به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا این استاد حوزه علمیه قزوین تصریح نمود: اندیشه اسلامی درست‌ترین و منطقی‌ترین نظریه را درباره طبیعت و محیط‌زیست معرفی می‌کند، چنانکه در قرآن کریم اذن نمی‌دهد آدم، طبیعت را به دلیل عظمت و بزرگی، خدای خود بداند و ستایش کند و نه آن را آفریده‌ای بی […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا
این استاد حوزه علمیه قزوین تصریح نمود: اندیشه اسلامی درست‌ترین و منطقی‌ترین نظریه را درباره طبیعت و محیط‌زیست معرفی می‌کند، چنانکه در قرآن کریم اذن نمی‌دهد آدم، طبیعت را به دلیل عظمت و بزرگی، خدای خود بداند و ستایش کند و نه آن را آفریده‌ای بی فایده و بی‌جان که خرابش کند؛ لکن جلوه‌های طبیعی را آیه‌هایی از عظمت پروردگار یکتا می‌داند که با شعور نسبی، تسبیح‌گوی خالق خود می باشند.
وی اضافه کرد: از آنجا که تکنولوژی آثار مخربی را بر محیط‌زیست تحمیل کرده هست؛ در نتیجه دولت‌ها باید برنامه‌هایی در پاسداری از محیط‌زیست و جابه جایی آن به آیندگان تنظیم کنند.
حجت‌الاسلام قسمتی افزود: فراهم نمودن آسایش دیگران به‌ویژه اگر در ارتباط با حق‌الناس محیط‌زیستی باشد، کاری بسیار ارزنده هست و آن‌چنان اهمیت دارد که نقل‌شده که «هرگاه حضرت امام سجاد (ع) کلوخی را در راه می‌دیدند از مرکب پیاده و آن را از سر راه مردم برمی‌داشتند».

آلوده کردن محیط زیست ضایع کردن حق دیگران هست

وی گفته بود: آب‌وهوا و محیط‌زیست ازجمله مسائل بسیار با اهمیت و حیاتی در اسلام هست که جزء نیازهای ضروری آدم شمرده می‌شود؛ در نتیجه آلوده کردن و درنتیجه ضایع شدن حق دیگران در این زمینه حرام و از گناهان بزرگ به شمار می‌آید.
این استاد حوزه علمیه قزوین تصریح نمود: آدم باید حق پروردگار خود را به شایستگی به‌جا آورد و با استفاده درست از آفریده‌ها در جهت تکامل مادی و معنوی خود و دیگران گام بردارد.
وی اظهار کرد: خداوند متعال، بندگانی را دوست دارد که در زندگی باعث آسایش دیگران می‌شوند و در برابر، افرادی که باعث ناخشنودی و ناراحتی مردم گردند و طبیعت را آلوده کنند، مورد عصبانیت و نکوهش خود قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام قسمتی اضافه کرد: انسان‌ها برای ادامه حیات خود احتیاج مبرم به اکسیژن‌ دارند که تنها از راه تنفس در هوای پاک و سالم تأمین می‌شود؛ اما امروزه پیشرفت‌های صنعتی و ماشینی شدن زندگی مردم، افزایش جمعیت در شهرها و احتیاج به مسکن منتج به کاهش فضای سبز و آلودگی محیط‌زیست شده هست.

انتهای پیام