارسی بحث دل‌نشین و پرجاذبه است قبل از اسلام و قبل از بعثت از متون و آثاری که برجای‌مانده زرتشت دارای قطعه‌های منظوم نیایشی هجایی بوده است.

مجاهدی در ادامه به نمونه‌هایی از اشعار توحیدی ادبیات کلاسیک فارسی اشاره کرد و به شعرخوانی با موضوع نیایش و دعا پرداخت.

مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر نیایش در سالن کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای با حضور علیرضا برازش مدیر شبکه یک، حجت‌الاسلام عباس دانشی مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی قم، محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور، حجت‌الاسلام امیر عطا جباری مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قم، مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری قم،رضا خورشیدی از شاعران برجسته کشور، جمعی از مسئولان کشوری و استانی و شاعران پیشکسوت و جوان قم برگزار شد.