محتشم علی نقوی، مستندساز پاکستانی مقیم ایران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در مورد ساخت مستند «فرزند امام» گفت: ایده کلیدی ساخت این مستند پس از به راه افتادن و همگانی شدن جریان هشتگ «Letter for you» «Letter for you» در جریان نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی و آمریکایی تشکیل […]

محتشم علی نقوی، مستندساز پاکستانی مقیم ایران در گفت وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در مورد ساخت مستند «فرزند امام» گفت: ایده کلیدی ساخت این مستند پس از به راه افتادن و همگانی شدن جریان هشتگ «Letter for you» «Letter for you» در جریان نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی و آمریکایی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: این ماجرا، داعیه و توان مضاعفی به من بخشید تا ارزیابی کنم به چه سبب رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مثل نامه به جوانان اروپایی وآمریکای شمالی، تا امروز نامه ای برای جوانان پاکستانی ننوشته هست. در حقیقت این سوال در ذهن من مطرح گردید که آیا مشکلات بسیاری که ما امروز در پاکستان داریم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اهمیتی ندارد؟

در حقیقت این سوال در ذهن من مطرح گردید که آیا مشکلات بسیاری که ما امروز در پاکستان داریم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اهمیتی ندارد؟این کارگردان پاکستانی گفته بود: این مسائل باعث شد تا به عنوان فردی که با نامه رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی درگیر بودم به پاکستان بروم و درباره مساله ای که داشتم، به تحقیق پرداخت کنم و داشته ها و نداشته های خودمان را مورد ارزیابی قرار بدهم.

نقوی افزود: تحقیقاتم ادامه داشت تا اینکه با نامه امام خمینی(ره) به ملت پاکستان در سال ۱۳۶۷ آشنا گردیدم. پس از این آشنایی بود که داستان کلیدی مستند «فرزند امام» طبق این نامه که بمناسبت شهادت علامه شهید عارف الحسینی برای ملت پاکستان نوشته شده بود، تعیین کردم.

 

وی اضافه کرد: نامه امام خمینی(ره) به مردم و ملت پاکستان آنقدر طولانی بود و مفاهیم عمیقی داشت که ما تصمیم گرفتیم با کار کردن روی این مبحث، مستندی را حول آن تهیه و تولید کنیم و تصمیم گرفتیم با بازخوانی این نامه با شخصیت علامه عارف الحسینی آشنا گردیم.

نامه امام(ره) به پاکستان مهمتر از نامه به گورباچف هست

این کارگردان سینمای مستند گفت: نامه امام خمینی(ره) به ملت پاکستان یکی از با اهمیت ترین نامه های درج شده وی هست که در صحیفه امام(ره) هم آمده هست. این نامه از لحاظ اهمیت حتی شاید از نامه امام به گورباچف (رهبر شوروی سابق) مهمتر هست چراکه مبحث این نامه در مورد تفکیک اسلام آمریکایی از اسلام ناب محمدی هست.

نقوی در ادامه سخنانش افزود: شهید علامه عارف الحسینی اهل پاراچنار و نماینده امام خمینی(ره) در کشور پاکستان بود که پیش از برتری انقلاب اسلامی و پس از مرگ شیخ مفتی جعفر حسین که ریاست نهضت جعفریه پاکستان بود، ریاست این نهضت را برعهده می گیرد تا اینکه در سال ۱۹۸۸ در اثر ترور به شهادت می رسد.

این مستندساز بیان داشت: اقدامات ذی ربط به تحقیق و پژوهش مستند «فرزند امام» از سال ۱۳۹۵ شروع گردید. به همین مقصود هم در سفری یک ماهه به کشور پاکستان رفتیم و با دوستان و نزدیکان شهید عارف الحسینی گفت وگوهایی به همین مقصود هم در سفری یک ماهه به کشور پاکستان رفتیم و با دوستان و نزدیکان شهید عارف الحسینی گفت را انجام دادیم.

مبحث به مقداری حساس بود که کسی حاضر به گفت وگو با ما برای ساخت این مستند نمی گردید. مستند «فرزند امام» مورد ها بسیار مهمی چون انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، ترور شهید عارف الحسینی، اختلاف علما و جریان هایی که برعلیه این شهید بزرگوار فعالیت می کردند، دربرمی مستند «فرزند امام» مورد ها بسیار مهمی چون انقلاب اسلامی، ولایت فقیه، ترور شهید عارف الحسینی، اختلاف علما و جریان هایی که برعلیه این شهید بزرگوار فعالیت می کردند، گیرد.

وی دنبال کرد: با ساخت مستند «فرزند امام» در پی این مبحث بودیم که نگاه کنیم چه طور امکان پذیر هست که نماینده امام خمینی(ره) در پاکستان آن هم همزمان با انقلاب اسلامی در ایران و در وقتی که تشیع قدرت زیادی در این کشور داشته به سادگی توسط یک نفر ترور می گردد.

 

این کارگردان افزود: پس از نخستین سفری که در سال ۱۳۹۵ به کشور پاکستان داشتیم به ایران بازگشتیم و کار نگارش فیلمنامه این مستند را شروع کردیم. در نوروز سال ۱۳۹۶ مجدداً به پاکستان عزیمت کردیم و به مدت سه ماه در آنجا اقدامات ذی ربط به فیلمبرداری دوم ساخت مستند را انجام دادیم.

در کنار این ها گفت وگوهایی در کنار این ها گفت را هم با دوستان شهید در تهران گرفتیم.

این مستندساز گفت: علامه ساجد علی نقوی، ریاست نهضت جعفریه پاکستان، راجا ناصر عباس، دبیرکل حزب مجلس اتحاد المسلمین، امجد کاظمی وکیل و از نزدیکان شهید عارف الحسینی، راشد عباس نقوی تحلیگر صدا وسیما در تهران، ابوالحسن علوی سفیر حوزه علمیه العروه الوثقى، شبیر بخاری، ریاست حوزه علمیه بعثت و حاجی کمال از دوستان شهید عارف الحسینی، شخصیت هایی که می باشند در مستند «فرزند امام» با آنان گفت و گو شده هست.

کوشش می نماییم مستند در سالگرد شهید عارف الحسینی پخش گردد

وی عنوان نمود: یکی از مسائل و مشکلاتی که در مسیر ساخت مستند و انجام گفت و گو ها با آن روبه رو بودیم حساسیت های علما و خواص جامعه دینی و مذهبی پاکستان بود. زیرا به سبب اینکه مبحث نامه امام خمینی (ره) به ملت پاکستان مجدداً پس از ۳۰ سال مطرح می گردید زیادی از آنان حاضر به گفت و گو نمی گردیدند.

این مستندساز گفت: از سوی دیگر هم خیلی علاقه مند بودیم گفت و گو هایی را با شخصیت های مطرحی مثل دکتر ولایتی و آیت الله جنتی که رابطه مستقیمی با شهید علامه عارف الحسینی داشتند انجام بدهیم که در کمال تأسف این امر پژوهشگر نشد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه سی امین سالگرد شهادت شهید علامه عارف الحسینی نزدیک می شویم، کوشش می نماییم تا این فیلم را برای پخش در شبکه های داخلی و بیگانه هماهنگ کنیم. در حال حاضر مستند در سازمان هنری ورسانه

نقوی با اشاره به رایزنی جهت پرده برداری مستند افزود: «فرزند امام» را تا امروز در یک نوبت برای فعالین فرهنگی و طلبه های پاکستانی اکران خصوصی کردیم. یک نسخه را هم برای نادر طالب زاده ارسال کردیم که مستند را مشاهده کردند.

وی با بیان اینکه «فرزند امام» با پشتیبانی خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شده هست، تصریح نمود: این کار در دو نسخه یکی برای فعالین فرهنگی پاکستانی و دیگری برای مخاطب های ایرانی در زمان ۸۰ دقیقه ساخته شده هست.

انتهای پیام/