به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا ۵ بخش از گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاحالا ۵ بخش از گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در مورد سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری ۶۰۰ نفر تدوین گردید/ داروی زیادی از عارضه های کشور را در این سند جست وجو کنید»، «عارضه های نظام تعلیم غربی در ایران با احترام رفتاری به وصایای امام(ره) قابل معالجه هست»، «از چرخش نمره ورزش به شادابی جسمانی تا الزام سوادآموزی فرزند در سند ازدواج»، «آیا نهادها و وزارتخانه ها در مقابل سند دگرگونی آموزش و پرورش موظف هستند؟/ شاخص مجلس موفق در نظام تعلیم و تربیت» و «از راه حل جدید امتیاز جبرانی برای محصلین ناموفق تا تعلیم رمز موفقیت شرکت های اقتصادی» در ادامه ۵ موضوع گذشته نوبت به این مطلب می رسد که کدام راهکارهای در سند دگرگونی منتظر پایبندی و توانمندی معلمان و مسئولان جهادی هست.

در بخش گذشته وعده داده گردید که از میان ۱۳۱ راهکار سند دگرگونی عده ای از آنان احتیاج به گردش سیکل اداری ندارند که در این نوبت به مواردی از آن پرداخته می شود. در (راهکار۳-۱) سند دگرگونی آمده هست: «توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایى نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در محصلین و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه ها و توانمندسازی معلمان در زمینه تقویت مهارت روخوانی و روان خوانی در دوره خستین، آشنایی با مفاهیم اصلی قرآن در دوره متوسطه اول و تعلیم معارف قرآنی در متوسطه دوم طبق منشور توسعه فرهنگ قرآنى».

راهکار۳-۱

حجت الاسلام والمسلمین درودی در اظهار کرد وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: در این بند، مبانی سند دگرگونی مدرسه ها منتظران حکومت مهدوی، سطح احتیاج به اساتید قرآنی خود را به  استحضار حوزه های علمیه رسانده تا مسئولان انقلابی طلاب را در ۳ سطح (۱- مهارت روان خوانی ۲- سواد قرآنی ۳- منشور توسعه فرهنگ قرآنى) تربیت و توانمند نموده و به مدرسه ها گسیل دارند.

مدارسی که از پشتیبان هایی مثل هیأت فعال و انقلابی و مساجد برنامه کانون بر خوردارند و توان دارند از حجم فعال حوزه های علمیه برای عملیاتی نمودن این بند از سند کارهای موفقی داشته باشند؛ همچنانکه شاهد هستیم  بعضی مدرسه ها پیشرو از این بستر آماده شده توسط حوزه های علمیه، سکوی های بین المللی را از آن خود کرده و قلب حضرت بقیه الله اعظم (عج) و نایب فرزانه وی را خشنود کنند. وی دنبال کرد: در بحث زیرنظام ها که به نیروی انسانی می رسیم سفارش می شود که از طلاب طرح هجرت و معلمان توانمند و سرشار از علاقه درس ها پایه متناسب هر استان، شهرستان و منطقه و یا ائمه جمعه و جماعت با عنوان خرید خدمت برای اجرای برنامه های قرآنی در مدرسه ها برنامه ریزی شود.

در راهکار (۴-۱) سند آمده: «ایجاد ساز وکارهاى ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مدارى تولی و تبری، امر به سرشناس و نهی از منکر، روحیه جهادى و انتظار «زمینه سازی برای استقرار دولت عدل مهدوی (عج)» با اهتمام بر بهره گیری از حجم حوزه های علمیه و نقش الگویی معلمان و اصلاح روش ها».

راهکار ۴-۱

معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر مسئولان و معلمان به این آیه ۳۰شریفه سوره فرقان(وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) ( و روزى را که محمد ـ فرستاده خدا، لب به شکایت مى گشاید و مى گوید: پروردگارا، کافران و گنهکاران طایفه من این قرآن را وانهادند)  توجه عقیق داشته باشند، می یابند که پیامبر مهربانی از مهجور ماندن قرآن شگرف به خداوند حکیم شکایت می کنند.

سربازان حکومت مهدوی مثل محسن حججی ها از آموزشگاه های امروز فارغ التحصیل نخواهند گردید لکن دانش آموزانی از کلاس های قرآن مدرسه ها صادر می گردند که حرمت پرچم کشورشان را به تحریک خارجی به حراج می گذارند.

وی اضافه کرد: بدون تعمق و تدبر در قرآن کریم، نمی شود به محصلین در سنوات ۱۲ یا ۱۳ ساله تحصیلی شان مهارت روخوانی و روخوانی اعطا کرد، و هم چنین قادر نخواهیم بود نماز جماعت اثرگذاری که  مورد پسند فریضه امر به سرشناس و نهی از منکر بوده را در کف مدرسه ها و مساجد رویت کنیم؛ پس  تا با این طراحی، حذف تمرکز گرایی شروع شده و علاوه بر این مدرسه صالح که در مبانی سند مورد بحث قرار گرفته یعنی همان مدرسه زندگی متربیان از عرش به فرش نزول پیدا نماید تا دانش آموزانی  با صفت ها چشم نواز اهل خرد، تعقل و اندیشه و پرسشگری تربیت گردند. 

حجت الاسلام والمسلمین درودی دنبال کرد: برای به صحنه عمل رساندن این راهکار سفارش می شود مدرسه ها متناسب حجم های استان خود توسط ائمه جمعه و معاونت پژوهش حوزه علمیه، با توجه به این با اهمیت که عرصه های حیطه های شناختی، عاطفی و عملی، واضح سازی لازم دارد، اقدام به برنامه ریزی فنی جهت طراحی مقالات و جزوات و کتب پیش احتیاج درس ها معارف اسلامی خصوصا درس با اهمیت قرآن داشته باشند، پرورش قدرت آنالیز و اندیشه کمرنگ موجب انفعال متربیان شده و آسیبی برای آنان پدید می آورد که با یک نمایش آسان فریب می خورند و از آینده نگری درمورد اعمال و رفتارشان معلول و عاجز می گردند.

وی دنبال کرد:  در(راهکار ۷-۱) آمده: «ایجاد سازوکار براى تقویت انسجام اجتماعى و اتحاد ملى و احیای هویت افتخارآمیز اسلامى – ایرانى در محصلین و معلمان با اهتمام بر تعلیم و اجراى سرود ملى و به اهتزاز درآوردن پرچم جمهورى اسلامى ایران در تمام مدارس». 

راهکار ۷-۱

حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: اگر قرار هست در مسابقات جهانی و حضور رجال سیاسی در نشست های داخلی و خارجی کشورمان، حس ابهت آفرین حب میهن رویت شود، باید در مدرسه ها خستین زیرساخت های دیدگاهی آن توسط روحانیون فرهیخته انقلابی فراهم شود.

کارگروهی از آموزش و پرورش و حوزه علمیه از تولید کنندگان پرچم و هنرمندان و ورزشکاران در رشته های مربوط افرادی را گزینش کرده، تا اینکه در فضای سایبری محصلین را نسبت به پرچم جمهوری اسلامی، تعلیم اتحاد و درس انسجام بدهند.

وی اضافه کرد: برای تأمین نیروی انسانی این راهکار سفارش می شود  در راهکار (۲-۲) آمده: «تعمیق تقواى الهى و مهارت خویشتندارى، انتخابگرى درست و تعالی بخش مستمر محصلین با استفاده از مجال ایام الله، برپایی مراسم آگاهی بخش و نشاط انگیز در اعیاد و وفیات، حضور فعال و همکاری محصلین در محافل، مجالس و اماکن مذهبی و تقویت انس با دعا و توسل».

راهکار ۲-۲

 معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر در مقطع ها تحصیلی درس ها علوم اسلامی و انسانی خصوصاً درس اخلاق، با همکاری متربیان برنامه ریزی شود و هم چنین مجال های ایام الله و دیگر مراسم ملی و مذهبی با همکاری تخصصی روحانیون شاغل و فعال در آموزش و پرورش مطالبه شود، متربیان در انتخابگری و خویشن داری سرآمد شهروندان شده و قادر می باشند دستاوردهای انقلاب اسلامی را به جهانیان اعلام و اعطا کنند.

وی دنبال کرد: برای تأمین نیروی انسانی این راهکار پیشنهاد می شود با برنامه ریزی متناسب در راهکار مربوط، از طلاب وظیفه و هم چنین سربازان وظیفه و طلاب طرح هجرت جهت استفاده از مجال ایام الله خصوصاً در بحث شادمانی مربیان و متربیان استفاده بهینه شود.

در راهکار(۳-۲) آمده: «تقویت شایستگی هاى اعتقادى، اخلاقی و حرفه ای مسئولان و معلمان و تحکیم نقش الگویی آنان و فراهم آوردن سازوکارهاى اجرایى براى همکاری فعال و تاثیرگذار وی در برنامه هاى تربیتى و فعالیت هاى پرورشى مدرسه ها و واگذاری مسیولیت کلان تربیتی مدرسه به مسئولان مدارس».

راهکار ۳-۲

حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: یکی از نیازهای زیربنایی آموزش و پرورش برای حضور روحانیون متخصص و توانمند در مدرسه ها کشور این هست که آنان داشته های تربیتی قابل درک و مشهود قرآن و عترت خود را، جهت چرخش رقابت خبیثه تعلیم به رفاقت طیبه، و مسابقات متربیان از دنیازدگی به آخرت باوری جهت حذف کنکور لاکچری و عوامل و حملان آنان اقدام نموده، تا در کف مدرسه ها و جامعه حیات طبیه یا همان بهشت دنیایی به نمایش گذاشته شود.

وی اضافه کرد: جهت تأمین نیروی انسانی در این راهکار پیشنهاد می شود که از نیروی انسانی علاقه مند و پرتوان دیگر دستگاه ها به شکلی برنامه ریزی معقول انجام شود که از حجم آنان و خانواده های شان که به طریقی با مدرسه ها مربوط می باشند، با مدیریت تیم های تخصصی ستاد همکاری آماده سازی شده تا خانواده متربیان را با مدیر مدرسه همکاری و هم افزایی بخشند و سر انجام بحث الگو پذیری در راهکار مد نظر را با همکاری خانواده ها عینی و عملی کنند.

در راهکار(۴-۲) آمده: «تقویت ایمان، بصیرت دینی و باور به اعتبار های انقلاب اسلامی و توانمند سازی مربیان و محصلین برای وفاداری و پشتیبانی آگاهانه از این اعتبار ها و مواجهه هوشمندانه با دسیسه های دشمنان با استفاده از حجم برنامه هاى آموزشى و تربیتى آموزش و پرورش و همکاری خانواده و سایر نهادها و دستگاه ها بویژه حوزه هاى علمیه و حضور فعال و سازمان یافته محصلین و مدرسه ها در برنامه هاى سیاسى و اجتماعى و انقلابى».

راهکار ۴-۲

 ​معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی دیگر از دلیل حضور روحانی در مدرسه ها این هست که آنان با تخصص قرآنی و تحقیقات  علمی خود، خانواده ها را در تربیت محصلین خود حساس و مشارکتی نموده، تا آنان در محافظت و محافظت دستاوردهای خود و آموزشگاه به شکلی برنامه ریزی داشته که دشمنان بی رحم با توجه به حضور هوشمندانه آنان در مدرسه ها، از انحراف نسل جوان مأیوس و ناامید گردند.

 ​ وی دنبال کرد: زیادی از برنامه های دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به برنامه های درسی دانش مدار و حافظه گر تعلق می گیرد، زیرا آن موجب می شود که از دگرگونی ابعاد همه جانبه شخصیتی محصلین غافل شویم و با دست خودمان پشتوانه کنکور تولید نموده و نسل جوان را، شیفته جهان غرب و دستخوش آلودگی های متنوع آنان نماییم. 

حجت الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: با نگاه ایده آل گرایانه و غیرواقع بینانه نمی شود برنامه درسی را در سطحی مهارت کانون و اخلاقی کرد که از سد مرتفع کنکور گذر کنیم.

اگر اغراض تربیت علی الاصول در مدرسه ها تحقق یابند ما به مفهوم شایسته پروری می رسیم، یعنی آنچه در در ذهن داشته ایم را توان داریم به زمین عین و عمل وارد کنیم، زیرا هویت فطری متربیان به دنبال خالقی هست که  انسان را بدون نقص و عیب آفریده هست. وی اضافه کرد: جهت تأمین نیروی انسانی این راهکار سفارش می شود مربیان و متربیان به طور گروهی توسط تیم های تخصصی ستاد همکاری آماده سازی شده تا اینکه از حجم آموزشی نیروی های نظامی و انتظامی در بحث بصیرت دشمن شناسی بهرمند گردند.

 در راهکار(راهکار ۵-۲) سند آمده: «ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، در تمام ساحت های تعلیم و تربیت به عنوان رویکرد حاکم در فرآیند طراحی، تدوین و اجرای برنامه های درسی و آموزشی».  

راهکار ۵-۲

معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: سبک زندگی در مقطع خستین تحقیق و تتبع روحانیونی را می طلبد که به آیات قرآن مجید و عترت آل بر علیه السلام  آشنایی شهودی داشته باشند، زیرا صرف علم به مراجع اسلامی قدرت و قوت الگودهی در قلوب مربیان را فرود نمی آورد تا  متربیان توسط آنان به سبک زندگی فطری و فرهیختگی نائل گردند».

وی دنبال کرد: اخلاق موجود در مدرسه ها کشور سبک و سیاق ترکیبی دارد یعنی گاهی در مدرسه باید دانش آموز تظاهر به اخلاق شریعت پسند کند و در خلوت و خانه از اخلاق ضد شریعت باید تبعیت کند؛ این دوگانگی در مدرسه ها کشور عامل فرو ریختن توان مهارتی محصلین گردیده و موجب سبک زندگی اسراف مداران و اقتصاد ظالمانه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: برای تأمین نیروی انسانی این راهکار سفارش می شود تیم های تخصصی ستاد همکاری به تمامی دستگاه ها، نیازهای محتوای درسی و تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی را کارشناسی نموده و عرضه کند تا با استفاده از حجم آموزشی آنان از سبک های زندگی و تشویق خاطر و سرگردانی محصلین پیشگیری شود.

در راهکار (۶-۲) سند دگرگونی آمده: «طبقه بندی و متناسب سازی مقولات و مباحث تربیتی و اخلاقی با  مراحل رشد و خصوصیات محصلین و اغراض و نیازهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و جامعه».

راهکار ۶-۲

حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مقطع خستین معلمان باید از مبانی سند به شکلی برخودار باشندکه با مشی به محصلین سمت و سوی حیات طبیه را در قالب مشی به آنان هدیه کنند چون که در سنین خستین، محصلین قدرت آنالیز فلسفی اخلاق را ندارند زیرا قدرت حس بر عقل آنان چیره هست و قوه عاقله آنان در حال نهایت و رشد خواهد بود.

وی دنبال کرد: مراحل شناخت در مبانی سند دگرگونی دربردارنده «هستی»، «چیستی»، «چرایی» و «چگونگی» هست و فاز پنجم آن، نمایش شناختی هست که باید از رابطه معلمان با اطراف پیرامونی برای محصلین با زبان بی زبانی تعلیم شود.

معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افرود: در دوره خستین، محصلین با زبان صوت و عکس توان دارند اخلاق منطوی در حیات طیبه را لمس و حظ کنند، و این با اهمیت صورت نمی گیرد مگر به اینکه هر استان حتی هر روستا در محتویات کتب احتیاج مورد احتیاج خود لمس نمایند.

وی اظهار کرد: جهت تأمین نیروی انسانی این راهکار پیشنهاد می شود تیم های تخصصی ستاد همکاری تمامی تحقیقات و پژوهش های کشور را که در بحث آموزش و پرورش ورودی داشته اند، در صداو سیما رسانه ای کرده و پس از تشویق لازم، نیازهای آینده خود برای مربیان و متربیان اعلام و اعلان کنند.

معاون امور استان های ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در این بخش مبانی سند ابتدا مربیان باید از مقضیات تربیتی فوق الذکر بهرمند بوده، تا بتوانند برخورداری خودشان را در بسته های رفتاری به محصلین جابه جایی دهند چون که فطرت بکر متربیان زمانی از دستبرد آدم در امان می ماند که مربیان فطرت آدم را معصوم و متعالی وجدان کنند؛ به همین جهت باید معلمان خستین از برترین های نیروی انسانی در آموزش و پرورش و نخبگان جامعه علمی کشور باشند.

مقتضیات تربیت  ۱-۳-۴

منظور از مقتضیات تربیت هر گونه اقدام و تدبیر هدفمندی هست که مربیان در روال تربیت برای تحقق اغراض این روال نسبت به متربیان طراحی و اجرا می کنند که اهم آنان عبارت هستند از: تمهید) فراهم نمودن ابزارها مقدماتی و شرایط محیطی مناسب ( ۱-تأدیب ۲-تعلیم ۳- تزکیه(تطهیر) ۴- تبیین۵- تذکر و موعظه ۶- انذار و تبشیر ۷ – سوال و جواب ۸- امر به سرشناس ونهی از منکر ۹ – تشویق و تنبیه ۱۰ – مبتلا شدن و تست (مبانی دیدگاهی سند دگرگونی صفحه۱۷۳)

وی اضافه کرد: جالب توجه هست که آموزش و پرورش مدرن در کشورهای جهان معاصر، موفقیت ذکر شده را شهود نموده و شایسته سازی کرده اند و البته این قسمت از سند احتیاج به بازنگری و نظرات تکمیلی دارد.

در موانع  تربیت مبانی سند دگرگونی صفحه ۱۷۳ آمده هست: عنوان موانع تربیت به امور و پدیده هایی اطلاق می شود که در تحقق اغراض روال تربیت اثرگذاری منفی دارند.

موانع تربیت -۲-۳-۴

البته این موانع امکان دارد بیرونی یا درونی، در اختیار مربیان و یا خارج از اختیارشان باشند.

بعضی از مهمترین آنان را میتوان چنین برشمرد:

۱- حجت الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: باید سؤال کرد که در موانع تربیت مبانی سند که ذکر گردید، موانع تربیتی توسط چه عواملی در مدرسه ها و کدامین عوامل در خارج آن تولید و توزیع می شود.

به طور مثال ۱- برنامه صدا وسیما ۲- تبلیغات شهرداری ها ۳- فرهنگ مناظره های انتخاباتی ۴- فرهنگ رسانه خصوصاً شبکه های مجازی ۵- ادبیات رجال سیاسی در نقد مخالفان و پشتیبانی از حامی های ۶- فرهنگ هنرمندان در سطح جامعه ۶- سبک مراسم ملی و مذهبی ۷- تشریح اقتصاد کارمندان نسبت به هم ۸- فرهنگ شیطانی نابغه کشی و الگو گریزی و اخلاص ستیزی ۹- فرهنگ نازل مصرفگرایی ۱۰- فرهنگ دورویی اجتماعی ۱۱- فرهنگ تاریک مد گرایی ۱۲- فرهنگ منفعلانه تمسخرخودی و تشویق خارجی. وی تصریح نمود: احتیاج هست سوالاتی را از نخبگان فرهنگی استان های کشور دارا باشیم تا در بخش بعدی بتوانیم به نیازهای تکمیلی و ترمیمی مبانی سند و راهکارهای آن پرداخت کنیم.

سؤالاتی درمورد سند دگرگونی و مبانی آن

۱- آیا بدون درک و درک مبانی راهکارهای سند قابل اجرایی شدن هست؟

۲- آیا میتوان برای هر مقطع برش سند را تبین و تعیین کرد؟

۳- آیا آنچه امروز در مدرسه ها اجرا می شود مورد تأیید سند و مبانی آن هست؟

۴- کدامین بخش از آموزشگاه های امروز کشور از سند دگرگونی انتظار رهایی دارند؟

۵- اخلاق مورد انتظار سند دگرگونی در کف مدرسه ها چیست؟

۶- آیا با توجه اینکه از دوره ۵ ساله بازنگری سند گذر نموده ایم، دو مرتبه هم توان داریم همه بخش های مبانی و راهکارهای سند را، در دستور کار دارا باشیم؟