شهرداری قم به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بلدیه های دیروزی و شهرداری‌های امروز، وارد یک‌صد و پانزدهمین سال فعالیت خود شده است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم با توجه به اسناد به‌دست‌آمده از تاریخچه بلدیه و یا شهرداری قم، ۱۲ دی‌ماه ۱۲۸۸ شمسی سالروز تشکیل این نهاد خدمات رسان و مردمی به شمار می‌رود.

در زیر گزیده‌ای تاریخچه شهرداری قم آمده است:

سازمان شهرداری با مفهوم امروزی پس از تشکیل حکومت مشروطه در دوران قاجار با تصویب قانون بلدیه مصوب ۱۲ جوزا پارس ئیل (تقسیمات ماهانه سال پارسی در دوره قاجار) برابر با  ۱۲ خرداد ۱۲۸۶ خورشیدی و مطابق با ۱۳۲۵ هـ . ق پا به عرصه وجود نهاد. این قانون در ۵ فصل و ۱۰۸ ماده تنظیم و تصویب‌شده بود که در فصل چهارم، چگونگی سازمان بلدیه، تقسیم‌کار، وظایف و حدود اختیارات اعضای انجمن شهرها و واحدهای سازمانی تابعه، نحوه اعمال نظارت و مداخله حاکم را در امور بلدیه تعیین نموده بود و در ماده ۹۳ آن بر لزوم وجود شخصی به‌عنوان کلانتر (شهردار)، که اداره امور بلدیه را به عهده بگیرد اشاره شده است. دو سال پس از تصویب قانون شهرداری، نخست تهران و سپس چند شهر بزرگ صاحب بلدیه شدند.

به استناد روزنامه‌های ایران نو و مجلس شورای ملی برای نخستین بار در «۱۲ دی‏ماه سال ۱۲۸۸» با انتخاب ۲۳ نفر وکیل اعضای “انجمن بلدی” در قم تشکیل شد، این انجمن با اکثریت آرا میرزا محمود خان را به ریاست انجمن انتخاب نمودند و بلدیه قم به صورت رسمی آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون شهر مقدس قم بیش از ۷۰ شهردار را به خود دیده است.

واژه بلدیه یادگار دوران قاجار در دهم خردادماه سال ۱۳۱۴ با تصویب فرهنگستان زبان پارسی به واژه «شهرداری» تغییر پیدا کرد. در دوران پهلوی اول شهرداری قم دارای دو ساختمان بود یکی ساختمان اولیه‎ای که شهرداری قدیم در آن بنا مستقر بود که حوالی میدان فاطمی (میدان روح‌الله کنونی) بنا شده بود و بعدها به ساختمان آسایشگاه شهرداری مشهور شد، سپس با ساخت ساختمان مرکزی شهرداری و فرمانداری در حوالی بازار و حرم مطهر در محدوده شمالی باغ ملی حدفاصل خیابان ارم و خیابان آستانه به سال ۱۳۱۸ عملیات ساخت و تکمیل آن تا سال ۱۳۲۹ ادامه داشت، برای سهولت در اداره امور، مطابق با قوانین مصوب شهرداری‌ها، شهر به تعدادی «برزن» تقسیم شده بود که این واژه در ادبیات شهری دیگر کاربردی ندارد و به جای آن از واژه «منطقه» استفاده می‌شود. اکنون شهرداری قم بر اساس قوانین تقسیمات کشوری واجد رتبه یازده بوده و دارای ده منطقه مصوب (سال ۱۳۹۱) شهری است که هشت منطقه آن تاکنون تشکیل شده‌اند. شهر قم دارای ۲۶ ناحیه خدمات شهری است.