دولت مردمی سیزدهم از ابتدای استقرار سعی داشته است گام‌های موثری را با هدف ثبات‌بخشی در عرصه‌های مختلف بردارد و امروز با گذشت ۲.۵ سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم پروژه‌های بسیاری در قم به ثمر رسیده است و امروز لازم است که مردم در جریان این پیشرفت‌ها قرار بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا دولت مردمی سیزدهم از ابتدای استقرار سعی داشته است گام‌های موثری را با هدف ثبات‌بخشی در عرصه‌های مختلف بردارد و امروز با گذشت ۲.۵ سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم پروژه‌های بسیاری در قم به ثمر رسیده است و امروز لازم است که مردم در جریان این پیشرفت‌ها قرار بگیرند.

قم به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و همچنین مراکز علمی و حوزه‌های علیمه با مهاجرت سیال و زائرپذیری دائمی مواجه بوده است و همیشه مأمنی برای حضور جمعیت‌های مختلف ملی و فراملی است و به همین دلیل دارای ظرفیت‌ها و نیازهایی است که باید به شکل دائمی بررسی و تامین شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد سفر ریاست جمهوری و همچنین بارها حضور مسئولین کشوری در استان قم با هدف شناسایی چالش‌ها و کمبودهای موجود و برنامه‌ریزی‌های کارشناسی در راستای تسریع سرعت پیشرفت درعرصه‌های مختلف عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم.

امروز پس از ۲.۵ سال از آغاز استقرار دولت مردمی سیزدهم گام‌های بزرگی در استان قم برداشته شده است و خبرها حاکی از پیشرفت در عرصه‌های مختلف است در این گزارش به بخشی از این دستاوردها اشاره می‌شود.

ساخت ۲۴۰ کلاس درس در سال جاری

احمدرضا اجتهادی، مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان قم،  بیان کرد: استان قم با حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز و هفت هزار کلاس درس، سومین استان پُرتراکم دانش آموزی کشور محسوب می‌شود. این تراکم دانش آموزی در سال‌های اخیر با رشد جمعیت استان و همچنین افزایش مهاجرت به قم، بیش از پیش شده است؛ به ویژه آن که بر اساس آمار، حداقل ۱۴ درصد دانش آموزان اتباع کشور در قم تحصیل می‌کنند.

اجتهادی اظهار کرد: با شروع به کار دولت سیزدهم، نهضت و جهاد مدرسه سازی در کشور و البته در قم، حیات ویژه‌ای یافت که آمار، بیانگر جهش خیره کننده در این عرصه است؛ به بیان دیگر در حالی که در سال ۱۳۹۹، تنها ۵۵ کلاس درس در استان قم ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان شده بود، این آمار در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب به ۶۳ و ۱۴۰ کلاس درس رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز به همت مجمع خیرین مدرسه ساز استان و دست اندرکاران اداره کل نوسازی مدارس استان، ۲۴۰ کلاس درس به دانش آموزان استان قم تقدیم شده است که نشانه رشد خیره کننده در این عرصه است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان قم افزود: نکته دیگر درباره تأمین تجهیزات مدارس استان است که بر اساس آمار در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱، تقریبا سه برابر سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹، تجهیزات برای مدارس استان تأمین شده است.

وی یادآور شد: همچنین اداره کل نوسازی مدارس استان قم، طرح استفاده از ظرفیت‌های خیّری برای درآمدزایی ‌و خودکفایی مدارس و پیگیری این موضوع را در استان در دستور کار دارد که یکی از جلوه‌های این امر، پیگیری تأسیس سامانه تولید برق از انرژی پاک خورشیدی در پشت بام مدارس است.

اجتهادی تصریح کرد: نمونه تأسیس سامانه سامانه تولید برق از انرژی پاک خورشیدی، در دبستان دخترانه حضرت فاطمه زهرا (س) است که همزمان با آیین بهره برداری همزمان از ۹۵۰ فضای آموزشی و پرورشی سراسر کشور در ایام الله دهه فجر سال جاری در پردیسان قم افتتاح شد؛ سامانه‌ای که ۲۰ کیلووات ظرفیت دارد و طبق نرخ‌نامه مصوب سال جاری، می‌تواند در هر ماه حدود ۹ میلیون تومان درآمد برای مدرسه کسب کند.

وی تاکید کرد: با وجود روایت همه این پیشرفت‌ها، نباید فراموش کرد که معضل تأمین زمین آموزشی برای ساخت مدارس نوساز از محل کمک خیرین و یا اعتبارات استانی و ملی، همچنان دیده می‌شود که نیازمند ورود مسئولان ارشد استان برای رفع این معضل است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان قم بیان کرد: تراکم موجود در مدارس قم و همچنین پیش بینی افزایش جمعیت و مهاجرت ایجاب می‌کند تا به لزوم افتتاح معبرهای جدید اعتباری برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم از مسیرهای مختلف مانند صندوق‌های ملی مسکن، اعتبارات محرومیت زدایی و همچنین مولدسازی بیندیشیم که این مهم در دستور کار همیشگی این اداره کل قرار دارد.

 

ایجاد ۱۰ هزار و ۵۹۹ فرصت شغلی در قم

وحید وزیری‌راد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم  عنوان کرد: تعهد استان قم در ایجاد اشتغال کشور در سال جاری ۲۰ هزار و ۲۱۴ فرصت شغلی جدید است که تاکنون ۱۰ هزار و ۵۹۹ نفر در سامانه رصد اشتغال استان ثبت شده است.

وی بیان کرد: در همین رابطه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۲۰۲۰ تعهد؛ ۸۹۶ ثبت، سازمان جهاد کشاورزی از ۱۳۲۰ تعهد؛ ۵۸۶ ثبت، کمیته امداد امام خمینی(ره) از ۳۸۰۰ تعهد؛ یک هزار ۴۱۷ ثبت، بهزیستی از ۱۰۱۲ تعهد؛ ۴۹۵ ثبت، آب و فاضلاب از ۱۷۰ تعهد؛ ۲۸ ثبت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۱۰۰ تعهد؛ ۴۰ ثبت، بنیاد شهید و امور ایثارگران از ۱۲۵ تعهد؛ ۹۴ ثبت، آموزش فنی و حرفه‌ای از ۷۵ تعهد؛ ۳۷۶ ثبت، اتاق اصناف از ۵۰۰۰ تعهد؛ ۳۴۴۷ ثبت، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از ۶۵۰ تعهد؛ ۳۵۶ ثبت، بنیاد مسکن از ۲۴۰ تعهد؛ ۱۵۸ ثبت، شرکت توزیع برق از ۶۰ تعهد؛ ۳۴ ثبت و اداره کل ورزش و جوانان از ۱۱۰ تعهد؛ ۱۱۰ ثبت، شرکت راه آهن از ۵۰ تعهد؛ ۱۳ ثبت و دانشگاه علوم پزشکی از ۹۰۰ تعهد؛ ۲۳۷ ثبت، را در سامانه رصد اشتغال استان داشتند.

وزیری‌راد در خصوص میزان تعهدات ثبتی دیگر دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد اشتغال، گفت: شهرداری قم از ۲۶۵ تعهد؛ ۲۶۲ ثبت، بنیاد برکت ۱۲۶۷ تعهد؛۵۱۱ ثبت، ‌ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ۲۴۰ تعهد؛ ۱۴۰ ثبت، شرکت گاز از ۴۰ تعهد؛ ۲۱ ثبت، شرکت نفت از ۴۵ تعهد؛ ۱۶ ثبت، آب منطقه‌ای از ۳۰۰ تعهد؛ ۱۹ ثبت، راه و شهرسازی از ۵۶۵ تعهد؛ ۳۴۹ ثبت، مخابرات از ۲۰ تعهد؛ هشت ثبت، بنیاد علوی از ۸۰۰ تعهد؛ ۲۴۴ ثبت، بسیج سازندگی از ۹۳۰ تعهد؛ ۴۱۰ ثبت، شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۲۰ تعهد؛ ۵۱ ثبت و اداره کل نوسازی و توسعه تجهیز مدارس از ۱۱۰ تعهد؛ ۲۵ ثبت اطلاعات فرصت‌های شغلی ایجاد شده را در سامانه رصد داشتند.

وزیری‌راد ادامه داد: عملکرد شش ماهه دستگاه‌های اجرایی در این خصوص نشان می‌دهد۵۲.۴۳  درصد تعهد استان در سال جاری عملیاتی شده، و با همکاری دستگاه‌های اجرایی تا پایان سال، شاهد تحقق کامل تعهد ایجاد اشتغال در قم خواهیم بود.

 

صدور ۳۸۳ پروانه صنعتی طی دولت سیزدهم در قم

اکبر ابدالی محمدی ، احیای واحدهای راکد را مورد توجه قرارداد و گفت: سال گذشته با احیای۶۴ واحد راکد، رکورد بی‌سابقه‌ای ثبت کردیم؛ و در مجموع دولت سیزدهم ۹۰ واحد راکد با اشتغال ۱۲۲۴ نفر با سرمایه‌گذاری ۱۹۸۰ میلیارد تومان احیا شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، عنوان کرد: در دو سال دولت سیزدهم ۳۸۳ فقره پروانه صنعتی شامل پروانه‌های جدید و همچنین توسعه واحدهای موجود با ظرفیت اشتغال ۸۸۰۰ نفر و سرمایه گذاری ۸۳۰۰ میلیارد تومان صادر کردیم.

ابدالی یادآور شد: در حال حاضر ۱۷۶۶ مجوز تاسیس فعالیت‌های صنعتی موجود است؛ در دو سال فعالیت دولت سیزدهم یک هزار و ۲۷۰ جواز صنعتی صادر شده است که از این تعداد ۹۰۰ فقره زمین دریافت کردند و در حال ساخت و ساز هستند، پیش بینی می‌کنیم تا سه سال آینده اکثر این واحدها در مدار تولید قرار بگیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، ادامه داد: در دو سال گذشته ۱۰۵ هزار فقره بازرسی از صنوف مختلف داشتیم؛ ۱۲ هزار پرونده تشکیل و به تعزیرات ارسال شده است که قطعا بخشی از این تخلفات با فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و آموزشی کاهش می‌یابد.

ابدالی با بیان اینکه در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۶۱ پروانه صنعتی صادر شد، گفت: پنج طرح را با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال ۲۵۰ نفر در هفته دولت افتتاح کردیم.

وی بیان کرد: در دو سال گذشته ۳۰۲ فقره تسهیلات را با مبلغ حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان به نظام بانکی معرفی کردیم که از این میزان ۲۶۷ مورد با مبلغ ۲۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

ابدالی تاکید کرد: حجم صادرات استان در سال گذشته ۳۴۸ میلیون دلار بوده است و نسبت به سال‌های پیش صادرات قم رکورد تاریخی خود را ثبت کرد؛ در مجموع دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۶۶۵ میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته ۱۵۰۰ تسهیلات مشاغل خانگی را به ارزش حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردیم، عنوان کرد: در حوزه اشتغال امسال هدف گذاری ما ۵۰۰۰ نفر بوده که تاکنون ۲۴۳۰ نفر را وارد سامانه ملی رصد کردیم؛ لذا ۵۰ درصد این هدف گذاری محقق شده است.

 

رشد ۱۶۶ درصدی ظرفیت پهنای باند ورودی استان قم

جواد غلام‌پور عنوان کرد: در حال حاضر کل ظرفیت‌ پهنای باند ورودی استان قم ۹۶۰ گیگابایت بر ثانیه است که نشان می‌دهد در دو سال اخیر از مردادماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۶۶ درصد رشد داشته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم ادامه داد: ظرفیت شبکه انتقال استان به ۲۶۰ گیگابایت بر ثانیه رسید که نشان از رشد بیش از ۱۳۶ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۰ دارد.

وی بیان کرد: ظرفیت کل شبکه دیتای داخلی استان به ۵۶۰ گیگا بایت بر ثانیه ارتقا یافته که حاکی از رشد بیش از ۷۵ درصدی است.

غلام‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت تبادل اطلاعات قم نیز طی دو سال اخیر به ۴۰۰ گیگا بایت بر ثانیه رسیده که رشد بیش از ۹۰۰ درصدی در این حوزه را نشان می‌دهد، افزود: در سنوات گذشته کل کشور یک مرکز تبادل داشت اما در حال حاضر چند مرکز تبادل اطلاعات وجود دارد که استان قم نیز از جمله این مراکز تبادل است؛ ظرفیت تبادل اطلاعات قم در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم۴۰ گیگا بایت بر ثانیه بود اما اکنون ۴۰۰ گیگا بایت است و لذا شاهد رشد در این حوزه هستیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم راه اندازی پنج سایت ارتباطی نسل پنجم را در سطح شهر قم مورد توجه قرار داد و گفت: استان قم به لحاظ اتصال همه روستاهای بالای بیست خانوار آن به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات به‌ عنوان تنها استان با صد درصد پوشش در کشور است.

وی یکی دیگر از دستاوردهای دو ساله استان قم را پاسخگویی به شکایات ارتباطی و فناوری اطلاعات با میانگین زمانی دو روز کاری دانست و افزود: برای سنجش رضایت مردم سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ داریم که متوسط پاسخگویی ما به مردم دو روز کاری است در حالی که در سنوات گذشته بیش از ۱۰ روز کاری بوده است.

غلام‌پور تصریح کرد: ویژگی پنجره خدمات هوشمند دولت، احراز هویت یکپارچه است؛ به این معنا که افراد یک بار به تمام سامانه دستگاه‌های مختلف دسترسی دارند؛ تاکنون در استان قم ۹ دانشگاه و شهرداری متصل شدند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر به ۳۰ طرح ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اعطا شده است، بیان کرد: یکی از سامانه‌های مهم که از اسفندماه راه‌اندازی شده‌است، سامانه مدیریت زمین است؛ تا امروز ۳۴۹ درخواست نیز ثبت شده که بیش از ۵۰ درصد این درخواست‌ها پاسخ داده شده است.

غلام‌پور در حوزه ارتباطات و فناوری مبحث شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: پارک علم و فناوری و مرکز رشد دانشگاه قم توانستند با عضویت در این شبکه از اعتبارات لازم برخوردار شوند؛ تا امروز در این بخش سه شرکت استانی با اعتباری قریب بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بهره‌مند شدند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم بر صدور پروانه پیشخوان تاکید کرد و افزود: در سه سال گذشته متوسط صدور پروانه تقریبا بیش از شش ماه بود و در حال حاضر به کمتر از دو ماه رسیده است.

 

افزایش ۳ برابری صدور مجوزهای صنایع دستی در قم

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم  با بیان اینکه در دو سال گذشته صدور مجوزهای صنایع دستی در استان قم سه برابر شده است، اظهار کرد: ۴۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات از ابتدای امسال تاکنون به هنرمندان صنایع‌دستی در نقاط مختلف این استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از مجموع تسهیلات پرداخت شده مذکور، ۱۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای مشاغل خانگی و ۲۸۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات کارگاهی تبصره ۱۸ به متقاضیان پرداخت شده است؛ سود این تسهیلات را برای مشاغل خانگی چهار درصد و برای تسهیلات کارگاهی تبصره۱۸، ۱۵درصد اعلام شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: از میان مجموع تسهیلات پرداخت شده در سال جاری به هنرمندان صنایع‌دستی، ۸۷ نفر تسهیلات مشاغل خانگی و ۱۲۷ نفر تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه را دریافت کرده‌اند.

وی مهم‌ترین اقدام این اداره‌کل را برای توسعه صنایع‌دستی در استان قم، ثبت شهر قم به عنوان شهر ملی انگشتر برشمرد و افزود: با مرمت یک خانه تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان دبیرخانه شهر ملی انگشتر جنب بیت امام خمینی (ره) با عنوان “چهارسو هنر” مختص فروش صنایع دستی به ویژه انگشتر راه اندازی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: در سال جاری به صورت میانگین، ۸۵ درصد تخت‌های گردشگری رسمی استان قم در خانه‌مسافر، هتل، هتل‌آپارتمان و مهمانپذیرها توسط مسافران اشغال شده است.

وی با اشاره به این که ۱۲ هزار و ۷۳۷ تخت اقامتی رسمی در قم برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی آماده است، گفت: تعداد کل تأسیسات اقامتی رسمی استان شامل ۲۷۲ مورد است که در این تعداد، ۴۰۰۶ اتاق وجود دارد.

 

افزایش گازرسانی به صنایع و واحدهای صنعتی در استان قم

مرتضی خوش‌لهجه، مدیرعامل شرکت گاز استان قم ، پیرامون آخرین وضعیت مصرف گاز طبیعی در استان، اظهار کرد: مصرف گاز به دلیل کنترل خوبی که از سوی مردم استان صورت گرفته است، نسبت به سال‌های گذشته وضعیت مناسب‌تری دارد.

وی با اشاره به اهتمام مردم قم به صرفه‌جویی در مصرف گاز طبیعی، تصریح کرد: مردم استان قم در زمستان سال گذشته با صرفه‌جویی پنج درصدی در بخش خانگی، رتبه اول صرفه‌جویی را از آن خود کردند.

مدیر عامل شرکت گاز استان قم مصرف گاز در بخش صنعت را مورد توجه قرار داد و افزود: علی‌رغم محدودیت‌هایی که در زمستان سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم؛ با این حال مجموع میزان گازرسانی به صنایع و واحدهای صنعتی طی این بازه زمانی با رشد سه درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ همراه بوده است.

خوش‌لهجه با بیان اینکه صرفه‌جویی در بخش خانگی، استمرار و تداوم چرخه صنعت را به‌دنبال دارد، عنوان کرد: با صرفه‌جویی می‌توان انرژی را در بخش‌های مولد مانند پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع کشور به کار گرفت که این کار ارزش افزوده بالاتری را به همراه داشته و شرایط بهتری را برای نسل آینده به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی بر حمایت از اقشار کم‌برخوردار استوار شده است، گفت: در صورتی که مصرف گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در بین پلکان‌های اول تا سوم باشد؛ گازبهای آنان به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان قم اضافه کرد: افزون بر این، سایر هموطنان نیز چنانچه بتوانند در طول فصل سرد سال ۱۰ الی ۳۵ درصد در مصرف گاز خود صرفه‌جویی کنند، از بسته‌های تشویقی مطلوبی برخوردار می‌شوند.

خوش‌لهجه همچنین در خصوص راهکارهای مقابله با استفاده غیرمتعارف از گاز طبیعی، توضیح داد: در نقطه مقابل نیز، برای مشترکینی که از گاز طبیعی استفاده ناصحیح دارند؛ گازبهای آنان به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت و همچنین مشمول جریمه خواهند شد.

 

تحقق کامل تامین اجتماعی الکترونیک در استان قم

محمد عاشوری از تحقق کامل تامین اجتماعی الکترونیک در استان قم در آینده نزدیک خبر داد و با تاکید بر اینکه در گذشته، تمامی امور خدمت رسانی به مردم به صورت دستی انجام می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر تحقق تامین اجتماعی الکترونیک از اولویت‌های کاری سازمان محسوب می‌شود و اقدامات بسیار خوبی نیز در این راستا صورت گرفته است.

عاشوری تاکید کرد: امکان صدور و پرداخت غیرحضوری (اینترنتی) حق بیمه تمامی بیمه‌شدگان خاص از جمله صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به ‌طور اختیاری، رانندگان، باربران، بافندگان قالی و شاغلین صنایع‌دستی شناسه دار و زنبورداران از سوی اداره کل تامین اجتماعی استان قم فراهم شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی قم فیش‌های پرداختی حق بیمه خود را به صورت اینترنتی دریافت و پرداخت می‌کنند که گام بزرگی در راستای رضایت‌مندی مردم و تحقق تامین اجتماعی الکترونیک برداشته شده است.

عاشوری در خصوص جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در استان قم گفت: میزان جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی قم از ۶۹۱ هزار نفر در سال ۹۲ به ۸۴۳ هزار و ۲۵۹ نفر در دی ماه سال ۱۴۰۲ رسیده و ۵۹ درصد جمعیت کل استان قم را شامل می‌شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی قم گفت: هم اکنون ۵۴ خدمت مهم سازمان تامین اجتماعی در این استان با هدف کاهش مراجعات به ‌صورت کاملا غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی http://es.tamin.ir  ارائه شده است.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در دولت سیزدهم

عاشوری افزود: اجرای طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به‌عنوان یکی از این اقدامات حمایتی سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم است که توانست گروه‌های مغفول مانده از بیمه‌های اجتماعی اعم از دانشجویان و زنان خانه‌دار را تحت حمایت این نهاد بیمه‌گر قرار دهد.

مدیرکل تامین اجتماعی قم اضافه کرد: در این طرح فرزندان خانواده و زنان خانه‌دار می‌توانند با پرداخت مبلغی به‌عنوان حق بیمه به‌صورت ماهیانه از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند شده و زودتر از بقیه به سن بازنشستگی برسند و مستمری دریافت کنند.

 

افتتاح ۶۱ پروژه کشاورزی همزمان با دهه فجر در قم

محمدرضا حاجی‌رضا ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی  گفت : ۶۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۴۵۸ میلیارد ریال در ایام‌الله دهه فجر امسال افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: با افتتاح این تعداد از پروژه‌ها، ۱۷۴۷ شغل مستقیم در بخش روستایی و کشاورزی استان قم ایجاد خواهد شد.

حاجی رضا با اشاره به عناوین پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: پروژه‌های آب و خاک، آبیاری کم فشار و پرفشار، سامانه‌های نوین آبیاری، احیا و مرمت قنات، هشت طرح دامی، پنج طرح صنایع تبدیلی و غذایی، هشت پروژه باغبانی و گلخانه‌ای، سه طرح تحقیقاتی و ترویجی و یک بهره‌برداری عشایری از جمله این پروژه‌ها است.

وی گفت: در سالی که به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده یکی از مأموریت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قم تأمین امنیت غذایی همراه با رشد تولید است که در این راستا تولید ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در دستور کار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در زمینه سلامت غذایی نیز وظایفی بر عهده دارد و امیدواریم در ایام‌الله دهه فجر بتوانیم بخشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این سازمان را معرفی کنیم.