استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: منشاء بسیاری از مشکلات کشور عدم وجود روحیه جهادی و انقلابی است و راه علاج مشکلات، تقویت این روحیه در میان مردم و مسئولین است.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهر کریمه، حجت الاسلام و المسلمین «حسن برزگر» استاد سطح عالی حوزه و عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگویی با تشریح شاخص های انقلاب، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی رضوان الله علیه به پیروزی رسید، دارای شاخص هایی است که آنرا از انقلاب های جهان متمایز و جدا می گرداند به نحوی که قابل مقایسه با سایر انقلاب‌های دنیا نخواهد بود و با گذشت چهل و سه سال از حیات با برکت خود، هنوز پا برجاست و به دنبال تحقق آرمانها و اهداف خود در حرکت است.

 

وی نخستین شاخصه انقلاب اسلامی را دینی و مذهبی بودن آن دانست و گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی و مذهبی و بر اساس قرآن و مبانی اهل بیت (ع) است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از قرآن و فتاوای فقهای شیعه است و حتی قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود باید مورد تایید شورای نگهبان که ۶ نفر از آنها از فقهای عادل هستند، قرار گیرد.

 

برزگر دومین شاخصه را مردمی بودن انقلاب عنوان کرد و بیان داشت: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی و خود جوش بود که از سوی توده های مردم با سلایق مختلف و بدون اتکاء به شرق و غرب بوجود آمد؛ در دنیا انقلاب هایی که به وجود آمده اگر کشوری زیر سلطه شرق بود می خواست از آن کشور جدا شود باید متکی به غرب می شد تا پیروز شود و یا اگر کشور در زیر سلطه غرب بود می ‌خواست جدا شود باید متکی به شرق شود. تنها انقلابی که این نظریه را رد کرد و به جهانیان فهماند که می ‌شود با اتکا به خداوند و مردم و بدون اتکا به شرق و غرب انقلاب کرد و استقلال واقعی را به دست آورد، انقلاب اسلامی ایران است.

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: سومین شاخص انقلاب اسلامی وجود با برکت ولایت فقیه است که قلب تپنده این نظام است به این معنا که انسانی فقیه، دانشمند و آگاه به زمان و مبانی دین و فقه و شجاع و دلسوز، سرپرستی حکومت را برعهده دارد و این حکومت زیر مجموعه حکومت خدا و پیامبر(ص) و ائمه علیهم السلام است. رهبری انقلاب کـه امام خمینـی (ره) آغازگر آن بودند و پس از ایـشان بحمداللّه این ولایت فقیه در شخص مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی ، تجلی می‌کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه ظلم ستیزی را یکی دیگر از شاخص های انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: تفکر ظلم ستیزی نشات گرفته از اسلام و مبانی اهل بیت (ع) است؛ آنجا که امیرالمومنین علی(ع) می فرماید: کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً « پیوسته دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید.»

 

وی یادآور شد: اسلام مرزهای جغرافیا را نمی شناسد و کمک به هر مظلومی در هر جای دنیا که باشد، وظیفه خود می داند..

 

برزگر ادامه داد: فرق بین حکومت غیر الهی و حکومت اسلامی در همین است که حکومت های استکباری که در راس آن شیطان بزرگ آمریکا است، حامی ظالم و تروریست است ولی اسلام و انقلاب اسلامی ایران حامی مظلوم و دشمن ظالم و ضد تروریست می باشد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم روحیه جهادی را جزو شاخص های مهم انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: این روحیه یعنی از خودگذشتگی و فداکاری، یعنی مقدم داشتن مطالبات و نیازهای دیگران، کار را برای خدا انجام دادن و کار را وظیفه خود دانستن؛ پس کسی که روحیه جهادی داشته باشد، مسئولیت پذیر است و کار را به بهترین وجه و به طور کامل و تمام انجام می دهد چون خدا را در نظر دارد و کار را برای خدا انجام میدهد.

 

وی تاکید کرد: نقطه مقابل روحیه جهادی، روحیه بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم و جامعه و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، تنبلی و کم گذاشتن از کار است و منشاء بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم نداشتن روحیه جهادی است و راه علاج مشکلات، تقویت روحیه جهادی در مردم و مسئولین است.

 

برزگر افزود: دشمنان ملت ایران به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز با همه ظرفیت خود به مقابله با این ملت برخاسته اند و درصدد تضعیف و از بین بردن روحیه جهادی و انقلابی مردم و مسئولین هستند و مردم شجاع و متدین ایران با روحیه و تفکر جهادی و انقلابی توانستند بر رژیم طاغوت پیروز شوند و همین روحیه جهادی رمز بقای انقلاب اسلامی است و باعث شکست توطئه های خبیثانه دشمنان می شود..

 

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استکبار ستیزی را نیز از شاخص‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: استکبار ستیزی آن است که انقلاب اسلامی از همان ابتدا تا کنون که بیش از ۴۰ سال از عمر با برکت آن می گذرد در هیچ زمانی با استکبار جهانی سازش نکرده و نخواهد کرد.

 

وی افزود: آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، یعنی آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان ها و ملت های دیگر را دارد، در همه کارهای آنها مداخله می کند. برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می داند، حق تحمیل بر ملت ها را برای خود قائل است، حق دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است.

 

برزگر ادامه داد: نقطه مقابل این جبهه ظالم و ستمگر، گروهی هستند که با استکبار مبارزه می کنند؛ مبارزه با استکبار به این است که در درجه اول زیر بار این زور گویی نروند؛ استکبار ستیزی یعنی یک ملتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود. این معنای استکبار ستیزی است که ریشه در آیات قرآن و روایات اسلامی دارد..

 

وی در پایان عنوان کرد: همین شاخص ها و ویژگی‌ها موجب پیروزی، تداوم، استمرار و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است و ان شاالله روز به روز بالنده تر خواهد شد.

 

انتهای پیام/