بشیر مهمترین هدف جشنواره قلم مقدس را تعیین روزنامه نگاران تراز انقلاب دانست و افزود: بدیهی است برای تعیین چنین روزنامه نگارانی نیازمند شاخص سازی در این زمینه بودیم بر همین اساس شاخص‌هایی در راستای همین هدف تعیین شدند.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه به نقل از رسا، جایزه «قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی و نخستین نشان به خانواده مرحوم رضا مقدسی اهدا شد.

شاخص‌ها برای انتخاب روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی عبارتند از خوشنامی در جامعه، تلاش در جهت وحدت ملی حول محور ولایت فقیه، ترویج و تعمیق ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی، مقابله با انحصار رسانه‌ای و جنگ نرم دشمنان با افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب، تشخیص اولویت‌ها در اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات صحیح و تحلیل مطابق با واقع در مورد حوادث و اتفاقات روز، ایجاد و تقویت روحیه خودباوری و امید و تلاش در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، افشا و روشنگری منصفانه پلشتی‌ها و جریانات رودروی انقلاب اسلامی و در نهایت انعکاس مشکلات واقعی مردم در کنار ارایه راه حل است.

در همین زمینه حسن بشیر استاد جامعه شناسی ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای سیاستگذاری اولین جشنواره قلم مقدس گفت:

جشنواره قلم مقدس برای اولین بار برای تقدیر از روزنامه نگاران تراز انقلاب در سال جاری برگزار می شود، البته می توان گفت که نوعی از تناسب معنایی میان «قلم مقدس» و مرحوم «رضا مقدسی» فعال رسانه ای که در بسیاری از رسانه ها فعالیت داشت، در این زمینه وجود دارد. آقای رضا مقدسی یک انقلابی و یک روزنامه نگار معتقد به انقلاب اسلامی و رهبری بود. در ۱۲ بهمن سال گذشته (۱۴۰۱) از نشان رضا مقدسی در تالار رودکی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی رسانه رونمایی شد و این نشان به خانواده ایشان اعطا شد.

یکی از اقدامات قابل تقدیر مرحوم مقدسی که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۶ پس از تحمل ماه ها رنج بیماری درگذشت، انتخاب عنوان «روزنامه نگار تراز انقلاب» برای رساله دکتری خود بود که متاسفانه به پایان نرسید.

این عنوان، با توجه به پیشینه این روزنامه نگار تراز انقلاب، انگیزه ای شد برای اینکه همه ساله با همین عنوان جایزه ای به روزنامه‌نگارانی اعطاء شود که براساس انتخاب هیئتی از اساتید شاخص در حوزه رسانه، ارتباطات و روزنامه‌نگاری، معرفی ‌شوند.

در سال جاری نیز شورای سیاستگذاری نخستین جایزه قلم مقدس متشکل از استادان و دست اندرکاران رسانه ها تشکیل و با مشورت های زیاد شاخص هایی تعیین که توسط دبیرخانه جشنواره قلم مقدس اعلام شده اند.

مهمترین هدف جشنواره قلم مقدس تعیین روزنامه نگاران تراز انقلاب است، بدیهی است برای تعیین چنین روزنامه نگارانی نیازمند شاخص سازی در این زمینه بودیم بر همین اساس شاخص هایی در راستای همین هدف تعیین شدند.

بر اساس شخصیت شناسی روزنامه نگاران، تاریخچه فعالیت آنان، محتواهای تولید شده از سوی این افراد، چگونگی فعالیت آنان در راستای اهداف انقلاب و مردم و تشخیص شرایط زمانی، حسن شهرت و داشتن بصیرت انقلابی و فهم  کافی در تحلیل جریان های داخلی و خارجی، ایستادگی برای تحقق اهداف انقلاب در همه زمینه ها و سایر شاخص هایی که می توانند ما را به مصادیق عینی روزنامه نگار تراز انقلاب برساند، بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران حاضر در صحنه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و برگزیدگان در دو سطح برگزیدگان اصلی و تقدیر شدگان مشخص شدند.

بنظر می رسد علیرغم اینکه این جشنواره برای اولین بار برگذار می شود، اما به دلیل اینکه در سال های اخیر موضوع “روزنامه نگار تراز انقلاب” پس از درگذشت مرحوم رضا مقدسی و تبدیل شدن وی به نمادی از روزنامه نگار تراز انقلاب، همه دست اندرکاران رسانه ها، روزنامه نگاران، خبرنگاران، و استادان، پژوهشگران و  دانشجویان حوزه رسانه و ارتباطات در جریان این جشنواره قرار گرفته اند.

البته در جشنواره ها ی دیگر، مثلا جشنواره فارابی یا جشنواره فرهنگی و غیره معمولا آثار نویسندگان در زمینه های مختلف ارسال و ارزیابی می شوند. در این جشنواره تعیین شاخص ها و مصادیق آنها از میان روزنامه نگاران فرایند اصلی تعیین این افراد بوده است.

تاکنون نیز مصاحبه ها و اظهار نظرهای نسبتا فراوانی در روزنامه ها در همین رابطه منعکس شده و پوستر جشنواره نیز رونمایی شده است که نشان دهنده نوعی از “نشاط رسانه ای” در این زمینه بوده است.