خلاصه با اختراع دوربین عکاسی این سوال مطرح گردید و همچنان مطرح هست که «آیا تصویر میتواند به عنوان یک اثر هنری پشتیبانی گردد؟» از سویی، دوربین ابزاری مکانیکی هست که اثرگذاری آن در خلق تصویر انکارکردنی نیست و همین حقیقت تفاوت بنیادی تصویر با آثار هنری از قبیل نقاشی هست؛ بنابراین بعضی اعتقاد دارند […]
خلاصه
با اختراع دوربین عکاسی این سوال مطرح گردید و همچنان مطرح هست که «آیا تصویر میتواند به عنوان یک اثر هنری پشتیبانی گردد؟» از سویی، دوربین ابزاری مکانیکی هست که اثرگذاری آن در خلق تصویر انکارکردنی نیست و همین حقیقت تفاوت بنیادی تصویر با آثار هنری از قبیل نقاشی هست؛ بنابراین بعضی اعتقاد دارند تصویر تنها حقیقت موجود را نقل میکند و بدون اصالت لازم برای حمایتپذیری بهعنوان اثر هنری هست. از سوی دیگر، نمیتوان نقش عکاس را بهعنوان کسی که از دوربین برای خلق تصویر بهره میبرد و از بین گزینههای متفاوت دست به انتخاب زده و یکی را برمیگزیند ندید گرفت. بنابراین عدهای تصویر را حاصل خلاقیت عکاس و واجد اصالت و بنابراین اثری هنری دانستهاند که باید پشتیبانی گردد. نظر موخر در حقوق زیادتر کشورها و سندهای با اهمیت بینالمللی مثل کنوانسیون برن پذیرفته گردیده هست. در این مقاله، با روش توصیفی-تحلیلی، نحوۀ پشتیبانی و احراز اصالت تصویر و مباحث مربوط با آن در حقوق داخلی کشورها و سندهای بینالمللی ارزیابی شده هست.
کلیدواژهها: اثر هنری؛ اصالت؛ حقوق مالکیت ادبی و هنری؛ تصویر
نویسندگان:
مصطفی بختیاروند: استادیار گروه حقوق مالکیت فکری، دانشگاه قم، قم، ایران
نفیسه مستقل: دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، گروه حقوق مالکیت فکری، دانشگاه قم، قم، ایران
مجله حقوق خصوصی – دوره ۱۴، شماره ۲، پاییز و زمستان ۱۳۹۶٫
Wednesday, 15 May , 2024