حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قلی‌پور، مدیریت حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان اسلامشهر، با تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با محور خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به فعالیت‌های این حوزه علمیه اشاره نمود و اظهار کرد: حوزه علمیه در مهرماه سال ۸۹ تشکیل شد و بانی کلیدی این مکان هم رضازاده، ریاست وقت سازمان تبلیغات اسلامی اسلامشهر بود؛ […]

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی قلی‌پور، مدیریت حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان اسلامشهر، با تسلیت ایام عزاداری امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با محور خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به فعالیت‌های این حوزه علمیه اشاره نمود و اظهار کرد: حوزه علمیه در مهرماه سال ۸۹ تشکیل شد و بانی کلیدی این مکان هم رضازاده، ریاست وقت سازمان تبلیغات اسلامی اسلامشهر بود؛ قدم خیری  در این مرکز بود که در ابتدا ۵۰ نفر طلبه از نقاط متفاوت که عمدتاً غیر بومی بودند، مشغول تحصیل گردیدند.

تحصیل ۶۰ طلبه در حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر

وی با بیان اینکه حوزه علمیه امام صادق(ع) در حال حاضر دارای ۶۰ طلبه هست، اظهار کرد: در آغاز کار حوزه دو پایه داشتیم و حالا تا پایه ششم در این مرکز امکان تحصیل وجود دارد، اولویت ما این بود که مجوز دیگری دریافت کنیم. از پایه ششم به بعد حوزه باید دارای امتیازهای خاصی باشد تا مجوز سطح دو و سه به بعد را بدهند.

ریاست حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر با بیان مشکلات حوزه افزود: حوزه علمیه در گذشته در یک مدرسه استیجاری کوچک در باغ نرده فعالیت می‌کرد و تقریباً ابزارها چندانی نداشت؛ به‌طوری‌که وقتی کسی در یک طبقه گفت وگو می‌کرد، در اتاق‌های دیگر نیز شنیده می‌شد.

وی تصریح نمود: حالا حدود یک سال هست که در طبقه بالایی مصلی اسلامشهر مستقر هستیم که با کمک خیرین تجهیز شده هست اینجا نیز کتابخانه نداریم. هیچ امکاناتی به حوزه‌ها داده نمی‌شود، منحصرا پول ناهار طلاب داده می‌شود؛ یک درصد کمی هم به اساتیدی که حکم دارند، کمک می‌شود حوزه مستقل باید خودش اداره گردد.

حوزه علمیه اسلامشهر از ابزارها محروم هست/ منحصرا 20 درصد تقاضا کنندگان جذب حوزه می‌شوند

قصور در اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه

وی با بیان اینکه ۱۲ نفر در حال تعلیم در حوزه می باشند، اظهار کرد: عده ای از اساتید حکم دارند و عده ای هم حکم ندارند؛ اعلام نمودیم که باید حکم دریافت کنند که در حال اقدام هست.

حجت‌الاسلام قلی‌پور در جواب به سؤالی مبنی در عدم اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه علمیه در سطح شهرستان اظهار کرد: در بحث اطلاع‌رسانی قصور وجود دارد قسمتی از آن ذی ربط به نبود ابزارها، نیروی انسانی و بودجه هست ما با وضع فعلی کوشش می‌کنیم که سرپا بمانیم ماهیانه ۱۵ میلیون تومان هزینه‌های حوزه علمیه هست شما فرض کنید مرکزی ماهیانه ۱۵ میلیون تومان هزینه داشته باشد و از هیچ جایی تأمین نشود، به نظر شما امام‌جمعه شهرستان چقدر می‌تواند کمک کند؟ تنها درصدی از وجوهاتی که مردم پرداخت می‌کنند، به حوزه علمیه داده می‌شود. یکی دیگر از کمک‌های مردمی نذر عقیقه‌هایی که به حوزه می‌دهند. شورا و شهرداری نیز اجاره محل قبلی حوزه را پرداخت می‌کرد و در محل جدید نیز به ساخت‌وساز کمک کردند.

تنها ۲۰ درصد مراجعه‌کنندگان جذب می‌شوند

وی در جواب به این سوال که داعیه کسانی که برای تحصیل مراجعه می‌کنند، چیست؟ اظهار کرد: کسانی که برای تحصیل به اینجا مراجعه می‌کنند اکثرشان قصد خدمت دارند. قسمتی از کسانی که برای تحصیل مراجعه می‌کنند به سبب امنیت حوزه هست، خانواده‌ها به حوزه اعتماد دارند و اینجا فرزندانشان در آرامش می باشند.

حجت‌الاسلام قلی‌پور دنبال کرد: از کل کسانی که برای تحصیل به حوزه مراجعه می‌کنند، تنها ۲۰ درصد جذب می‌شوند یعنی باید از نظر اعتقادی، خانواده، معدل و بهره هوشی دارای رتبه‌ای باشند تا پذیرفته گردند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان از سیکل وارد حوزه می‌شوند، اظهار کرد: کسانی که پذیرفته می‌شوند یک مسیر هشت‌ساله برای دریافت مدرک کارشناسی را سپری می‌کنند.