[ad_1] جانمایی شهرک صنعتی سلفچگان متناسب با شاخص‌های زیست‌محیطی نبود و به محیط‌زیست بی‌توجهی شد به گزارش شهرکریمه سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به وضعیت رصد و پالایش شهرک صنعتی سلفچگان و آلایندگی برخی از کارخانجات آن اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌ها در شهرک صنعتی سلفچگان ماهیت و بار آلایندگی بالایی داشته و در […]

[ad_1]

جانمایی شهرک صنعتی سلفچگان متناسب با شاخص‌های زیست‌محیطی نبود و به محیط‌زیست بی‌توجهی شد

جانمایی شهرک صنعتی سلفچگان متناسب با شاخص‌های زیست‌محیطی نبود و به محیط‌زیست بی‌توجهی شد

به گزارش شهرکریمه سید رضا موسوی مشکینی با اشاره به وضعیت رصد و پالایش شهرک صنعتی سلفچگان و آلایندگی برخی از کارخانجات آن اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌ها در شهرک صنعتی سلفچگان ماهیت و بار آلایندگی بالایی داشته و در مقطعی جانمایی شهرک صنعتی سلفچگان قم، متناسب با آیتم‌ها و شاخص‌های زیست‌محیطی نبود.

وی با بیان اینکه بعد از احداث این شهرک، طرح ارزیابی زیست‌محیطی انجام شد ولی به‌طور کامل این مؤلفه‌های زیست‌محیطی مورد توجه قرار نگرفت، افزود: صیانت از محیط‌زیست در توسعه یک الزام است و اگر قرار است در مسیر توسعه قرار بگیریم باید در کنار مسائل اشتغال و رشد اقتصادی، حفظ محیط‌زیست مورد توجه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قم با اشاره به اینکه توسعه به این معنا نیست که سایر آیتم‌ها و شاخص‌ها را قربانی کنیم، افزود: متأسفانه در برخی از مقاطع این اتفاق می‌افتد و نسبت به محیط‌زیست بی‌توجهی می‌شود، درحالی‌که در هیچ کجای دنیا کشوری پیشرفته وجود ندارد که ازنظر اقتصادی رشد کند و به محیط‌زیست توجه نداشته باشند، زیرا یکی از ارکان مهم توسعه پایدار حفظ محیط‌زیست است و بدون حفظ به آن به توسعه دست نمی‌یابیم.

وی عنوان کرد: شهرک صنعتی سلفچگان  سال‌ها قبل در یک سرمایه‌گذاری بزرگ شکل گرفت و محلی استراتژیک ازنظر اقتصادی است، چراکه در یک شاهراه عبوری بوده و دارای مزیت‌های بسیاری است، اما جانمایی آن با دقت انجام‌نشده و این امر کار محیط‌زیست را در مقطع فعلی دشوار کرده است.

موسوی مشکینی خاطرنشان کرد: هنوز هم گاهی این تفکر اقتصادی وجود دارد که محیط‌زیست را کم‌اهمیت می‌شمارند و در تصمیم‌گیری‌ها گاهی محیط‌زیست جزء اولویت‌های نخست نیست.

وی با تأکید بر اینکه در قم بارگذاری جمعیتی بیش از ظرفیت و منابع پایه اتفاق افتاده است، یادآور شد: انتظار داریم مسئولان در دستگاه‌های اقتصادی و توسعه‌ای به این امر توجه داشته باشند و همه دست‌به‌دست هم بدهیم و معضلاتی چون آلایندگی‌های شهرک صنعتی سلفچگان را رفع کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم تصریح کرد: سالانه ۲۴۰ مورد بازدید و پالایش شبانه‌روزی از واحدهای فعال در شهرک صنعتی سلفچگان انجام می‌شود و در سال جاری چند واحد صنعتی به‌عنوان واحد آلاینده معرفی شدند که براساس قانون برای آن‌ها جریمه در نظر گرفته‌شده تا آلایندگی این واحدها رفع شود.

وی اضافه کرد: راهکارهایی در جهت حمایت از واحدهای صنعتی در راستای تأمین تجهیزات پیشرفته و رفع نواقص در کاهش آلایندگی باید در سطح کلان ارائه شود و مجلس و دولت باید تسهیلاتی را برای به‌روزرسانی این واحدها در نظر بگیرند.

موسوی مشکینی اظهار داشت: عدم همکاری واحدهای تولیدی با محیط‌زیست تخلف است، در حال حاضر سلفچگان از نقاط مهم در جهت مقابله با آلایندگی زیست‌محیطی است و برنامه‌هایی برای آن داریم.

وی در مورد سایت ۱۸ هکتاری دفن پسماند در سلفچگان نیز خاطرنشان کرد: این منطقه، محدوده‌ای برای دفن لجن‌های اسیدی واحدهایی است که در آن زمان به‌صورت گسترده فعال بودند و ۱۵ سال قبل ۸ واحد فعال از این سایت استفاده می‌کردند و امروز تنها دو واحد به‌طور محدود فعال‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ابراز کرد: برای جلوگیری از توقف کار، محدوده‌ای در نظر گرفته می‌شود و با ورود مقامات قضائی، دفن بسیار محدود است، اخیراً مراحل نهایی واگذاری محل دفن پسماند صنعتی استان انجام شد و بخش خصوصی وارد شده و دیگر تولیدکنندگان دغدغه‌ای برای دفن پسماند نخواهند داشت و با مدیریت اصولی پسماند صنعتی استان دفن می‌شود.

انتهای پیام / ۱۰۶

[ad_2]