به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغالزا شمرده می‌شود که کشورهای مختلفی مثل چین، آمریکا، هند و زیادی کشورهای دیگر، به آن توجه مخصوص دارند. در کشور ما هم اشتغالزایی این بخش رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص […]

دردسرهای قاچاق برای کفش ملی/ مردم عراق از کفش ایرانی استقبال کردند به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغالزا شمرده می‌شود که کشورهای مختلفی مثل چین، آمریکا، هند و زیادی کشورهای دیگر، به آن توجه مخصوص دارند. در کشور ما هم اشتغالزایی این بخش رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می‌دهد اما به سبب رکود اقتصادی و مشکلات موجود در راستای تولید، این امکان وجود ندارد که در این عرصه با تمام ظرفیت به فعالیت پرداخت کنیم.

زیادی کارشناسان اعتقاد دارند که اگر دولت به حمایت‌های لازم از این بخش بپردازد، این امکان وجود دارد که اشتغال در این بخش دو برابر گردد.چرم یکی از اصلی‌ترین موادی هست که در تولید کفش‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما کارخانه‌های چرم ما به سبب آنکه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده اند ، نمی‌توانند چرم موردنیاز را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند.بی شک در حالتی که تکنولوژی‌های ذی ربط در این بخش به روز گردد، ما حتی در راستای صادرات می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

هر ساله حدود ۵۰۰ میلیون دلار کفش قاچاق وارد کشور می‌شود که این کفش‌ها از کشورهای مختلفی مثل چین و ایتالیا به بازار ما راه پیدا می‌کنند. در کمال تأسف صادرات ایران در حوزه کفش تنها به ۱۲۰ میلیون دلار به کشورهای همسایه محدود می‌شود. در بازارهای داخلی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد انواع پاپوش‌ها در داخل کشور تولید گردیده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم اما با این وجود ظرفیت‌های تولیدی ما به نحو ۵۰ درصدی در حال حرکت می باشند و اگر ساماندهی‌های لازم انجام گیرد، امکان افزایش ظرفیت صادرات نیز مهیا خواهد گردید.

بی شک با انجام تدابیر و برنامه‌های مناسب در آینده شاهد رونق صنعت کفش داخلی می باشیم. در جهت ارزیابی راهکارهایی برای شکوفایی این صنعت در کشور با دو تن از فعالین تولید کفش و صادرات به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه متن کامل آن آمده هست؛

کفش ایرانی به حریفان بیگانه تنه می زند

محمد عرب مدیرکارخانه تولید کفش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در جهت ارزیابی راهکارهایی برای شکوفایی این صنعت در کشور با دو تن از فعالین تولید کفش و صادرات به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه متن کامل آن آمده هست؛ اظهار کرد: تولید ما در چند سال گذشته خوب بوده و حتی توانستیم خط تولید خود را بالا بردن دهیم.

  وی با اشاره به پیشینه ۲۷ سال تولید کفش ایرانی اظهار کرد: همیشه روند صعودی واردات کفش‌های چینی به صنعت تولید کفش داخلی ضربه زده هست و در حالتی که ارگان‌های مسئول از تولیدکنندگان کفش پشتیبانی لازم را صورت می‌دانند، واردات کفش چینی برای ما مشکلی به وجود نمی‌آورد.

عرب تصریح نمود: با اهمیت ترین مشکل تولید داخلی، مشکلات درون کشور هست مثل قوانین داخلی در حوزه تأمین اجتماعی، مالیات و نفع تسهیلات که باعث شده تولیدکننده این حوزه بشدت متضرر گردد.

  این تولید کننده ملی تصریح کرد: کارخانه‌ کفش نسبت به کارخانه‌هایی مثل پتروشیمی کارگران بیشتری دارد و با توجه به اینکه آنان نفع چند تساوی نسبت به ما دارند میزان بیمه‌ای که کارخانه داران کفش باید پرداخت کنند از یک کارخانه دار پتروشیمی زیادتر می‌شود.

  وی تصریح نمود: در سال‌های گذشته تولیدات داخلی را در برابر قاچاق ضعیف کردیم و در حالتی که تولیدکننده داخلی قوی گردد، قاچاق جایی در کشور نخواهد داشت.

  عرب اقرار کرد: حالا ما به کشورهایی مثل عراق،‌ افغانستان و عمان صادرات داریم و چینی ها نمی‌توانند در این بازار با ما رقابت کنند و این نشان دهنده‌ آن هست که مشکلات ما در حوزه تولید داخلی از درون سرچشمه می‌گیرد.

  مدیر کارخانه تولید کفش گفته بود: در ایران مساله مارک‌ها جا نیفتاده هست و همین مبحث باعث شده تا زیادی از وارد‌کنندگان و تجار ، اجناس نا مرغوب خود را به سادگی در بازار بفروشند.

  وی یادآور گردید: علی رغم اینکه در حوزه صادرات کفش فعال بوده‌ایم اما تاحالا هیچ حمایتی از طرف مسئولین مشاهده نکردیم و در برابر همیشه از ابزارهای فشار بر علیه تولیدکننده داخلی استفاده شده هست.

  عرب تصریح نمود: تولید ملی با کشورهای بیگانه و قاچاق می‌جنگد و در سال ۹۷ چندین بار قانون‌های ارزی تغییر کرده و همین مبحث باعث سردرگمی تولید کننده داخلی شده هست.

  در حالتی که اگر بدانند استفاده این نوع کفش‌ها در بلند مدت آسیب‌های جدی به آنان وارد می‌آورد هیچ‌گاه پولی بابت خرید آنان نمی‌دهند.

  تولیدکننده داخلی در مورد عدم توسعه تولیدات ملی در ارائه بازار اضافه کرد: یکی از مشکلات کلیدی تولید کننده داخلی برای توسعه بازار داخلی، گران بودن کرایه فروشگاه‌هاست و اگر بخواهیم فروشگاه‌ها را در جاهای مناسب کرایه کنیم، مجبوریم بر روی نرخ کالای خود بکشیم.

  وی تصریح کرد: مسئولین باید برای پشتیبانی از تولید ملی با فکر و برنامه عمل کنند و از کسانی که در این زمینه تخصص دارند کمک دریافت کنند.

خوب ترین راهکار مقابله با قاچاق آسان سازی تولید داخلی هست

  عرب گفته بود: بی شک خوب ترین راهکار مقابله با قاچاق آسان سازی تولید داخلی هست و حالا علی رغم اینکه تعرفه کفش‌های تولیدی همانند ما صفر هست اما واردات و قاچاق آن به سبب عدم صرفه صورت نمی‌گیرد.

  تولیدکننده داخلی با بیان این که رشد ۴۲ درصدی صادرات را در سال ۹۷ تجربه کرده‌اند، اظهار کرد: علی رغم اینکه اجناس‌مان از کالاهای ترکیه‌ای گران‌تر هست ولی مردم کشورهایی مثل عراق به سبب کیفیت بالای کفش‌های ایرانی از آن استقبال ویژه‌ای می‌کنند.

بازار آزاد، خوب ترین محرک صنعت کفش هست

حمیدرضا نبی‌زاده فعال حوزه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  رقابت بخش مهمی از هر بازار هست و در حالتیکه رقابت از بین برود، فضا برای جولان کالای بی‌کیفیت آماده می‌شوند.

فعال حوزه تجارت تصریح نمود: به عنوان مثال بازار کفش ایران را در ۲۰ سال گذشته ارزیابی کنیم می بینیم که این بازار در ابتدا در اختیار کفش‌های داخلی بی‌کیفیت بود و پس از ان شاهد واردات کفش‌های چینی در حد وسیع بودیم اما این کفش‌های چینی‌ هم کیفیت بهتری نداشت.

وی اضافه کرد: در چند سال موخر برند‌های اروپایی‌ هم به این بازار ورود کردند و این مبحث باعث شد، تا عرصه برای واردات کالاهای بی‌کیفیت تنگ شده و تولید‌کننده ایرانی نیز خود را با شرایط هماهنگ سازد و بتواند کالاهای باکیفیت‌تری تولید کنند.

نبی‌زاده تصریح کرد: به صورت حتم اگر از روز اول بازار برای واردات اجناس باکیفیت باز بود، حالا هم تولید ملی به روز می‌شد و هم جایگاهی برای واردات اجناس بی‌کیفیت چینی وجود نداشت. بنابراین کالای ایرانی می‌توانست در بازارهای بین‌المللی نیز حاضر گردد.

فعال حوزه تجارت با اشاره به اینکه سال کنونی سال پشتیبانی از کالای ایرانی هست، اظهار کرد: به صورت حتم تا زمانیکه کالای داخلی نتواند در داخل رقابت کند نمی‌تواند به بازارهای جهانی ورود نمایند.

وی در پایان اضافه کرد: باید نگهدارى باشیم که بخاطر شعار پشتیبانی از کالای ایرانی تولید ملی را مثل تجربیات خودرو به یک بچه عقب‌مانده مبدل نکنیم که همیشه احتیاج به پشتیبانی دارد.

گزارش از سمیه عرب