به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، هفتم دی ماه، در مراسم بزرگداشت پنجمین سال ارتحال زنده یاد علی اکبر پرورش در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به فعالیت‌های قرآنی زنده یاد پرورش اظهار کرد: یک مجموعه کتبی به عنوان کتب مقدس چاپ […]

آثار زنده یاد پرورش مشحون از عرفان و اخلاق استبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد عابدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، هفتم دی ماه، در مراسم بزرگداشت پنجمین سال ارتحال زنده یاد علی اکبر پرورش در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به فعالیت‌های قرآنی زنده یاد پرورش اظهار کرد: یک مجموعه کتبی به عنوان کتب مقدس چاپ گشته که مردم دنیا هرکدام از آن‌ها را کتاب آسمانی می‌پندارند و ما مسلمانان قرآن را داریم.

وی با بیان اینکه ۵۰ جلد کتاب به عنوان کتب مقدس در دنیا وجود دارد، گفته بود: مجموعه یونسکو نخستین کتاب را قرآن قرار داده و آن را چاپ کرده هست؛ زیرا معارف و سبک و سیاق قرآن با هیچ کتابی قابل قیاس نیست.

استاد حوزه علمیه با تحسین از شخصیت زنده یاد پرورش اظهار کرد: زنده یاد پرورش اعتقاد داشت که نخستین و مهم‌ترین شرط برای استفاده از قرآن طهارت دل هست که در سوره واقعه به آن اشاره شده هست، به همین سبب هم در حکم شرعی داریم کسی که بی وضوست نباید دستش به قرآن برسد و کسی هم که طهارت فکر ندارد فکرش به قرآن نمی‌رسد.

این استاد حوزه تاکید کرد: ترجمه و تفسیرهای بسیاری بر قرآن نوشته شده، ولی به تعبیر امام خمینی(ره) قران بکر وارد قیامت خواهد گردید.

عابدی اظهار کرد: در الذریعه زنده یاد آقا بزرگ تهرانی هزار و ۴۰۰ تفسیر متفاوت از قرآن قید شده، ولی دو مرتبه هم قرآن در قیامت بکر وارد خواهد گردید؛ زیرا فکر کسی به باطن قرآن نرسیده هست؛ زنده یاد پرورش هم در کتاب ملکوت قرآن با همین مبحث، بحث خود را شروع کرده  و آورده که بعضی قرآن را در حد همین ظاهر مورد توجه قرار داده‌اند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تفاسیر تاریخی، علمی، ادبی و .. بر قرآن نوشته شده، ولی تفسیری با جنبه هدایتی کم نوشته شده هست، تصریح نمود: اگر چه نمی‌توان زنده یاد پرورش را با علامه طباطبایی قیاس کرد ولی ویژگی‌های مشترکی دارند من جمله طهارت نفس و پاکی علامه در پرورش هم بود؛ علامه کسی بود که غروب‌ها روزانه به حرم مشرف می‌شد و در مسیر در حال عبادت و نماز بود.

وی اضافه کرد: علامه به مردم احترام بسیاری می‌گذاشت و حتی در برابر بچه هفت ساله با تمام وجود می‌ایستاد؛ پاکی در نوشته‌های او هم مشهود هست و از آن می‌بارد به همین سبب این تفسیر یعنی المیزان بی‌نظیر هست و همه اقدامات قرآنی که امروز انجام می‌شود وامدار علامه طباطبایی هست.

عابدی با بیان اینکه علامه واقعا چهره‌ای اخلاقی بود تصریح نمود: کتب فلسفی و تفسیری وی مشحون از موضوعات اخلاقی هست؛ یعنی با وجود اینکه مبحث، اخلاقی نیست ولی با سوز و گداز اخلاقی نوشته شده هست؛ وقتی به تهمت‌های مسیحیان به مسلمانان می‌پردازد دقت می‌کند که هرگز ذره‌ای از انصاف خارج شود.

وی با اهتمام بر اینکه این طهارت در آثار علامه در آثار پرورش هم خیز می‌زند، اظهار کرد: علامه در ذیل آیه ۲۸۴ سوره بقره که می‌فرماید (وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ) نتیجه می‌گیرد که بعضی افکار گناه هم گناه هست؛ علامه چندین بار تذکر می‌دهد که فردی که فکر گناه هم بکند نمی‌تواند قرآن را متوجه شود.

وی با بیان اینکه پرورش نخستین قدم در درک قرآن را پاکی دل می‌داند و ۲۵ مورد در راستای انحرافات دل بیان کرده هست، اظهار کرد: از دید وی قلبی که فکر گناه کند نه می‌تواند قرآن را ترجمه و نه تفسیر کند.

عابدی با بیان اینکه جامعیتی در نوشته‌های وی وجود دارد و با قرآن، روایات، فلسفه و … وجود دارد، ولی با این وجود آثارش اخلاقی هست و نشست ها وی هم معنوی و اخلاقی بود، تصریح نمود: وجود دارد، ولی با این وجود آثارش اخلاقی هست و نشست ها وی هم معنوی و اخلاقی بود، تصریح نمود: روح حاکم بر نوشته‌های وی عرفان و معنویت بود علاوه بر این وی با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بود و در گفته‌ها و نوشته‌هایش خدامحوری خیز می زند.

این استاد حوزه اظهار کرد: وی در آثارش توجه به کلمات بزرگان داشته و نکات زیبا در آثار عرفا و علما را در نوشته‌هایش ثبت کرده هست و کتبش به عنوان اخلاقی برای همه اقشار از عالم و غیرعالم آموزنده هست.

انتهای پیام