[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حسین رمضانی در نشست هم اندیشی جایگاه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که عصر امروز در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، استفاده از واژه عدالت در این سند را مورد بررسی قرار داد و گفت: عدالت هم به صورت مصرح و هم مضمونی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حسین رمضانی در نشست هم اندیشی جایگاه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که عصر امروز در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، استفاده از واژه عدالت در این سند را مورد بررسی قرار داد و گفت: عدالت هم به صورت مصرح و هم مضمونی در سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بیان شده و به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مقوله عدالت بسیار مهم است و ضابطه انضباطی اجتماعی و حتی تعالی انسان بر مدار عدالت در شهر است و فلاسفه از افلاطون و ارسطو به این نکته توجه داشته اند و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است.

وی خاطرنشان کرد: در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ۱۲ مرتبه واژه عدالت، شش مرتبه وصف عادلانه، دو مرتبه عادل، دو مرتبه وصف متعادل، دو مرتبه نفی نا برابری، دو مرتبه نفی تبعیض یاعدم تبعیض، و یک مرتبه فاصله طبقاتی بیان شده و در مجموع واژه عدالت و مفهوم های آن ۲۷ مرتبه مورد توجه قرار گرفته است.

رمضانی با اشاره به معانی عدالت گفت: در بند دوم سند الگوی اسلامی ایران پیشرفت واژه عدالت تذکر داده شده که می گوید در حوزه آمایش سرزمینی نابرابری ها را باید از بین برد؛ در همان بند عدالت بین نسلی و نفی تمییز را نیز مورد توجه قرار داده و بر ریشه کن شدن فقر، فساد و تبعیض تأکید می کند.

وی اضافه کرد: در بند سوم نیز، عادل به عنوان وصف اساسی رهبری همچنین عدالت و صلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است که می گوید باید قدرت کامل دارای بازدارندگی از روی عزت، استقلال و تمامیت ارضی ایجاد شود و عامل اصلی ثبات منطقه ای عدالت است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که در بخش تدابیر نیز عدالت در حوزه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در تدبیر یازدهم به لزوم تحقیق در باب عدالت و انحلال دو گانه عدالت و پیشرفت و نفی همسان بودن آنها تأکید شده است؛ در تدبیر ۲۳ نیز از میان عدالت های اقتصادی به عدالت مالیاتی همچنین لزوم کاهش فاصله طبقاتی اشاره شده است.

وی ادامه داد: در بخش تدابیر به توزیع عادلانه خلق پول توجه شده و می گوید پول به عنوان ابزاری نهادی نباید در خدمت منافع عده ای خاص قرار گیرد؛ بلکه ابزاری نهادی و سرمایه ای اجتماعی است که باید به لحاظ منافع آحاد ملت مورد توجه قرار گیرد و نباید عده ای به راحتی به منابع مالی دسترسی داشته نباشدند و عده ای با کمترین ضمانت ها مبالغ بالایی دریافت کنند.

رمضانی افزود: در تدبیر ۳۰ عدالت سرزمینی، در تدبیر ۳۵ تأمین امنیت و امنیت غذا و تغذیه سالم، در تدبیر ۳۶ کوشش همگانی در مراقبت ها و توزیع عادلانه خدمات بهداشت، تدبیر ۴۰ عدالت در مسائل زنان، تدبیر ۴۵ عدالت سیاسی، تدبیر ۴۸ عدالت قضایی، تدبیر ۵۰ ضوابط عادلانه و شفاف سازی امکانات دولتی و در تدبیر ۵۲ شایسته سالاری و عدالت در گزینش مسؤولان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تصریح بر این که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم خلاء تئوریک و هم خلأ راهبردی وجود دارد، اظهار کرد: خلاء تئوریک به این معنی است که توجه به مقوله عدالت در راستای پیشرفت سامان نیافته است؛ به عبارت دیگر در حوزه پیشرفت یک نظریه وجود ندارد که براساس آن بتوان ابعاد عدالت، معیارها و کیفیت انتشار معنایی عدالت را شناسایی کرد در نتیجه ابتنا به ارتکازات شده است یعنی با استفاده از نظر نخبگان انباشت مفهومی در زمینه عدالت در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل گرفته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: برخی نبود خلأ تئوریک را ضعف و برخی نقطه قوت می دانند؛ برخی می گویند بیان مسأله به صورت نظریه ممکن است موجب شود جنبه های دیگر نادیده گرفته شوند و برخی نیز می گویند به صورت سیستمی نمی توان گفت همه جوانب عدالت دیده شده و به دلیل این که نظریه بیان نشده هرچه در سند بیان شده راهبرد یا شاخص به شمار می رود؛ در نتیجه تفکیک معنایی میان اصطلاحات صورت نگرفته است.

وی با تصریح بر این که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به ساحت عدالت فرهنگی در حوزه رسانه و نظام ارتباطاتی و معنایی کم توجه شده است، گفت: باید مشخص شود چه افرادی فضای عمومی را در دست می گیرند و آیا عدالت در حوزه رسانه باید محقق شود یا خیر؟ اما متأسفانه تدبیری که تصریح در این حوزه داشته باشد مشاهده نمی شود؛ عدالت قضایی به صراحت بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد به عبارت دیگر زبان متن در این دو مورد بیان شده باید گویا تر و صریح تر باشد./۱۳۲۴/ج

[ad_2]