فرودگاه بینالمللی قم که کلنگ آن یک دهه پیش بر زمین قم خورد طی این سالها تبدیل به گره کوردی شده بود که این روزها با تاکید رئیس جمهور در دولت سیزدهم باز شده است.
پایگاه خبری شهرکریمه: قم از آن دست استانهایی است که به شهر پروژههای نیمه تمام معروف شده، منوریل، فرودگاه و مترو ۳ پروژه عمرانی کلانی است که بیش از یک دهه در گوشه گوشه قم درحال خاک خوردن است.
فرودگاه بینالمللی قم یکی از پروژههایی بود که بیش از یک دهه در آن گره کور خورده بود. محمدعلی شفیعی مدیرعامل شرکت ارم کیش اوایل دهه ۹۰ به عنوان سرمایهگذار این فرودگاه معرفی شد.
شفیعی عملیات اجرایی فرودگاه پرهیاهوی قم را در منطقه ترلاب همان سال آغاز کرد. قمیها فکر میکردند ظرف مدت زمان ۳ الی چهار ساله دارای فرودگاه بینالمللی شوند.
فرودگاهی که اگر تا به امروز به بهرهبرداری میرسید اقتصاد قم به قول معروف زمین تا آسمان زیر و رو میشد.
مدتی از ساخت فرودگاه نگذشته بود که همه چیز به یکباره بهم ریخت.
سرمایهگذار فرودگاه قم به زندان رفت، عملیات عمرانی فرودگاه قم متوقف شد و حال تا چند روز پیش مردم قم پرواز از فرودگاه قم را تبدیل به رویایی شیرین در ذهنها کرده بودند.
*دولت سیزدهم موافق ساخت فرودگاه قم است
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ششم شهریورماه در چهارمین جلسه شورای اداری استان قم حاضر شد و بیان کرد: مجوز ساخت فرودگاه قم صادر شده است و ما موافق این پروژه هستیم؛ همچنین سازمان هواپیمایی نیز روز گذشته موافقت نهایی خود را به صورت کتبی و قانونی اعلام کردند.
وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه باید هرچه سریعتر آغاز شود و از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان میخواهیم در سریعترین زمان ممکن با سازمان هواپیمایی جلسهای برگزار کرده و کار را قطعی کنند.
پس از سفر رئیس جمهور به استان قم در سال ۱۴۰۰ و تاکید بر تکمیل این پروژه و تعیین تکلیف آن، جلسات مختلفی با حضور مسئولان استانداری و نمایندگان سرمایه گذار برگزار شد و سرمایه گذار بر تکمیل این پروژه با توجه به هزینههایی که تاکنون انجام داده است تاکید کرد؛ هر چند عنوان داشته که منابع مالی برای تکمیل آن ندارد و نیازمند حمایتهای دولت است و در راستای تکمیل آن، نیازمند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و به همین دلایل استانداری قم با سرمایه گذار اولیه نتوانست به توافقی دست یابد.
*منطقه اقتصادی سلفچگان فرودگاه قم را تکمیل خواهد کرد
استاندار سابق قم فرودگاه قم را مدنظر قرارداد و گفت: این پروژه بدون هیچ مجوز و مدرک قانونی کلنگزنی شده بود و در نهایت پس از جلسات متعدد مقرر شد با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی فرودگاه قم احداث شود؛ تا امروز تمام شرایط برای صدور مجوز آن فراهم شده است.
*فرودگاه قم بزرگترین پروژه گردشگری خواهد بود
شفیعی سرمایهگذار فرودگاه بینالمللی قم چند روز پیش در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: این پروژه بزرگترین پروژه گردشگری ایران خواهد بود و طرحهای بسیاری از سوی شرکتهای طراحی بزرگ برای این مجموعه آماده شده است؛ در عین حال موقعیت فرودگاه قم در هاب آسیا قرار گرفته که امکان نشستن هواپیمای کشورهای دیگر نیز در این فرودگاه وجود داشته و میتوانیم به آنان خدمات دهیم.
وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی صورت گرفته در این پروژه در جهت احداث باند فرودگاه بیان داشت: ۹ میلیون متر مکعب، معادل ۱۸ سد خاکی برای احداث باند این فرودگاه عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است.
سرمایهگذار فرودگاه قم تصریح کرد: قانون ساخت فرودگاه و دریافت موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری منوط به این است که در ساخت فرودگاه از مشاوران مورد تأیید این سازمان استفاده شود و ما نیز همین کار را انجام دادیم و یکی از مشاوران مورد تأیید آن سازمان را به خدمت گرفتیم که بعد از اجرای باند و تأیید رعایت استانداردها، موافقت اصولی صادر میشود و در واقع ریسک این کار بر عهده پیمانکار است.
شفیعی ادامه داد: تفاهمنامه ابتدایی احداث فرودگاه که بین ما و استانداری وقت به امضا رسیده بود را در طی این ۱۳ سال به تمام استانداران قبلی قم دادهایم و اعلام کردیم هر کجا مشکلی وجود دارد؛ بنا به مصلحت خودشان اصلاح کنند، اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت و به نظر میرسد مشکل اصلی، این است که نمیخواهند چندین هکتار زمین در اختیار یک سرمایه گذار باشد.
*رئیس جمهور نسبت به ماجرای فرودگاه قم اشرافیت دارد
سرمایه گذار فرودگاه قم اظهار کرد: شخص رئیس جمهور بر پرونده پروژه فرودگاه قم اشراف دارد و در زمانی که رئیس قوه قضائیه بودند جلساتی با ایشان داشتیم و حجت الاسلام رئیسی بر مشکلات واقف هستند.
وی عنوان کرد: امروز با هر پیمانکاری برای کار در فرودگاه وارد مذاکره میشویم، از این امر هراس دارند و عقب نشینی میکنند و عدهای با روشهای مختلف و با بیان مسائل غیرواقعی و نادرست، پیمانکاران را از ورود به این پروژه منصرف میکنند.
سرمایهگذار فرودگاه قم ابراز کرد: در طول ۱۴ سال اخیر، انتظار ما و حتی دیگر دستگاههای مسئول از استانداری قم این بوده است که نامهای به ما بدهد که بر اساس آن بتوانم برای دریافت مجوزها، اقدامات لازم را انجام دهیم که متأسفانه از همین اقدام هم خودداری کردند.
در طول یک سال اخیر هر بار خواستیم در فرودگاه اقدامات تکمیلی انجام دهیم از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد و دهها اخطاریه برای ما صادر شده مبنی بر اینکه هر گونه کار در محدوده فرودگاه غیرقانونی بوده و با متصرفین برخورد میشود.
شفیعی میگوید: قراردادی جهت واگذاری زمین برای احداث فرودگاه در اختیار نداریم و در سال ۹۲ برای برخی از معارضین منطقه که تا آن زمان سند صادر نشده بود، سند صادر کردند و قرار هم این بود که برای همه آنان سند صادر شود تا ما بتوانیم زمینها را از آنان خریداری کنیم.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاهی، وزارت گردشگری و حتی رقبای ما همانند فرودگاه امام و مهرآباد با ورود ما به عنوان بخش خصوصی جهت احداث فرودگاه موافق هستند و به استانداری قم هم بارها اعلام کردیم که برای هرگونه تعامل آمادگی داریم.
سرمایه گذار فرودگاه قم افزود: فرودگاه قم برای شرکت ارم کیش است و اخذ هرگونه تصمیم در خصوص آینده این فرودگاه باید با هماهنگی ما باشد که متأسفانه در سالهای اخیر جلسات مختلف با افرادی برگزار شده که نماینده ما در جلسات حضور نداشته است و در روزهای گذشته نیز مطرح شده که قرار است به منطقه اقتصادی سلفچگان واگذار شود و این در شرایطی است که سلفچگان در کار خود مانده است.
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و ضرر و زیانهای بسیاری داشتهایم ابراز داشت: ما انتظاری از دولت نداریم و اگر همراهیهای لازم صورت گیرد ظرف مدت ۶ ماه میتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.
در طول یک سال اخیر هر بار خواستیم در فرودگاه اقدامات تکمیلی انجام دهیم از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد و دهها اخطاریه برای ما صادر شده مبنی بر اینکه هر گونه کار در محدوده فرودگاه غیرقانونی بوده و با متصرفین برخورد میشود.
شفیعی میگوید: قراردادی جهت واگذاری زمین برای احداث فرودگاه در اختیار نداریم و در سال ۹۲ برای برخی از معارضین منطقه که تا آن زمان سند صادر نشده بود، سند صادر کردند و قرار هم این بود که برای همه آنان سند صادر شود تا ما بتوانیم زمینها را از آنان خریداری کنیم.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاهی، وزارت گردشگری و حتی رقبای ما همانند فرودگاه امام و مهرآباد با ورود ما به عنوان بخش خصوصی جهت احداث فرودگاه موافق هستند و به استانداری قم هم بارها اعلام کردیم که برای هرگونه تعامل آمادگی داریم.
سرمایه گذار فرودگاه قم افزود: فرودگاه قم برای شرکت ارم کیش است و اخذ هرگونه تصمیم در خصوص آینده این فرودگاه باید با هماهنگی ما باشد که متأسفانه در سالهای اخیر جلسات مختلف با افرادی برگزار شده که نماینده ما در جلسات حضور نداشته است و در روزهای گذشته نیز مطرح شده که قرار است به منطقه اقتصادی سلفچگان واگذار شود و این در شرایطی است که سلفچگان در کار خود مانده است.
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و ضرر و زیانهای بسیاری داشتهایم ابراز داشت: ما انتظاری از دولت نداریم و اگر همراهیهای لازم صورت گیرد ظرف مدت ۶ ماه میتوانیم این کار را به اتمام برسانیم.
شفیعی ببان کرد: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار داشته باشیم میتوانیم بلیط صادر کنیم؛ اما فازهای بعدی فرودگاه قم نیازمند بودجههای سنگینی است تا بتوانیم باند سوم، ویژه هواپیماهای سنگین را نیز در این مجموعه آماده سازی کنیم.
*احداث فرودگاه مطالبه مردم قم است
برای مردم قم فرقی ندارد فرودگاه قم را چه کسی یا ارگانی احداث کند، مطالبه اصلی مردم احداث یک فرودگاه در شان شهر مقدس قم است.
البته این مورد در شرایطی است که تمامی موارد قانونی از جانب هرشخص یا ارگانی که تصمیم به این امر مهم دارد رعایت شود.
در شرایط کنونی آسیب بحث های مسئولین دولتی و بخش خصوصی فقط مورد توجه مردم است به طوری که از زمان احداث این فرودگاه حدود ۱۳ سال مردم چشم انتظار این پروژه هستند.
چه بسا اگر محمدعلی شفیعی این پروژه را راهاندازی نمیکرد تاکنون چه از جانب دستگاه های دولتی و چه افرادی در بخش خصوصی برای احداث یک فرودگاه در قم پیش قدم شده بودند و فرودگاه قم امروز شاهد پروازهای داخلی و خارجی بود.
برخی در رسانهها و مجامع مدعی هستند که شهر قم سالهاست فاقد فرودگاه است، برخی از شهرهای خیلی کوچکتر از قم دارای فرودگاه هستند که بعضا این موضوع در رسانهها مورد تمسخر هم قرار میگیرد.
با همه حرف و حدیث های موجود در خصوص این پروژه، «احداث فرودگاه در قم» مطالبه اصلی مردم است.
انتظار میرود مسئولین ذیربط و سرمایهگذار فعلی در رفع مشکلات حقوقی و مالی این پروژه حداقل به خاطر مردم شریف این شهر و احترام آن در مجامع عمومی اهتمام بیشتری قائل شوند و انتظار فرود و پرواز هواپیما را به پایان برسانند.
انتهای پیام/
Saturday, 27 April , 2024