حجت‌الاسلام و المسلمین صادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد ابعاد و ظرفیت‌های سیاسی حج و ضرورت کوشش در جهت بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها علی رغم محدودیت‌ها و موانع اظهار کرد: عبودیت و بندگی، اتحاد امت اسلامی و معطوف شدن مسلمین در مقابل دشمنان از اغراض بلند حج […]

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد ابعاد و ظرفیت‌های سیاسی حج و ضرورت کوشش در جهت بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها علی رغم محدودیت‌ها و موانع اظهار کرد: عبودیت و بندگی، اتحاد امت اسلامی و معطوف شدن مسلمین در مقابل دشمنان از اغراض بلند حج ابراهیمی هست و زیادی اغراض عبادی و سیاسی و اجتماعی دیگر نیز در حج مستتر و نهفته هست که فلسفه وجوب حج را تصریح می‌کند.

حج ابراهیمی؛ حج دشمن‌ستیز و وحدت‌آفرین

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا از اوائل انقلاب اسلامی برای تحقق اغراض حج ابراهیمی کوشش کرده هست. حج ابراهیمی، حج دشمن‌ستیز، بت‌شکن، مقاومت، اتحاد، انسجام، همکاری، همکاری، پیوند امت اسلامی و … مفهوم حج محمدی در آیه شریفه «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» هست. همان گونه که «رحماء بینهم» باید در حج رویت شود، از سویی متحد و منسجم بودن در مقابل دشمن نیز باید در موسم حج جریان داشته باشد و پیوند و رابطه صمیمی حجاج و آزادی این رابطه باید یک رویه و منش در حج باشد. گلزاده اظهار کرد: براین اساس جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر این حقایق و اغراض را پیگیری کرده و براین اساس امام خمینی(ره) مراسم برائت از مشرکین را به عنوان جلوه دشمن‌ستیزی حج پایه‌گذاری کردند.

دعای کمیل جلوه‌ای از عبودیت و پیوند معنوی امت اسلامی در حج هست و علاوه بر این ظرفیت‌های زیادی در همکاری و رابطه حجاج کشورهای اسلامی و بعثه‌های کشورهای اسلامی برای همسویی و همکاری امت اسلامی وجود دارد. این محقق و محقق مسائل فرهنگی عنوان نمود: اما در کمال تأسف در حجی که باید شرایط برای تحقق همه این ظرفیت‌ها فراهم باشد کشور میزبان با هدایت امریکا و اسرائیل فضای امنیتی را به جای فضای آرامش بر حج حاکم کرده و به جای زمینه‌سازی، مانع رابطه وثیق مسلمین با یکدیگر می‌شود و کوشش دارد حج را به طور تک‌بعدی و مناسکی برگزار کند و اذن و امکان فعال شدن بخش‌ها و ظرفیت‌های متفاوت حج را نمی‌دهد.

آل‌سعود فضای امنیتی را به جای فضای آرام بر حج حاکم کرده هست/ کوشش عربستان برای مبدل حج به مجلسی تک‌بعدی و مناسکی

وی اضافه کرد: بنابراین بررسی فعالیت‌های مسئولین حج باید با توجه به این محدودیت‌ها باشد.

زمانی بررسی عملکردها طبق مقدورات هست که در این باره جمهوری اسلامی توفیقات زیادی داشته و زمانی هم ظرفیت‌سازی برگزارکنندگان حج و کشور میزبان سنجیده می‌شود که در این زمینه بیشترین موانع را در مسیر حج ابراهیمی ایجاد کرده‌اند. حجت‌الاسلام گلزاده در مورد وظیفه حجاج در تقویت پشتیبانی از کالای ایرانی با نخریدن سوغات در عزیمت حج اظهار کرد: این مساله در حقیقت یک تکلیف دینی، ملی، سیاسی و فرهنگی هست.

نخریدن سوغات در مراسم حج، تکلیف دینی و ملی در زمینه پشتیبانی از کالای ایرانی

به عبارتی وقتی در حج گفت وگو از اتحاد امت اسلامی و کمک به مسلمین می‌شود انسجام و اتحاد ملی و کمک به تولیدکنندگان مسلمان داخلی بخشی از این اتحاد کلان هست.

وی تصریح کرد: از سویی وقتی رویت می‌شود در عمل پولی که در جیب آل سعود ریخته می‌شود در کشتار مردم یمن، فاجعه‌آفرینی در کشورهای مسلمان و ظرفیت‌سازی برای کارهای کینه توزانه آمریکا هزینه می‌شود تکلیف دینی و ملی حجاج اقتضا می‌کند با تمام قوت و قدرت حتی از پایین ترین میزان خرید کالای غیر ایرانی اجتناب کرده و این سرمایه شگرف را برای یاری هموطنان به بازار داخلی هدایت نمایند.

گلزاده اظهار کرد: البته مسئولین امر موظف هستند هم در جهت آسان سازی خرید کالای ایرانی و هم کمک به زوار بیت‌الله الحرام برای خرید کالای ایرانی به نرخ مناسب، تدبیر و ظرفیت‌سازی کنند.

به عبارتی دولت، بعثه مقام معظم رهبری و مسئولین حج به مدد هم امکان تهیه کالای ایرانی را برای حجاج فراهم و آنها را در جهت اجرای این اقدام کریمانه نسبت به هموطنان تولیدکننده خود یاری کنند. وی ابراز کرد: مسئولان و روحانیان کاروان‌ها نیز باید در این جهت فرهنگ‌سازی کنند تا این مساله را به یک دغدغه و خواست مشترک میان همه حجاج  مبدل کرده تا پشتیبانی از کالای ایرانی در موسم حج سال کنونی شکل عملیاتی و عینی به خود بگیرد.

انتهای پیام