حجت‌الاسلام رسول ملکیان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در مورد سبک زندگی اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین پارسال در دیدار با خبرگان حوزه علمیه، مسئولان دانشگاهی و اهل فکر بحث سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند، اظهار کرد: در این زمینه کتاب‌ها و مقاله‌های ‌زیادی ارائه شده، اما در مجموع مراد […]

سبک زندگی

حجت‌الاسلام رسول ملکیان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در مورد سبک زندگی اسلامی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین پارسال در دیدار با خبرگان حوزه علمیه، مسئولان دانشگاهی و اهل فکر بحث سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند، اظهار کرد: در این زمینه کتاب‌ها و مقاله‌های ‌زیادی ارائه شده، اما در مجموع مراد از سبک زندگی اسلامی، مجموعه‌ای از قوانین و آداب و رسومی می‌باشد که اسلام برای سعادت بشر در دنیا و آخرت تصریح کرده هست.
وی اضافه کرد: اگر به مراجع انسان‌شناسی توجه کنیم، ساختمان وجودی آدم دربردارنده سه بخش می‌شود که این سه بخش عبارت هستند از فکر و باورهای آدم؛ اعمال و مشی و احوالات روحی آدم. در اسلام از بخش اول به عنوان موضوعات جهان‌‌بینی و معرفت شناسی، از بخش دوم که ذی ربط به احکام و دستورات دینی می‌باشد، شریعت و از بخش سوم به عنوان اخلاق انسانی یاد می‌شود که سبک زندگی اسلامی دربردارنده این سه بخش هست.
حجت‌الاسلام ملکیان خاطر نشان‌کرد: گاهی اشخاص، زندگی را محدود به مشی، اعمال و موضوعات اخلاقی می‌کنند و اعتقاد دارند که اخلاقیات ریشه در فکر و تفکر دارد، اما این تفکیک صحیح نیست و افرادی که می‌خواهند در این خصوص تحقیق کنند، قطعا باید مبانی آدم شناسی وعقاید خود را اعلام نموده که برچه بنیادی این مطالب را به عنوان سبک زندگی اسلامی به دیگران ارائه می‌کنند.
این کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه لقمان در آیه ۱۲ به بعد، به مبحث سبک زندگی اشاره می‌کنند، اظهار کرد: در آنجا یک‌سری اصول وآدابی بیان می‌شود که مجموعه‌ای از عقاید و اخلاق هست که به عنوان سبک زندگی و برای سعادت دنیا و آخرت ارائه شده هست. سبک زندگی جدا از آخرت نیست. گاها گفته می‌شود افرادی سبک زندگی اسلامی را محدود به ولادت تا فوت می‌دانند که این طبق سبک زندگی اسلامی نیست، زیرا سبک زندگی زمانی اسلامی می باشد که دربردارنده دنیا و آخرت آدم باشد.

حجت الاسلام ملکیان خاطر نشان‌کرد: اگر دانشمندان اسلامی بتوانند چار‌چوبی از زندگی اسلامی طبق آموزه‌های دینی ارائه کنند، هر تجددی که به وجود می‌آید، را با مبانی اسلام می‌سنجند، اما اگر چارچوب محکمی از آموزه‌های دینی ارائه نکنیم، تجدد جدید می‌تواند برای ما چالش برانگیز باشد.
وی دنبال کرد: خروجی سبک زنگی اسلام می‌توان اشخاص عدالت‌خواه، آرمان طلب و با تقوا تربیت کند، یعنی در نقطه مقابل افرادی که سبک زندگی اسلام ندارند.
انتهای پیام