به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ حوزه درج کرد: اول ذیقعده ۱۴۳۹ مصادف با تولد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) هست که به همین مناسبت در شماره های گوناگون مطالبی را تقدیم حضور علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت خواهیم کرد. * نگاهی به فضائل حضرت معصومه (س) ازآنجا که شناخت، […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ حوزه درج کرد: اول ذیقعده ۱۴۳۹ مصادف با تولد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) هست که به همین مناسبت در شماره های گوناگون مطالبی را تقدیم حضور علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت خواهیم کرد.

* نگاهی به فضائل حضرت معصومه (س)

ازآنجا که شناخت، پایه دین هست و اظهار عقیده و انجام کارهای نیک از روی شناخت، به عقیده و اعمال ارزش چندان برابر می دهد و از آنجا که امیرمؤمنان علی(ع) به کمیل فرمود:

و حضرت رضا(ع) درباره جایزه زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(ع) فرمود:

“”مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهُ/ کسی که وی را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت هست.

و در فرازی از زیارتنامه حضرت معصومه(ع) که از حضرت رضا(ع) نقل شده می خوانیم:

“”وَ اَنْ لایَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ اِنَهُ وَلِیُ قَدِیرٌ/ از خدا می خواهیم که معرفت به شأن شما را از ما سلب نکند، او سرپرست توانا هست.”

نتیجه می گیریم که پیش از هر چیز باید امامان(ع) و شخصیت های بزرگی چون حضرت معصومه(ع) را شناخت و درک جایزه و درجات ارزش، بستگی به شناخت آنان دارد، از این رو در اینجا نظر شما را به ۱۰ نمونه از فضایل حضرت فاطمه معصومه(ع) که باعث شناخت بیشتر هست، جلب می کنیم:

۱ـ دختر روح و جسم پیامبر(ص)

در زیارتنامه ای که در شأن حضرت معصومه(ع) از حضرت رضا(ع) نقل شده، حضرت معصومه(ع) به عنوان:

“دختر رسول خدا(ص)، دختر فاطمه و خدیجه(ع)، دختر امیرمؤمنان علی(ع)، دختر حسن و حسین(ع)، دختر ولی خدا(امام کاظم(ع))، خواهر ولی خدا(امام رضا(ع))، و عمه ولی خدا(امام جواد(ع)) خوانده شده هست.

این تعبیرات، تنها بیانگر شرافت خانوادگی نیست، بلکه علاوه بر آن، بیانگر آن هست که حضرت معصومه(ع) از نظر معنوی و مقام های عالی ملکوتی، به راستی فرزند روح و جسم پیامبر(ص) وحضرت زهرا و خدیجه کبری(ع) و امام معصوم(ع) هست.

۲ـ مقام عصمت و طهارت حضرت معصومه(س)

روایت شده: حضرت رضا(ع) فرمود:

“مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی؛

ککسی که معصومه(ع) را در شهر قم زیارت کند، مثل آن هست که مرا زیارت کرده هست.

اگر چه ظواهر و قراین درباره مقام عصمت حضرت معصومه(ع) بسیار هست، ولی حرف فوق از امام معصوم حضرت رضا(ع) صراحت دارد که حضرت معصومه(ع) دارای مقام عصمت بوده هست، ضمناً این حرف بیانگر آن هست که: این لقب را حضرت رضا(ع) به حضرت معصومه(ع) داده هست، وگرنه اسم حضرت معصومه(ع) فاطمه کبری هست از سوی دیگر، به فرموده حضرت رضا(ع) جایزه زیارت حضرت معصومه(ع) مشابه جایزه زیارت حضرت رضا(ع) هست.

یکی یکی از قراینی که بیانگر مقام عصمت حضرت معصومه(ع) هست، این که(چنان که خاطر نشان شد) دو نفر نقاب دار از عالم غیب آمدند و جنازه آن حضرت را به خاک سپردند.

با توجه به این که: ما معتقدیم، معصوم را باید معصوم دفن کند، به احتمال قوی، آن دو نفر، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده اند.

جواب به یک سوال

در اینجا این سوال مطرح می گردد که مگر غیر از پیامبران و چهارده معصوم، معصوم دیگری نیز داریم؟

جواب: مقام عصمت که عالی ترین مقام معنوی و پاکی هست، درجاتی دارد، در وهله اول به دو گونه هست: ۱ـ معصوم از خطا ۲ـ معصوم از گناه، حضرت معصومه(ع) مشابه حضرت زینب(ع) در یکی از درجات عصمتند، اگر چه در درجات چهارده معصوم(ع) نباشند، زیرا چهارده معصوم(ع) علاوه بر عصمت از گناه عصمت از خطا نیز دارند.

به هر حال وجود ذیجود حضرت معصومه(ع) که بانویی بسیار ارجمند، و گلی باشکوه از گلستان نبوت و امامت هست، مثل روحی در پیکر سرزمین شهر قم هست، او با نورانیت معنوی خود، سرزمین شهر قم را رونقی دیگر بخشیده هست، و قدم مبارکش در شهر قم، هزاران چندان بر عظمت شهر قم افزوده هست. او سلاله پاک از خزائن امامت و ولایت، وگوهری گرانقدر و تابناک از صدف ملک امکان هست که روز به روز و ساعت به ساعت بر شکوه و شرافت شهر قم، می افزاید، به گفته شیخ زکی باغبان در قصیده سرشناس خود:

شهر قم گشته از شرافت معصومه با صفا                 چون روضه بهشت برین گشته پر ضیا

شاهان به درگهش همه آورده التجا                 بی شک که می رود به بهشت از ره عطا

آری حضرت رضا(ع) به ما یاد داده که در زیارت او چنین بخوانیم:

“یا فاطِمَهُ اِشْفَعی لِی فِی الْجَنَهِ، فَاِنَ لَکِ عِنْدَاللهِ شأناً مِنَ الشَأنِ؛

او سلاله پاک از خزائن امامت و ولایت، وگوهری گرانقدر و تابناک از صدف ملک امکان هست که روز به روز و ساعت به ساعت بر شکوه و شرافت شهر قم، می افزاید، به گفته شیخ زکی باغبان در قصیده سرشناس خود:ای فاطمه معصومه! درباره رفتن به بهشت، مرا شفاعت کن، به چه سبب که در پیشگاه خداوند، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستی.

۳ـ پیشگویی امام صادق(ع) از حضرت معصومه(س) پیش از ولادتش

از اموری که به روشنی بیانگر عظمت ویژه مقام حضرت معصومه(ع) هست، این که امام صادق(ع) پیش از تولد او، حتی پیش از تولد پدر او، از او یاد کرده هست، این مبحث بیانگر آن هست که این بانوی خاندان نبوت، از امتیازات و ویژگی های عمیق و ارجمندی بهره مند بوده هست، و در سطح بالایی از شخصیت و ارزش های انسانی و ملکوتی قرار داشته هست، به عنوان مثال:

۱ـ یکی از شیعیان به محضر امام صادق(ع) آمد، دید آن حضرت در کنار گهواره کودکی، با آ‌ن کودک صحبت می کند، تعجب کرد و اظهار کرد: آیا با کودک نوزاد حرف می گویی؟

امام صادق(ع) فرمود: اگر تو هم مایل هستی نزد این کودک بیا و با او صحبت کن.

او می گوید: کنار گهواره آن کودک نوزاد رفتم، سلام کودکم، جواب سلام مرا داد، به من فرمود: نامی که برای دختر تازه متولد شده ات برگزیده ای عوض کن، زیرا خداوند آن اسم را دشمن دارد.((با توجه به این که او چند روز قبل از او دارای دختر شده بود اسمش حْمیرا گذاشته بود.)

)آن شخص می گوید: حرف گفتن نوزاد، و اطلاع او از خبر ها پنهان، و نهی ا زمنکر او، مرا بیشتر به تعجب واداشت، بهت زده شدم، امام صادق(ع) به من فرمود: تعجب نکن، این کودک فرزندم موسی هست خداوند از او دختری به من عنایت کند که اسمش فاطمه هست، او در سرزمین شهر قم به خاک سپرده می گردد، و هر کس(مرقد) وی را در شهر قم زیارت کند، بهشت بر او واجب هست.

۲ـ نیز امام صادق(ع) پیش از تولد حضرت معصومه(ع) در ضمن گفتاری در شأن او فرمود:

“وَسَتُدفَنُ فِیها اِمْرَأَهٌ مِنْ اَوْلادِی تُسَمی فاطِمَهُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَهُ؛

و به زودی در شهر قم بانویی از فرزندان من به اسم فاطمه دفن گردد، پس هر کس وی را زیارت کند، بهشت برای او واجب می گردد.”

“در ذیل این روایت آمده؛ امام صادق(ع) این حرف را پیش از تولد امام کاظم(ع) فرمود.

با توجه به اینکه امام کاظم(ع) در سال ۱۲۸ هـ . ق چشم به جهان باز کرده هست، و تولد حضرت معصومه(ع) در سال ۱۷۳ رخ داده، نتیجه می گیریم که امام صادق(ع) این حرف را ۴۵ سال پیش از تولد حضرت معصومه(ع) فرموده هست.

این پیش گویی امام صادق(ع)، در حرف دیگری نیز آمده که فرمود:

“”در شهر قم بانویی از فرزندانم رحلت می کند که به شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می گردند.

این پیش گویی ها دلالت ضمنی و در عین حال عمیق و آشکار بر عظمت جلال و مقام رفیع حضرت معصومه(ع) دارند، و در ضمن دعوت شیعیان به توجه بیشتر به مقام این بانو، و آرمان های مقدس او هست.

این مطلب نیز به نوبه خود حاکی از فضایل ویژه حضرت معصومه(ع) و مقام ارجمند و ممتاز او هست.

۴ـ پدرش به فدایش

یکی از فضایل حضرت زهرا(س) این هست که پیامبر(ص) درباره ها مکرر، در شأن او فرمود:

“”فَداها اَبْوها؛ پدرش به فدایش باد.

این تعبیر بیانگر اوج مقام ارجمند حضرت زهرا(ع) هست که پیامبر اکرم(ص) در شأن او گفته هست.

درباره حضرت معصومه(ع) نیز نظیر این مطلب از پدرش امام کاظم(ع) روایت شده، در این راستا به ماجرای جالب زیر توجه کنید:

زنده یاد آیت الله مستنبط(داماد اول آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی) از کتاب کشف اللثالی که نسخه خطی آن در کتابخانه شوشتری های نجف اشرف موجود هست، و تألیف دانشمند پژوهشگر صالح بن عرندس دانشمند قرن نهم هجری می باشد، چنین نقل می کند:

عصر امام کاظم(ع) بود، روزی جمعی از شیعیان برای دریافت جواب از سوال های خود، به مدینه وارد گردیدند تا به محضر امام کاظم(ع) برسند، آن حضرت در مسافرت بود، نظر به اینکه آنان ناگزیر به مراجعت بودند، سوال های خود را درج کردند و به اشخاص خانواده امام کاظم(ع) تحویل دادند تا در عزیمت بعد، به آن نائل گردند، مدتی بعد هنگام خداحافظی، دیدند حضرت معصومه(ع) جواب سوال های آنان را نوشته و آماده کرده هست، آنان شادمان گردیدند و آن جواب ها را دریافت کردند و به سوی میهن رهسپار گردیدند، در مسیر راه به امام کاظم(ع) برخورد نمودند، و ماجرا را به عرض آن حضرت رساندند، امام کاظم(ع) آن نوشته را از آنان طلبید و مطالعه کرد، جواب های حضرت معصومه(ع) را درست یافت، سه بار فرمود:

“”با اینکه حضرت معصومه(ع) در آن هنگام خردسال بود، این ماجرای جالب نیز، ما را به عظمت ویژه حضرت معصومه(ع) از نظر علم و معرفت آشنا می کند، ‌و در جای خود بی نظیر و استثنایی هست.”

سیره حضرت معصومه(ع) در تاریخ مفقود شده هست، دلیل آن، خفقان شدید آن عصر، و بیم از نگارش زندگی اهلبیت(ع) بوده هست، در عین حال می توان بعضی از مطالب را از آنچه به جا مانده توصیف داد.

۵ـ عالمه و محدثه و حجت امین امامان(ع)

سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع)، و حجت و امین موسی بن جعفر.

از ویژگی های حضرت معصومه(ع) این بود که به علوم اسلام و آل محمد(ص) آگاهی داشت، و آن را برای دیگران و آیندگان، نقل می کرد، و از راویان و محدثان به شمار می آمد، چنان که روایت نقل بیانگر این مطلب هست از این رو امام کاظم(ع) فرمود:”پدرش به فدایش باد”، در حدی که وجود شریفش حجت و امین پدرش امام کاظم(ع) بود، چنان که در فرازی از زیارتنامه غیر معروفه او آمده:

“اَلسَلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَهُ بِنْتَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ و حُجَتِهِ وَاَمِینِهِ؛

بنابراین حضرت معصومه(ع) حجت و امانت دار پدرش امام کاظم(ع) بود،‌که در این صورت، حجت و امین خدا و حجت و نشانه اسلام و حافظ امانت الهی بود.

آیا فراموش کردید حرف رسول خدا(ص) در روز عید غدیر خُم را که فرمود: هر کس که من مولا و رهبر او هستم، پس علی(ع) مولا و رهبر اوست؟ و نیز به علی(ع) فرمود: نسبت تو به من مشابه نسبت هارون به موسی(ع) هست.

اگر چه روایات آن حضرت به دست ما نرسیده، ولی اندکی از آن روایات را که دست ما رسیده در اینجا می آوریم:

۱ـ در کتاب با ارزش الغدیر، به نقل از کتب مکرر اهل تسنن، حدیث غدیر و حدیث”مُنْزِلت” از آن بانوی بزرگوار نقل شده هست، به این ترتیب:

“… حَدَثَتْنا فاطِمَهُ وَ زَیْنَبُ وَاُمُ کُلْثُومٍ بَناتُ مُوسی بنِ جَعْفِرٍ، قُلْنَ حَدَثَتْنا فاطِمَهُ بِنْتُ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَدِ الصادِقِ، حَدَثَتْنِی فاطِمَهُ بِنْتُ مُحَمَدِ بنِ عَلِیِ، حَدَثَتْنِی فاطِمَهُ بِنْتِ عَلِیَ بنِ الْحُسیْنِ، حَدَثَتْنِی فاطِمَهُ وَ سَکِینَهُ اِبْنَتا الْحُسَینِ بنِ عَلِیِ، عَنْ اُمِ کُلْثُومِ بِنْتِ فاطِمَهُ بِنْتِ النَبیِ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ رَسُولِ الله و رَضِیَ عَنْها قالَتْ:

اَنَسِیتُمْ قَولَ رَسُولِ الله(ص) یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍ”مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِیٍ مَوْلاهُ” وَقَوْلَهُ(ص):”اَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَهِ هارُونَ مِنْ مُوسی(ع)؛

دخترهای امام کاظم(ع) فاطمه(معصومه) و زینب و ام کلثوم اظهار کردند: روایت کرد ما را فاطمه دختر امام صادق(ع)، او اظهار کرد: روایت کرد مرا فاطمه دختر امام باقر(ع)، و او اظهار کرد: روایت کرد مرا فاطمه دختر امام سجاد، و او اظهار کرد: روایت کردند مرا فاطمه و سکینه دخترهای امام حسین(ع) و آنان اظهار کردند، روایت کرد ما را اُم کلثوم دختر فاطمه زهرا(ع) دختر پیامبر(ص)، و او از مادرش فاطمه زهرا دختر گرامی پیامبر(ص) روایت کرده که آن بانوی در مقابل غاصبین خلافت علی(ع) فرمود:

خدایی جز خدای یکتا نیست، محمد رسول خداست، علی رهبر طایفه هست.

۲ـ حضرت معصومه(ع) به همان سند روایت بالا، از حضرت زهرا(ع) نقل می کند که فرمود: از رسول خدا(ص) شنیدم فرمود: هنگامی که به معراج رفتم، وارد بهشت شدم، در آنجا قصری از در سفید میان خالی دیدم، که درِ آن قصر، به د‎‎ُر و یاقوت آراسته شده بود، و بر آن در، پرده ای آویخته بود، سرم را به سوی آن بلند کردم، دیدم بر روی آن در چنین نوشته شده هست:

“لا اِلهَ اِلاَ اللهُ، مُحَمَداً رسُولُ اللهِ، عَلِیٌ وَلِیُ القَوْمِ؛

محمد رسول خدا هست، علی وصی مصطفی هست.

و به آن پرده نگاه کردم دیدم در آن چنین نوشته شده هست:

“بَخٍ بَخٍ مَنْ مِثْلُ شِیعَهِ عَلِیٍ؟

به به! چه کسی مشابه شیعه علی(ع)(دارای مقام های عالی) هست؟”

وارد آن قصر شدم، در میان آن، قصری از عقیق سرخ میان خالی دیدم، دارای دری از نقره، آراسته به زبرجد سبز بود، و بر آن در، پرده ای آویخته بود، سرم را بلند کردم، دیدم بر روی آن در چنین نوشته شده:

“مُحَمَدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِیٌ وَصِیُ الْمُصْطَفی؛

“شیعه علی(ع) را مژده بده که پاکزاد هست.”

پس از آن در آن پرده دیدم چنین نوشته بود:

“بِشِرْ شِیعهَ عَلِیٍ بِطیبِ الْمَوْلَد؛

“شیعیان علی(ع) کسانی می باشند که رستگار می باشند.”

در میان آن قصر رفتم، دیدم قصری دیگری از زمرد سبز میان خالی هست که زیباتر از آن ندیده بودم، دارای دری از یاقوت سرخ، آراسته به دْر بود، پرده ای بر آن آویخته بود، سرم را بلند کردم و دیدم روی آن پرده چنین نوشته شده هست:

“شِیعَهُ عَلِیٍ هُمُ الْفائِزُونَ؛

“زیرا شیعیان، علی(ع) را دوست داشتند از این رو پاکزاد گردیدند.”

به جبرئیل اظهار کردم: حبیبم جبرئیل، این قصر از آن کیست؟ اظهار کرد: این قصر از آن پسر عمو و وصی تو علی بن ابیطالب(ع) هست، همه مردم در روز قیامت پابرهنه و عریان محشور می گردند جز شیعیان علی(ع)، در آن روز مردم به اسم های مادرانشان خوانده گردند،‌جز شیعه علی(ع) که به اسم های پدرانشان خوانده می گردند، اظهار کردم: ای حبیبم جبرئیل! منظور از این حرف چیست؟ اظهار کرد:

“لِاَنَهُمْ اَحَبُوا عَلِیاً فَطابَ مَولِدَهُمْ؛

۳ـ حضرت معصومه(ع) با چند واسطه از صفیه عمه رسول خدا نقل می کند: وقتی که امام حسین(ع) چشم به جهان گشود، رسول خدا(ص) به من فرمود: ای عمه! فرزندم را نزد من بیاور، عرض کردم: هنوز وی را پاکیزه نکرده ام، فرمود: ای عمه! آیا تو می خواهی وی را پاکیزه کنی؟ همانا خداوند متعال وی را پاک و پاکیزه نموده هست.

۳ـ (۲۰۰)۴ـ حضرت معصومه وقتی که در ساوه بیمار گردید، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود:”شهر شهر قم مرکز شیعیان ما می باشد.(۲۰۰)

۴ـ حضرت معصومه وقتی که در ساوه بیمار گردید، فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود:”۵ـ در کتاب اللؤلؤالثَمینه فی الآثار المنعنه المرویه(که در سال ۱۳۰۶ هـ .

۵ـ ق در مصر چاپ شده) چنین روایت شده:”. ق در مصر چاپ شده) چنین روایت شده:

“…عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ الصادِقِ جَعْفَرِِ بْنِ مُحَمَدٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ الْباقِرِ مُحَمَدِ بْنِ عَلِیٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ السَجادِ عَلِیِ بْنِ الْحُسَیْنِ زَینِ الْعابِدینَ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ(ص)، قالَتْ قالَ رَسُولُ اللهِ: اَلا مَنْ ماتَ عَلی حُبِ آلِ مُحَمَدٍ ماتَ شَهِیداً؛

عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ الصادِقِ جَعْفَرِِ بْنِ مُحَمَدٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ الْباقِرِ مُحَمَدِ بْنِ عَلِیٍ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ السَجادِ عَلِیِ بْنِ الْحُسَیْنِ زَینِ الْعابِدینَ، عَنْ فاطِمَهَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ(ص)، قالَتْ قالَ رَسُولُ اللهِ: اَلا مَنْ ماتَ عَلی حُبِ آلِ مُحَمَدٍ ماتَ شَهِیداً؛فاطمه(معصومه) دختر امام کاظم، و او از فاطمه دختر امام صادق، و او از فاطمه دختر امام باقر، و او از فاطمه دختر امام سجاد، و او از فاطمه دختر امام حسین، و او از زینب دختر علی، و او از فاطمه زهرا دختر رسول خدا(ص) روایت کرد که رسول خدا(ص) فرمود: آگاه باشید کسی که با حجت آل محمد(ص) از دنیا رفت، شهید از رفته هست.

توجه به مضمون این پنج روایت بیانگر آن هست که حضرت معصومه(ع) با پیام های خود حقانیت تشیع را ابلاغ می کند، و نسبت به شیعیان علی(ع) ابراز علاقه می نماید، و جایزه های آنان را بیان می کند تا آنان در راستای آرمان های مقدس تشیع، استوار باشند.

۶ـ حرم حضرت معصومه(س) تجلی گاه مرقد حضرت زهرا(س)

مرجع عظیم الشأن زنده یاد آیت الله العظمی نجفی مرعشی(ره) فرمود: پدرم زنده یاد آیت الله علامه سید محمود مرعشی(ره) که در نجف اشرف می زیست، بسیار علاقمند بود که به طریقی، محل قبر شریف جده اش حضرت زهرا(س) را بیابد، برای این مقصود، ختم مجربی (یعنی یکی از دعاهایی که استجابت آن به تجربه رسیده که با تکرار آن با حضور قلب و خلوص و شرایط دیگر، باعث رسیدن به مقصود است) انتخاب نمود، چهل شب به آن مداومت کرد، تا شاید از طریقی به محل مرقد شریف حضرت زهرا(س) آگاه گردد.

شب چهلم پس از انجام ختم و توسل فراوان، به بستر خواب رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر(ع) (یا امام صادق(ع)) رسید، امام به وی فرمود: “شب چهلم پس از انجام ختم و توسل فراوان، به بستر خواب رفت، در عالم خواب به محضر امام باقر(ع) (یا امام صادق(ع)) رسید، امام به وی فرمود: “عَلَیْکَ بِکَریمَهِ اَهْلِ الْبَیْتِ؛ به دامن کریمه اهل بیت(ع) چنگ بزن.”

ایشان گمان کرد منظور امام(ع) از این جمله، حضرت زهرا(س) هست، عرض کرد:””ایشان گمان کرد منظور امام(ع) از این جمله، حضرت زهرا(س) هست، عرض کرد:”آری قربانت گردم، من نیز ختم را برای همین گرفتم که محل شریف قبر آن حضرت را دقیق تر بدانم و زیارتش کنم.”

امام(ع) فرمود:””امام(ع) فرمود:”منظور من قبر شریف حضرت معصومه(ع) در شهر قم هست.” ” پس از آن اضافه کرد: به علت مصالحی، خداوند عزم نموده که قبر حضرت زهرا(ع) برای همیشه برای همگان مخفی باشد، از این رو قبر حضرت معصومه(ع) را تجلیگاه قبر شریف حضرت زهرا(ع) قرار داده هست، اگر قرار بود قبر حضرت آشکار باشد همان شکوه و عظمت مرقد حضرت زهرا(ع) را خداوند برای قبر حضرت معصومه(ع) قرار داده هست.

زنده یاد آیه الله سید محمود مرعشی، وقتی که از خواب برخاست، تصمیم گرفت که به قصد زیارت حضرت معصومه(ع) به شهر قم مهاجرات کند. او بی درنگ با همه اعضای خانواده اش از نجف اشرف، عازم شهر قم گردید و به زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) پرداخت.

آن زنده یاد، درنهایت به نجف برگشت و در سال ۱۳۳۸ هـ . ق در آنجا در گذشت، ولی فرزند برومندش آیه الله العظمی سید شهاب الدین نجفی مرعشی به شهر قم آمد و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه(ع) می زیست تا اینکه پس از ۶۶ سال درس و بحث و خدمات فقهی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بسیار، در هشتم صفر سال ۱۴۱۱ هـ . ق(مطابق با ۱۷ شهریور ۱۳۶۹ شمسی) در سن ۹۶ سالگی در شهر قم به ملکوت اعلی پیوست، مرقد شریفش در جنب کتابخانه عظیم و بی نظیرش، در شهر قم در خیابان آیه الله مرعشی(اِرُم سابق) قرار گرفته هست.

این فراز عجیب و استثنایی نیز بیانگر ورق دیگری از مقام با عظمت حضرت معصومه(ع) هست که گویی آینه تمام نمای وجود مبارک جده اش حضرت زهرا(ع) هست، که مرقدش در این رؤیای صادقانه مثل مرقد حضرت زهرا(ع) دارای همان شکوه و جلال معنوی شده هست.

با توجه به اینکه مرجع تقلید این رؤیا را از پدر مجتهدش نقل می کند، و خواب دیدن امام معصوم(ع)، دلیل بر صدق آن خواب هست.

۷ـ زیارتنامه ویژه

یکی یکی از ظواهر عظمت استثنایی حضرت مصعومه(ع)، زیارتنامه ای هست که به ویژه، حضرت رضا(ع) در شأن او صادر فرموده هست، زیرا پس از فاطمه زهرا(ع) تنها زیارتی که از امام معصوم(ع) برای او نقل شده زیارت حضرت مصعومه(ع) هست، حضرت زینب(ع) با آن همه مقام و منزلت زیارت ویژه ـ نقل شده ـ از معصوم ندارد و همچنین زنان ارجمند دیگر از خاندان عصمت طهارت.

علامه مجلسی(ره) از بعضی از کتب زیارات، از علی بن ابراهیم، و او از پدرش، و او از سعد اشعری قمی نقل می کند که اظهار کرد در محضر امام رضا(ع) بودم، به من فرمود:”ای سعد از برای ما در نزد شما(در قم) قبری وجود دارد: سعد عرض کرد: قربانت گردم آیا مقصود شما قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) هست؟ امام رضا(ع) فرمود:

“”نَعَمْ مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهٌ؛آری کسی که با معرفت به شأن او، وی را زیارت کند، بهشت برای او هست.”

پس از آن حضرت رضا(ع) چگونگی زیارت مرقد مطهر حضرت مصعومه(ع) را برای سعد، چنین بیان کرد، وقتی کنار قبرش رفتی در نزد بالای سر آن حضرت رو به قبله بایست و ۳۴ مرتبه اللهُ اکبر‎‎‎‎‏‏ُ و ۳۳ بار سْبًحانُ اللهِ و ۳۳ بار الحمدللهِ بیان کن، آنگاه بیان کن:

“اَلسُلامْ علی انسان صفوه الله. تا آخر زیارت

تا آخر زیارتاز ویژگی های این زیارت این هست که مطابق فرمان حضرت رضا(ع) در شروع آن ۳۴ بار تکبیر و ۳۳ بار تسبیح و ۳۳ بار حمد گفته می گردد، چنین دستوری درباره زیارت های دیگر دیده نشده.

آری این سرآغاز توحیدی، برای آن هست که زیارت کننده هنگام زیارت آنخاتون ارجمند دو سرا، با توجه و حضور قلب، و توحید و تنزیه و شکر خدا وارد گردد، و بااین حالت ملکوتی با حضرت مصعومه(ع) رابطه برقرار نماید، که چنین حالتی، عالی ترین حال بنده خدا در مقابل عظمت مقام اولیای خدا هست تا با روحی پاک و قلبی صاف و دور از شوائب و آلودگی ها به زیارت پرداخت کند و نتیجه خوب بگیرد.

۸ـ القاب پیام آور

درباره حضرت مصعومه(س) دو زیارتنامه نقل شده، یکی همان زیارتنامه سرشناس هست، که علامه مجلسی آن را از حضرت رضا(ع) نقل نموده هست.

دیگری زیارتنامه ای هست که مالک کتاب انوار المشعشعین(شیخ محمد علی بن حسین کاتوزیان، در همین کتاب، جلد ۱، چاپ سنگی) نقل کرده هست، در فرازی از این زیارتنامه، خطاب به حضرت مصعومه(ع) چنین می خوانیم:

اَلسَلامُ عَلَیْکِ اَیَتُهَا الطاهِرَهُ الْحَمِیدَهُ الْبَرَهُ الرِشِیدَهُ، التَقِیَهُ النَقِیَهُ الرَضِیَهُ الْمَرْضِیَهُ؛

سلام بر تو ای پاک سرشت و پاک روش، ای ستوده، ای نیکوکار، ای بانوی رشد یافته و پاک و پاکیزه، ای بانوی شایسته و پسندیده.

در این فراز به هشت لقب از القاب حضرت مصعومه(ع) تصریح شده که هر کدام پیام آور یکی از ابعاد ارزش های والای زندگی درخشان او هست.

هر یک از این القاب و صفت ها کافی هست که ما را به مقام های عالی و درجات ممتاز معنوی او رهمنون گردد، شخصیتی که همه ابعاد روش و منش و فکر و ذکر و عمل او طبق پاکی، صداقت، شایستگی، تفکر و رشد دینی و عرفانی، و مورد پسند خدا و رسول و امامان(ع) پی ریزی شده، و در این راستا قرار گرفته هست، و به صورت چکیده، این صفت ها بیانگر مقام عصمت و طهارت ذاتی و اکتسابی او هست، که هر کدام، چون آینه نشان دهنده جمال و کمال او می باشند.

۹ـ شفاعت وسیع حضرت معصومه(س)

در ذیل روایتی که قبلاً درباره پیش گویی امام صادق(ع) از تولد حضرت مصعومه(ع) و وفات او در شهر قم ذکر شده هست:

“…وَاِسْمُها فاطِمَهُ بِنْتُ مُوسی، تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتُنا الْجَنَهَ بِاَجْمَعِهمْ؛

وَاِسْمُها فاطِمَهُ بِنْتُ مُوسی، تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتُنا الْجَنَهَ بِاَجْمَعِهمْ؛اسم او فاطمه دختر موسی(ع) هست که با شفاعت او، همه شیعیان ما وارد بهشت می گردند.

این روایت حاکی از عظمت مقام خارق العاده حضرت مصعومه(ع) هست، که شفاعت او دربردارنده همه شیعیان خواهد گردید. این مطلب نیز شاهد گویایی بر فضایلی استثنایی حضرت مصعومه(ع) هست.

یکی یکی از علمای دولت آباد اصفهان، حضرت آیت الله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی، از پدرش زنده یاد آیت الله شیخ محمد باقر ناصری(وفات یافته) سال ۱۴۰۷ هـ .ق) نقل می کند: در سال ۱۲۹۵ هجری قمری، در اطراف شهر قم، قحطی و خشکسالی گردید، مردم به ستوه آمدند،‌در میان آنان چهل نفر از اشخاص متدین، انتخاب شده و به شهر قم آمدند و در حرم حضرت مصعومه(ع) به بست نشستند، تا شاید با عنایات و دعای آن بزرگوار، خداوند باران بفرستد.

پس از سه شبانه روز، در شب سوم یکی از آنان، مرحوم‌ آیه الله العظمی میرزای قمی(وفات یافته سال ۱۲۳۱ هـ .ق)(را در خواب می بیند، میرزا می پرسد: شما به چه سبب در اینجا به بست نشسته اید؟

ق)(را در خواب می بیند، میرزا می پرسد: شما به چه سبب در اینجا به بست نشسته اید؟او عرض می کند: مدتی هست در منطقه ما بر اثر نیامدن باران، خشکسالی و قحطی به وجود آمده هست، برای برطرف خطر، به اینجا پناه آوردیم. میرزای قمی می فرماید: برای همین، در اینجا جمع شده اید؟ این که چیزی نیست این مقدار از دست ما نیز ساخته هست، در چنین نیازها به ما مراجعه کنید، ولی اگر شفاعت همه جهان را خواستید، دست توسل به طرف این شفیعه روز جزا(حضرت مصعومه) دراز کنید.

۱۰ـ جایزه عظیمت زیارت مرقد حضرت مصعومه(س)

درباره جایزه زیارت مرقد حضرت مصعومه(ع) روایات متعددی از امام معصوم(ع) نقل شده که نظر شما را به هشت روایت زیر، که هر کدام پیام ویژه ای از عظمت مقام حضرت مصعومه(ع) می دهد، جلب می کنیم:

۱ـ امام صادق(ع) در ضمن گفتاری فرمود:

“…مَنْ زارَها وَ جبت لَهُ الْجَنَه؛ کسی که وی را زیارت کند، بهشت بر او واجب می گردد.

۲ـ نیز فرمود:

“”اِنَ زیارتَها تَعْدِلُ الْجَنَهَ؛ همانا زیارت او برابر کسب بهشت هست.

۳ـ سعد بن سعد اشعری می گوید: درباره جایزه زیارت قبر حضرت مصعومه(ع) از امام رضا(ع) پرسیدم، فرمود:

“”مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَهُ؛ کسی که وی را زیارت کند، جایزه او بهشت هست.

۴ـ درباره دیگر فرمود:

“”مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِها فَلَهُ الْجَنَهُ؛ کسی که وی را از روی معرفت به شأن و مقامش، زیارت کند، جایزه او بهشت هست.

۵ـ نیز فرمود:

“”مَنْ زارَ الْمَعْصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی؛ کسی که معصومه(ع) را در شهر قم زیارت کند، مثل آن هست که مرا زیارت کرده هست.

۶ـ یکی از شیعیان به زیارت مرقد منور حضرت رضا(ع) رفت و پس از زیارت، عازم کربلا گردید، و از مسیر همدان به سوی کربلا رفت، در بین راه در عالم خواب، حضرت رضا(ع) را دید، آن حضرت به وی فرمود:”چه می گردید که اگر از شهر قم گذر می کردی و قبر خواهرم را زیارت می کردی؟

۷ـ ۷ـ مولی حیدر خوانساری می نویسد: روایت شده، امام رضا(ع) فرمود: هر کس نتواند به زیارت من بیاید، برادرم را در ری(یعنی امام زاده حمزه را که در کنار مرقد حضرت عبدالعظیم(ع) قرار گرفته است) یا خواهرم(حضرت معصومه(ع)) را در شهر قم زیارت کند، به همان ثواب زیارت من می رسد.

توصیف کوتاه

اگر چه همه این احادیث، با زبان گویا، بیانگر اوج عظمت مقام حضرت معصومه(ع) هست، ولی نکاتی در این روایات هست که در اینجا اشاره می گردد:

مثل: وجوب بهشت، معادل بهشت، ‌مالک شده بهشت که از کلمه”لَهْ” مثل: وجوب بهشت، معادل بهشت، ‌مالک شده بهشت که از کلمه”لَهْ” فهمیده می گردد، و برابر بودن زیارت او با زیارت حضرت رضا(ع) و بازخواست حضرت رضا(ع) از شیعه ای که به زیارت مرقد منور حضرت معصومه(ع) نرفته هست.

زیارت حضرت معصومه(ع) را تنها یک امام، سفارش نکرده هست، بلکه سه امام(امام صادق، امام رضا و امام جواد(ع)) سفارش کرده اند، و جالب اینکه امام صادق(ع) این سفارش را قبل تولد حضرت معصومه(ع) بلکه پیش از تولد پدر حضرت معصومه(ع) امام کاظم(ع) نموده هست.

نکته جالب دیگر، روایت پنجم هست که در آن، جایزه زیارت قبر شریف حضرت معصومه(ع)، برابر جایزه زیارت حضرت رضا(ع)، امام معصوم قرار داده شده هست، زید شحام از امام صادق(ع) پرسید: جایزه کسی که یکی از شما را زیارت می کند چیست؟ آن حضرت در جواب فرمود:

“ک”کمن زار رُسْولَ اللهِ؛ مثل کسی هست رسول خدا(ص) را زیارت نموده هست.

حضرت رضا(ع) فرمود:

“”اَلا فَمَنْ زارَنِی وَ هُوَ عَلی غُسلٍ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمٍ وَلَدَتْهُ اُمُهُ؛ آگاه باشید، کسی که مرا در حالی که غسل زیارت کرده زیارت کند، به گونه ای از گناه بیرون آید و پاک می گردد که هنگام تولد از مادرش از گناه پاک بود.”

مرجع: کتاب حضرت معصومه (س) فاطمه دوم –  به قلم محمد محمدى اشتهاردى

انتهای پیام