غلامحسین رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از فردوس، ، گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در قالب ۱۳ اتحادیه در سطح شهرستان فردوس فعالیت دارند که اتحادیه خواربار فروشان با ۴۰۰ عضو به عنوان بزرگترین عضو خانواده اصناف شهرستان فردوس و اتحادیه خیاطان کوچکترین عضو اتحادیه‌های شهرستان به شمار می‌روند. وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های شهرستان […]

غلامحسین رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از فردوس، ، گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در قالب ۱۳ اتحادیه در سطح شهرستان فردوس فعالیت دارند که اتحادیه خواربار فروشان با ۴۰۰ عضو به عنوان بزرگترین عضو خانواده اصناف شهرستان فردوس و اتحادیه خیاطان کوچکترین عضو اتحادیه‌های شهرستان به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های شهرستان از دو قسمت توزیعی، خدماتی و تولیدی، فنی تشکیل شده است گفت: بعضی اصناف مثل خیاطان و تراشکاران به عنوان مصداق بارز اقتصاد مقاومتی به شمار میروند.

اصناف پیشقراولان تمام تغییرات اجتماعی 

ریاست اتاق اصناف شهرستان فردوس، اصناف را پیش قراولان تمام تغییرات اجتماعی دانست و گفت: آنان قبل و پس از انقلاب نقش پررنگی در برتری انقلاب اسلامی داشته کمک وپشتیبانی تمام عیار در ۸ سال دفاع مقدس و سایر صحنه‌های سیاسی، ملی و مذهبی، مثل مراسم ارتحال امام راحل(ره)، ایام محرم، جشن‌ها و اعیاد بوده و می باشند.

رجب‌زاده اضافه کرد: نمونه بارز این حضور و همکاری، کمک ۱۱ میلیون تومانی اصناف شهرستان فردوس در سال گذشته به منطقه های زمین لرزه زده کرمانشاه بود که صرف خرید کانکس برای ساکن کردن زمین لرزه زدگان گردید.

ریاست اتاق شهرستان فردوس از همکاری خوب و صمیمانه حجت‌الاسلام و المسلمین بابایی امام جمعه شهرستان، امیرحسنخانی نماینده خستگی ناپذیر مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، مجموعه فرمانداری، فرماندهی انتظامی شهرستان فردوس و بالاخص پلیس اماکن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بویژه فرماندهی حوزه مقاومت بسیج اصناف فردوس سروان محمد شبان که در راستای اهداف کمک کار و یاور اصناف هستند تقدیر و تشکر نمود.

رجب زاده، بازدیدهای رؤسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌های همجوار از فردوس و اقدام متقابل اتاق اصناف شهرستان فردوس، در بازدید از بازار شهرهای همجوار، با هدف جابه جایی تجارب را فرصتی با ارزش برشمرد که می‌تواند کار اصناف را آسان سازی بخشد که در این راستا تاحالا از شهرهای قاین و طبس این بازدید صورت گرفته است.

وی به فعالیت‌های شاخص اتاق اصناف در یک ساله گذاشته اشاره نمود و گفت:  برای نخستین بار با همکاری امام جمعه شهرستان، تسهیلات قرض الحسنه در اختیار بعضی اصناف گذاشته گردید تا کاروان زیارت اولی‌های عتبات عالیات، توسط اتحادیه خیاطان به کربلای معلی و نجف اشرف اعزام گردند.

آغاز عملیات اجرایی ساختمان اتاق اصناف در چهار طبقه

ریاست اتاق شهرستان فردوس اضافه کرد: عملیات اجرایی ساخت اتاق اصناف شهرستان در چهار طبقه آغاز و حالا در فاز خاک برداری قرار دارد که درمجموع ۸۰۰ مترمربع زیربنا خواهد داشت و بجز طبقه اول که، بقیه طبقات تجاری و این احتمال وجود دارد که طبقه آخر به طور سوئیت احداث گردد تا به امر سکونت همکاران بازاری از سراسر کشور اختصاص یابد.

وی گفت: این پروژه با اهمیت با ۲۰۰ میلیون تومان ارزش اولیه آغاز شده که از اصناف، مردم،خیرین و سرایه گذاران خواهشمندیم در ساخت این پروژه که آبروی شهرستان خواهد بود، همکاری کنند.

کارکرد رؤسای اتحادیه‌ها مطلوب و مورد رضایت است

رجب‌زاده با اظهار رضایت کامل از کارکرد و نحوه مدیریت رؤسای اتحادیه‌های صنفی شهرستان فردوس تصریح کرد: هر اتحادیه به خوب ترین شیوه، اقدامات نظارتی و مدیریتی خود را انجام می‌دهند و بازرس اتاق اصناف که توسط هیئت رئیسه اتاق اصناف و کمیسیون نظارت انتخاب می‌شود کار نظارت و رسیدگی به تخلف های اصناف را عهده دار است.

ریاست اتاق اصناف شهرستان فردوس در مورد وضعیت و ابلاغ قوانین اصناف گفت: بعضی قوانین توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت جهت اجراء به ما ابلاغ می‌شود اما بعضی خلأهای قانونی نیز قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: کمیسیون نظارت که تشکیل شده از فرماندار، ریاست اداره صنعت، معدن، و تجارت و رؤسای ادارات مرتبط با اصناف است وظیفه نظارت و رسیدگی بر تخلف های اصناف و وضعیت قانون در این خصوص ها را بر عهده داشته و تصویب و ابلاغ قوانین توسط کمیسیون نظارت، نیز لازم الاجرا است.

انتخاب ریاست اتاق اصناف روند طولانی و پیچیده‌ای دارد

رجب‌زاده با انتقاد از افرادی که می‌گویند اعضای صنفی هر اتحادیه مستقیماً در انتخاب ریاست اتاق اصناف تاثیر گذارند تاکید کرد: مردم بدانند انتخابات اتاق اصناف یکی از سخت‌ترین و طولانی‌ترین انتخابات به لحاظ روند انتخاب ریاست اتاق اصناف است که  باید برای انتخاب وی قبل از آن 4 انتخابات دیگر برگزار گردد.

ریاست اتاق شهرستان فردوس در زمینه چگونگی و پیچیدگی این انتخابات گفت: ابتدا ریاست هر اتحادیه توسط اعضای صنفی اتحادیه ذی ربط انتخاب می‌شود و پس از آن با مشخص گردیدن رؤسای اتحادیه‌ها، هیئت رئیسه اتاق اصناف، توسط رؤسای اتحادیه‌ها برگزیده می‌شوند.

دفاع قاطع از حقوق اصناف

وی در بخش دیگری از اظهارات خود وظیفه کلیدی اتاق اصناف را دفاع از حقوق اصناف برشمرد و گفت: علیرغم اینکه در نوروز سال ۹۷ برای راه‌اندازی نمایشگاه بهاره بشدت تحت فشار بودیم اما برای پشتیبانی قاطع از کسبه بازار شهرستان به این تشخیص آمدیم که مخالفت قاطع خود را با برپایی این نمایشگاه در شهرستان فردوس اعلام کنیم.

رجب‌زاده دنبال کرد: با برگزار نشدن نمایشگاه بهاره، علاوه بر اینکه به طور عملی و نه در سخن و کلام از بازار شهرستان فردوس پشتیبانی کردیم موجب فرهنگ سازی و ترغیب مردم برای خرید از خود شهرستان گردیدیم که دقیقاً در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر پشتیبانی از کالای ایرانی بود.

مجوز برپایی نمایشگاه منسوب به مصالح و منفعت های اصناف است

ریاست اتاق شهرستان فردوس با بیان اینکه متاسفانه مردم، شهر فردوس را با شهرهای همجوار قیاس کرده و می‌گویند چه طور در اغلب شهرهای همجوار نمایشگاه بهاره برگزار گردید و هیچ مشکلی هم پیش نیامد اضافه کرد: مجوز برپایی نمایشگاه بهاره از اختیارات اتاق اصناف است و روند کار به اینچنین است که باید ابتدا مسئول نمایشگاه بهاره با حضور در اتاق اصناف، اعضای هیئت رئیسه را توجیه و مجاب کند که برپایی این نمایشگاه به سود مردم و اصناف است.

وی دنبال کرد: اجناسی هم که در نمایشگاه بهاره ارائه می‌شود توسط رؤسای اتحادیه‌ها و بارزس اتاق اصناف از نظر کیفیت و اینکه آیا این جنس در شهرستان موجود است یا خیر ارزیابی و نرخ گذاری می‌شود.

اختلاف قیمت‌ها در بازار فردوس و سایر شهرستان‌ها

رجب زاده خطاب به مردم شهرستان فردوس گفت: همان گونه که مردم ولایت مدار و سخت کوش شهرستان می‌دانند مدتها شده بر بازار شهرستان رکود حاکم است و بازاریان با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

حال سؤال مردم از منتقدین برگزار نشدن نمایشگاه که البته عده اندکی از مردم را دربردارنده می‌شد این است که آیا سزاوار بود در چنین شرایط، مجوز برپایی نمایشگاه صادر و سرمایه نقدی مردم که طبق معمول بیشترین خریدهای سنگین خود را هنگام عید نوروز از قبیل لباس، کفش، خریدهای مورد احتیاج مجالس شادی و عروسی انجام می‌دهند به جیب، غریبه‌ها می‌رفت و کاسبی که در آستانه ورشکستگی قرار داشته و امیدش به خرید دم عید مردم است و در طی سال مالیات، آسیب ها، کرایه بهای سنگین، هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن بدهد و قربانی کم لطفی و بی‌مهری اتاق اصنافی گردد که نخستین وظیفه‌اش دست کم پشتیبانی قاطع معنوی از اصناف شهرستان در تمام زمینه‌هاست.

وی البته به این نکته نیز اقرار کرد که امکان دارد با توجه به مقتضات زمان و ارزیابی جوانب کار، اتاق اصناف با برپایی نمایشگاه بهاره موافقت هم کند که این مبحث به  فراهم شدن زیادی از شرایط بستگی دارد.

ریاست اتاق شهرستان فردوس با بیان اینکه امکانات و امکانات بهداشتی شهرستان که خود عامل جذب مشتری برای بازار شهرستان فردوس است بسیار مطلوب و قابل تقدیر و تشکر است اضافه کرد: نبود بعضی امکانات بهداشتی و درمانی مدرن مانند ام.آی، خرابی مقطعی دستگاه سی تی اسکن موجب می‌شود که مردم به شهرهای همجوار مراجعه کنند و طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، تصمیم‌گیران این شهرها برای محافظت منفعت های بازار و کشاندن مردم به سمت بازار خود، با یک سازگاری بسیارساده معمولا مریض ها شهرهای دیگر را در پس از ظهرها پذیرش می‌کنند تا به عنوان مثال فردوسی که به این شهر مراجعه می‌کند بالاجبار در بازار شهرشان بگردد و با دیدن اجناس جذب بازار گردد.وی افزود: مردم  به عنوان خوب ترین ناظر بر بازار شهرستان می ‌توانند نقش بنیادی در کنترل  قیمت‌ها دارا باشند.

رجب‌زاده با تشکر از همکاری بعضی ادارات و نهادهای شهرستان فردوس با اتاق اصناف گفت: بسیاری از ادارات و نهادهای شهرستان فردوس مثل اداره اوقاف و امور خیریه، مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌های عمومی فردوس خرید خود را از بازار شهرستان فردوس انجام می‌دهند که در همین جا لازم است از آنان نهایت تقدیر و تشکر را کرده و گله اصناف شهرستان فردوس را از بعضی ادارات مثل شبکه بهداشت شهرستان فردوس که حتی کارگران مورد احتیاج خود را از خارج از شهرستان فردوس تامین می‌کند دارا باشیم.

گلایه شدید از شبکه بهداشت فردوس به خاطر خرید اجناس از خارج شهرستان

ریاست اتاق شهرستان فردوس با گلایه شدید از مدیریت شبکه بهداشت و معالجه شهرستان گفت: از شخص دکتر مجیدی بشدت گله داریم چون برای پروژه شگرف اورژانس حتی کارگران آسان خود را از خارج شهرستان تامین می‌کنند که از ریاست شبکه بهداشت و معالجه تقاضامندیم در این مبحث تجدیدنظر کنند و بدانند شهرستان فردوس دارای جوشکار، کابینت ساز  ماهر و با تجربه‌ای است که در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

وی گفت: تنها دغدعه‌ام به عنوان مسئول اتاق اصناف خرید ادارات و نهادهای سطح شهرستان از اصناف است که  متاسفانه با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری در سال پشتیبانی از کالای ایرانی و تاکیدات امام جمعه در خطبه‌های نماز جمعه، هنوز درصد اندکی از ادارات این کار را انجام می‌دهند.

رجب‌زاده اعتقاد دارد نبود زیرساخت‌های لازم، عدم تجمیع هر صنف در یک مسیر و مکان مشخص برای آسانی خرید مردم مثل شهرهای بزرگ که به طور مثال صنف لوازم الکترونیک و صوتی عکسی در خیابان سعدی قرار دارند و از همه مهمتر عطش کاذب مردم مبنی بر اینکه اجناس شهرهای همجوار از فردوس ارزانتر است باعث شده ضربه کلیدی به کاسب وارد گردیده و در عین اینکه اجناسش به مراتب از بازار شهرهای همجوار ارزانتر است قربانی ندانم کاری و نداشتن اطلاعات از بازار فردوس گردد و حتی یک فردوسی حاضرست با خانواده به طور مثال به شهر گناباد برود اما حاضر نیست برای یکبار هم که شده از نظر کیفیت و نرخ مقایسه‌ای بین بازار فردوس با سایر شهرهای همجوار داشته باشد.

 بازار فردوس از نظر نرخ و کیفیت، از بازار شهرهای همجوار مناسب‌تر و ارزانتر است

ریاست اتاق شهرستان فردوس گفت: بازار فردوس از نظر نرخ و کیفیت، از بازار شهرهای همجوار مناسب‌تر و ارزانتر است اما متاسفانه عدم آگاهی باعث شده در مورد ها مستندی که داریم طرف زحمت سفر به گناباد را به خود داده و علاوه براینکه وقت، سرمایه و خطرهای جانی و مالی متاثر از رانندگی در گردنه‌ها پر پیچ و خم کلات را به جان خریده، پس از برگشت به فردوس، وقتی جنس مشخص را با جنس کاسب فردوسی از نظر قیمیت و کیفیت قیاس کرده معلوم شده کلی آسیب کرده است.

وی در راستای برنامه اتاق اصناف شهرستان فردوس در ارتباط با تجمیع هر صنف در یک مکان و مسیر گفت: آنچه مشخص است نمی‌توان بازاریانی که واحد تجاری ملکی در فلان خیابان دارد را ملزم به ترک محل و کرایه نشینی در مکان دیگری جهت تجمیع کرد، اما زین پس برنامه اتاق اصناف ساماندهی صنوف متفاوت در مکان‌هایی که پیشتر با همکاری اداره‌های مربوطه مکانیابی شده است است تا در سالهای آینده به تدریج این مبحث، به نتیجه و اغراض مد نظر برسد.

تجمیع هر صنف ذی ربط در اولویت کاری اتاق اصناف است

رجب‌زاده در مورد طولانی شدن استقرار صنوفی که قرار بود در محل پارکینگ قبلی شهرداری مستقر گردند با اظهار گلایه از شهرداری فردوس که بسیار دیر به تعهدها خود عمل کرده است گفت: قطعی بود شهرداری ظرف مدت دو ماه این مغازه‌ها را بهسازی و آماده در اختیار تقاضا کنندگان قرار دهد که متاسفانه شهرداری فردوس نتوانست در موعد قطعی این کار را انجام دهد و در حال حاضر از دو هفته پیش کار استقرار صنوف مزاحم در این مکان آغاز شده است.

ریاست اتاق شهرستان فردوس در راستای اینکه چه صنوفی به پارکینگ قبلی شهرداری جابه جا می‌شوند گفت: در ابتدا قرار است صنوف مزاحم خیابان شهدا به این مکان جابه جا و در فاز بعدی، اصنافی که بنا بر تشخیص اماکن و پلیس راهور مشکل ترافیکی و آلایندگی صوتی دارند به اینجا جابه جا و در مراحل بعدی نیز اگر مغازه تهی مانده باشد با نظر اتحادیه‌های ذی ربط و اتاق اصناف دیگر صنوف مزاحم نیز با تکمیل ظرفیت به پارکینگ قبلی شهرداری جابه جا خواهند گردید.

وی  به مشکلات با اهمیت اصناف اشاره نمود و گفت: مشکلات دارایی که همچنان اصناف شهرستان از وضعیت مالیات‌های سنگین گله‌مند هستند همچنین کم بودن شدید واحد تجاری برای افرادی که می‌خواهند در صنوف متفاوت مشغول به کار گردند دو مشکل با اهمیت ما است.

رجب زاده گفته بود: کم بودن شدید واحدهای تجاری باعث شده که کرایه بهای مغازه‌ها بشدت افزایش و کمر اصناف زیر بار سنگین پرداخت کرایه بهای مغازه‌ها خم گردد.

شورا و شهرداری فکری برای کم بودن شدید واحدهای تجاری بردارد

وی تاکید کرد: از اعضای شورای اسلامی شهر درخواست ها داریم فکری برای حل مشکل کرایه بهای سنگین مغازه‌های سطح شهر بردارند چون روزانه کرایه بهای واحدهای تجاری به سبب کم بودن شدید مغازه در فردوس در حال افزایش است.

ریاست اتاق شهرستان فردوسگفت: به شهرداری پیشنهاد دادیم که بلوار خیام مقابل هیئت جواد الائمه را با یک نقشه حساب شده در دو طرف بلوار، واحد تجاری احداث و وسط آن نیز فضای سبز شیک و با طراوتی باشد که در این صورت درصد زیادی از مشکلات کم بودن مغازه برطرف و از بلوار امام حسین نیز استفاده بهینه می‌شود.

رجب زاده تصریح نمود: متاسفانه شهرداری با این پیشنهاد اتاق اصناف مخالفت نموده که امید داریم در این خصوص تجدید نظر کند وپیشنهاد دیگر به شهرداری کم کردن تعرفه ساخت واحدهای تجاری است تا مردم تشویق شده و ترغیب به ساخت واحدهای تجاری گردند.

ریاست اتاق شهرستان فردوس در جواب به این سئوال که شما چقدر حقوق از اتاق اصناف می‌گیرید گفت: حقوق اینجانب و سایر پرسنل اتاق اصناف یک میلیون و دویست هزار تومان است که با توجه به ظرفیت کار مبلغ قابل ملاحظه ای نیست ضمن اینکه در تمام مراسم‌های ملی و مذهبی در طی سال که احتیاج به مدد مالی اتاق اصناف است از همین حقوق، کمک می‌شود و به هیچ عنوان در چنین مواردی از بودجه اتاق اصناف استفاده نمی‌شود.

ماهیانه یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق می‌گیرم

خزانه‌دار اتاق اصناف شهرستان فردوس نیز در این گفت‌وگو از اصناف خواست با پرداخت مرتب حق عضویت خود که هر ساله مبلغی در حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است اتاق اصناف را در پرداخت حقوق پرسنل خود یاری کنند.