دکتر مهدی مصری امروز با اشاره به افزایش بیماری‌های آنفولانزا و عفونی در استان، بیان کرد: این روزها شاهد شیوع بیماری‌های عفونی هستیم که طبق سنوات گذشته در ایام پاییز و زمستان شیوع پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه سرماخوردگی و آنفلوآنزا ممکن است در ابتدا شبیه به هم به نظر برسند. آن‌ها بیماری تنفسی هستند و می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اما ویروس‌هایی که به این ۲ بیماری منجر می‌شوند با هم متفاوت هستند.

علائم آنفلوآنزا شدیدتر از علائم سرماخوردگی است. سرماخوردگی معمولا عوارض چندانی ندارد، اما آنفلوآنزا می­‌تواند مشکلات زیاد تری را ایجاد کند

در همین راستا دکتر مهدی مصری گفتک معمولا در فصل پاییز و زمستان باتوجه به کاهش دما شاهد شیوع بیماری‌های عفونی که شباهت بسیاری با سرماخوردگی دارند هستیم، مردم نباید نگران باشند، اما نیاز است که دستورات بهداشتی را رعایت کرده و اگر علائم بیماری دارند در تجمع ها شرکت نکنند و حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: این بیماری‌ها همچون بیماری‌های عفونی سال‌های گذشته هستند و با مصرف داروهایی که از سوی پزشک تجویز می‌شود بعد از گذشت دوران نقاهت رفع خواهند شد و خطری مردم را تهدید نمی‌کند.

مصری خاطرنشان کرد: از مردم عزیز قم خواهشمندیم برای در امان ماندن از این بیماری‌ها استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را جدی گرفته و به توصیه‌های پزشکی توجه داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: از والدین عزیز نیز تقاضا داریم درصورت مشاهده علائم سرماخوردگی در فرزندانشان از حضور آن‌ها در مدارس خودداری کرده و یا حداقل با ماسک راهی مدرسه کنند تا از سرایت آن به سایر افراد جلوگیری شود.

مصری گفت: اگر فرد مبتلا به آنفولانزا در خانواده‌ای وجود دارد فاصله لازم را در خانه رعایت کرده چون سرایت این آنفولانزا به صورت انسانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تشریح کرد: سویه A آنفولانزای فصلی در قم درحال کاهش و نزول است اما سویه B  کمی افزایشی بوده که امیدواریم با رعایت مردم این سویه نیز هرچه سریع‌تر کاهش پیدا کند.

مصری ادامه داد: توصیه می‌کنیم افرادی که سابقه بیماری زمینه‌ای دارند واکسن آنفولانزا را در زمانی که بیماری ندارند تزریق کنند، این واکسن باعث می‌شود در صورت ابتلا، فرد بیمار کمتر اذیت شده و دچار مشکلات خاصی نشوند.