مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم با اشاره به کاهش ورودی آب از سد کوچری به قم ضمن اشاره به تضمین کیفیت آب، از شهروندان برای عبور از بحران یاری خواست.

به گزارش پایگاه خبری فرهنگی شهرکریمه، حسن بختیاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:سال گذشته ۸۰ درصد آب مصرفی قم از طریق سد کوچری گلپایگان و بقیه از طریق چاه‌های داخل استان تامین می‌شد، اما اکنون این میزان به ۵۵ درصد رسیده و حجم آب مورد استفاده از چاه‌ها افزایش یافته به همین دلیل شاهد کاهش کیفیت آب از نظر شوری هستیم ولی سلامت آب کاملا تحت رصد و تضمین شده است.

وی افزود: کمبود بارش‌ها در سال جاری باعث شده تا درخواست کاهش مصرف آب از مردم که بیشتر در فصل تابستان مطرح می‌شد اکنون در فصل زمستان هم ضرورت پیدا کند و در همین رابطه ما از همشهریان عزیز می‌خواهیم نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب استان نیز در همین رابطه کمیته‌های تخصصی بحران را تشکیل داده است و تلاش می‌کند با مدیریت منابع آبی موجود، پایداری شبکه توزیع آب استان را در بهترین شرایط ممکن حفظ کند تا مردم دغدغه‌ای نسبت به تامین آب مورد نیاز خود نداشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه با اشاره به شرایط کم آبی در استان و عدم بارندگی‌های مناسب در فصل پاییز امسال خاطرنشان کرد: امروز شرایطی ایجاد شده که در فصل زمستان از لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب سخن می‌گوییم و خواستار کمک و یاری مردم برای عبور از این وضعیت هستیم.

وی با بیان اینکه ما به عنوان متولی تأمین و توزیع آب وظیفه اطلاع‌رسانی به مردم و برنامه‌ریزی لازم برای شرایط مختلف را داریم، اذعان داشت: در همین راستا کمیته‌های تخصصی مدیریت بحران را تشکیل دادیم و در حال انجام برنامه‌ریزی برای تأمین آب در شرایط بدبینانه هستیم.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به شوری آب شهر در یک ماهه اخیر اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌ها در بالادست سدکوچری، میزان آورده از برداشت کمتر شده و به همین علت مدیریت آب موجود در سد در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و طبق ابلاغ وزارت نیرو سهم قم از سدکوچری از ۸۰ درصد به ۵۵ درصد کاهش یافت و بالاجبار مابقی آب مورد نیاز شهر از منابع زیرزمینی تأمین شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه این موضوع باعث افزایش شوری آب شبکه شد، ابراز داشت: البته کنترل‌ و نظارت دقیق بر روی سلامت آب انجام می‌شود و با وجود شوری، آب شبکه از سلامت و بهداشت استاندارد برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به عقب‌ماندگی‌های قم در حوزه توسعه شبکه فاضلاب گفت: در حال حاضر ۴۲ درصد از شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است که این زمینه در رده‌های آخر رتبه‌بندی کلان شهر‌های کشور قرار داریم.

بختیاری اجرای طرح‌های فاضلاب را نیازمند تخصیص اعتبار از سوی دولت دانست و اظهار داشت: باید مجموعه استان و شرکت آب و فاضلاب در خط مقدم، برنامه‌ریزی لازم را برای رساندن قم به میانگین کشوری در بخش فاضلاب داشته باشد که این مهم نیازمند اعتبارات خاص خود است.

وی توسعه شبکه فاضلاب جزء مطالبات مردم به ویژه در مناطق کم برخوردار است، خاطرنشان کرد: ما در حال انجام پیگیری‌های لازم هستیم تا در این بخش به سمت شرایط بهتری حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت آب بها اذعان داشت: در حالی که آب‌بها در حدالگوی مصرف افزایش قابل توجهی نداشته اما برای مشترکین پرمصرف و بدمصرف بر اساس سیاست‌های دولت، افزایش‌ها به صورت پلکانی بوده است.

وی یادآور شد: افزایش آب‌ها برای مشترکین پرمصرف به عنوان یک مدل و ابزاری است که این مشترکین توجه بیشتری به صرفه‌جویی در مصرف داشه باشند و هزینه‌های سبد خانوار را در این حوزه کمتر کنند.

بختیاری تصریح کرد: عدم صرفه‌جویی ضمن اینکه مجموعه شهر را برای تأمین آب تحت فشار قرار می‌دهد مشترکین را نیز متحمل پرداخت هزینه‌های بیشتری می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد یکسال گذشته شرکت آب و فاضلاب، از جذب بالغ بر ۲۰۰ میلیارد اعتبار طی این مدت خبر داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب جزء دستگاه‌های برتر استان در جذب اعتبارات بوده است که این مهم حاصل تلاش همه همکاران و کارکنان آبفای استان در بخش‌ها و واحد‌های مختلف بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه از اصلاح و توسعه حدود ۱۲۰ کیلومتر خطوط آب و فاضلاب در استان خبر داد و اظهار داشت: امروز قم دارای ۲۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب فرسوده است که جزء مخاطرات شهر به شمار می‌رود و به همین علت اصلاح شبکه‌های فاضلاب به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

وی اصلاح شبکه‌های فاضلاب را کاری پرزحمت و پرهزینه دانست و خاطرنشان کرد: سعی کردیم هر ساله بخش‌هایی از شبکه که دارای شرایط نامطلوبی است را اصلاح کنیم تا از مخاطرات و هزینه‌های پیش‌بینی نشده آن جلوگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به ویدئومتری ۴۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب به منظور بررسی وضعیت شبکه یادآور شد: امسال ۳۴۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر نیز شستشو شد که منجر به افزایش عمر شبکه‌ها خواهد شد.

بختیاری از آغاز احداث خط انتقال فاضلاب پردیسان به عنوان یک پروژه مهم و زیرساختی خبر داد و تصریح کرد: با توجه به توسعه‌هایی که در پردیسان اتفاق می‌افتد اجرای خط انتقال فاضلاب این منطقه جزء ضروریات بود.

وی طول خط انتقال فاضلاب پردیسان تا محل تصفیهخانه را ۲۱ کیلومتر اعلام کرد و گفت: امسال اجرای ۶ کیلومتر از این خط انتقال را آغاز کردیم که با سرعت در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای اجرای ۱۵ کیلومتر از خط انتقال پردیسان خبر داد و تاکید کرد: رقم این قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای خط انتقال و احداث تصفیه‌خانه است که جزء سرمایه‌گذاری‌های بزرگ استان به شمار می‌رود و در آینده نزدیک عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار ۴۰۰ لیتر در ثانیه فاضلاب خام را پس از تصفیه به صورت پساب به سمت سلفچگان و نیزار منتقل می‌کند، اذعان داشت: با این کار ضمن اینکه فشار از روی دوش دولت برای تخصیص اعتبار برای شبکه فاضلاب برداشته می‌شود با تخصیص پساب به صنعت، فشار روی منابع آبی نیز کمتر می‌شود.

بختیاری با تأکید بر اینکه بر اساس ابلاغیه‌های دولت و وزارت نیرو صنعت باید نگاهش را از آب پاک بردارد، گفت: صنایع باید به سمت استفاده از پساب گام بردارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش آب پرداخت و از احداث ۴ باب مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۴ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شهر‌های و روستا‌های استان خبر داد و خاطرنشان کرد: توجه به تأمین آب شهر‌ها و روستا‌ها از منابع محلی در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه تصور اینکه می‌توان مشکل بخش‌ها و شهر‌های استان را از آب انتقالی از سدکوچری برطرف کرد واقعیت ندارد، تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع آب انتقالی، ما باید تأمین آب از منابع محلی روستا‌ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و در این راستا به دنبال احیا قنات‌ها و چاه‌ها هستیم.

بختیاری با اشاره به اینکه در روستا‌های استان شرایط صرفه‌جویی و مدیریت بهینه آب توسط مردم وجود ندارد، سرانه مصرف آب در روستا‌ها را فوق‌العاده بالا دانست و تصریح کرد: در حالی که سرانه مصرف روزانه آب برای هر نفر در شهر قم ۲۰۰ لیتر است این میزان در برخی از روستا‌ها به بیش از ۷۰۰ لیتر می‌رسد که این امر نشاندهنده استفاده از آب شرب در دیگر مصارف از جمله باغچه‌ها و استخر‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه توجه به مصرف بهینه آب شرب باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد،یادآور شد: با توجه به اینکه کاهش بارندگی‌ها در کاهش منابع تأمین آب شرب در روستا‌ها تأثیر زیادی دارد لذا ‌امیدواریم با کمک مردم بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.