معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به پیشرفت ۲۶ درصدی تقاطع فردوسی-صدوقی گفت: حل معارضات تأسیساتی موجب کندی پیشرفت پروژه شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه،

عباس حلوایی‌زاده، تقاطع غیر هم‌سطح محور فردوسی با بلوار آیت‌الله صدوقی را یکی از پروژه‌های مهم شهر دانست و اظهار کرد: این پروژه از سال گذشته آغازشده و یکی از رینگ‌های اصلی و میانی شهر است و به‌صورت فاز به فاز برای جلوگیری از انسداد مسیر تکمیل می‌شود.

وی به تکمیل میدان نماز را با همه مشکلات موجود اشاره کرده و گفت: میدان نماز به‌صورت روگذر و زیرگذر و با مبلغی بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد تومان تکمیل شد و مرحله بعد تکمیل محور فردوسی، احداث تقاطع با بلوار صدوقی است که با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان از سال گذشته شروع‌شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: این ۱۰۵ میلیارد تومان تنها مربوط به روگذر تقاطع بوده و تا امروز ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، البته این پروژه نیز مانندِ هر پروژه دیگری مشکلاتی دارد یکی از آن جابه‌جایی زیرساخت‌های شهری است.

وی تأکید کرد: مطابق قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، هزینه جابه‌جایی زیرساخت‌های شهری را باید شرکت‌های مرتبط انجام دهند، اما با وجود انجام مکاتبات لازم با شرکت‌های آب برق و گاز و مخابرات از قبل از اجرای پروژه و حتی ارائه نقشه تأسیسات باز همکاری لازم نمی‌شود.

جابجایی تأسیسات آب و برق مانع تسریع پروژه

حلوایی‌زاده تصریح کرد: در بسیاری موارد شهرداری برای تسریع در اجرای پروژه تمام جابه‌جایی را خودش انجام می‌دهد و این علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کند و در مورد پروژه تقاطع فردوسی و صدوقی نیز تأسیسات آب و برق جابه‌جا شده و حفر فونداسیون آغازشده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: در بخش دوم در خیابان یاسمن نیز باید تأسیسات آب و فاضلاب جابه‌جا شود که زمان‌بر است و شهرداری باید خودش انجام دهد و نیاز به طراحی مجدد پروژه دارد.

وی مطرح کرد: این‌ها مشکلاتی است که در پروژه‌های عمرانی وجود دارد اما از دید شهروندان پنهان است؛ گاهی اوقات مطرح می‌شود که چرا پیش از اجرای پروژه این مسائل پیش‌بینی‌نشده درحالی‌که اطلاعات دقیقی از تأسیسات شهری در دست نیست و تا حفاری‌ها صورت نگیرد، نمی‌توانیم پیش‌بینی کاملی برای اقدامات تأسیساتی موردنیاز داشته باشیم.

حلوایی‌زاده افزود: در کل برای اجرای پروژه بیش از ۷۰ تن میلگرد خریداری و دپو شده تا بخش مهمی از پروژه راهبری شود، طراحی کانال آب کشاورزی طراحی و در حال اجرا است و تا یک ماه آینده راست‌گرد به‌طرف خیابان یاسمن بازگشایی می‌شود تا مردم کمترین مشکل را داشته باشند.

انتهای پیام/