به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، ابوالفضل قناعتی عضو سابق شهری در عکس العمل به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ها و خبرهایی مبنی بر انعقاد قرادادی از سوی شهرداری تهران برای خرید ۶۳۰ واگن از چین درخصوص قدرت کشور برای ساخت واگن اظهار کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مشرق، ابوالفضل قناعتی عضو سابق شهری در عکس العمل به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ها و خبرهایی مبنی بر انعقاد قرادادی از سوی شهرداری تهران برای خرید ۶۳۰ واگن از چین درخصوص قدرت کشور برای ساخت واگن اظهار کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران بنده شاهد ساخت نزدیک به پنجاه واگن شهری در کارخانه واگن سازی بودم. آن زمان واگن های ذکر شده در زمینه خدمات رسانی به شهروندان  به خط ۳ شهری افزوده گردید. آن زمان از جناب آقای درویش؛ مدیرعامل وقت متروی تهران و حومه دراین باره توضیح هایی مبنی بر توان ساخت واگن در کشور خواستم که وی با تایید این مبحث اعلام نمودند که کارخانه واگن سازی مشکلی در جهت تولید واگن های مورد احتیاج تهران وسایر شهرهای کشور را ندارد. وی ضمن تاکید براین مبحث عنوان کردند در صورت راه اندازی خط ۲ کارخانه واگن سازی قادر به تولید انبوه واگن می باشیم و دراین مبحث توان داریم به رقم خوبی در خودکفایی تولید واگن شهری برسیم که  جای خرسندی داشت.

زیادتر بخوانید:

عکس العمل معاون قالیباف به ادعای اعضای شورای شهر

وی درادامه اضافه کرد: حال با توجه به مبحث طرح شده رسانه ای در مورد خرید واگن توسط شهرداری تهران از جانب چینی دو سؤال مطرح می گردد که اعضای شورای شهر و شهرداری موظف به پاسخگویی آن می باشند. اینکه آیا اگر امکان ساخت کلیه واگن ها در کشور وجود داشته باشد سبب خرید از چین در شرایط اقتصادی فعلی چیست؟ و به چه سبب مسوولین شهری به ندای پشتیبانی از تولید کالای ایرانی که مکررا توسط مقام معظم رهبری عنوان شده بنحوی که نامگذاری سال نیزبا این محتواست توجهی نکرده اند؟ سؤال دوم اگر توان ساخت کامل واگن ها در کشور وجود ندارد آیا تنها بعضی از قطعات از چین خریداری شده  و با قطعات ساخت داخل ادغام  و در ایران مونتاژ می گردد. قطعا اعضای شورای شهر و مدیریت شهری باید پاسخگوی پرسش ها عنوان شده باشند چون که شرایط عمومی اقتصاد اذن بی توجهی به پشتیبانی از کالا و تولید داخلی را به هیچ کدام از ایرانیان نمی دهد.

عضو سابق شورای شهر تهران یک فرضیه دیگری را عنوان نموده دراین باره خاطر نشان گردید: اگر خرید واگن از چین به سبب بازپس گیری بدهی های این کشور به ایران بوده این مبحث قابل تحمل هست چون که طبق تحریم های آمریکا امکان تبادل ارز وتبادلات بانکی به دشواری میسر می گردد به همین علت در این شکل میتوان به شکلی آن را توجیه کرد یا اینکه خرید واگن ها در زمینه فاینانسی بوده باشد که قرار بود از چین به دولت داده گردد. بدون شک در این دو حالت میتوان به شکلی آن را موجه کرد در غیر این صورت  امکان توجیه بسیاری برای چنین خریدی وجود ندارد.

قناعتی اضافه کرد: بنده اعتقاد دارم ما در کشور قدرت و حجم تولید واگن را داریم نه فقط برای خطوط شهری تهران لکن توان داریم قسمتی از واگن های مورد احتیاج سایر شهرهای ایران را نیز تامین و تولید کنیم. همزمانی که توان داریم خطوط مترو را توسه دهیم توان داریم از حجم شگرف کارخانه واگن سازی واقع در جاده بهشت زهرا استفاده نماییم تا علاوه بر تامین واگن ها و توسعه خطوط ریلی شهری باعث افزایش اشتغالزایی وعدم خارج شدن ارز از کشور می گردد و  سر انجام منتج به کاهش وابستگی کشور به بیرون خواهد گردید.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در انتهاء تاکید کرد: به هر حال این مبحث به سبب ارزش آن باید روشن گردد که اگر ما از توان و حجم واگن سازی برخورداریم سبب خرید ۶۳۰ واگن از چین چیست؟ در حالتی که مورد ها ذکر شده به عنوان توجیه قابل دفاع نباشد قطعا شهرداری تهران خارج از تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر پشتیبانی از تولید کالای ملی قدم برداشته و عمل کرده هست.