[ad_1] چگونه به بررسی وعده ها و برنامه های کاندیداها بپردازیم!؟ به گزارش شهرکریمه دکتر معصومه نصیری با تأکید بر اهمیت ترویج و توسعه سواد رسانه ای جامعه به خصوص در مقطع حساس انتخابات اظهار داشت: یکی از راه های رسیدن به انتخاب درست در موسم انتخابات، این است که بتوانیم تفاوت شعار و برنامه […]

[ad_1]

چگونه به بررسی وعده ها و برنامه های کاندیداها بپردازیم!؟

چگونه به بررسی وعده ها و برنامه های کاندیداها بپردازیم!؟

به گزارش شهرکریمه دکتر معصومه نصیری با تأکید بر اهمیت ترویج و توسعه سواد رسانه ای جامعه به خصوص در مقطع حساس انتخابات اظهار داشت: یکی از راه های رسیدن به انتخاب درست در موسم انتخابات، این است که بتوانیم تفاوت شعار و برنامه را تشخیص بدهیم.

وی افزود: در این خصوص این نکته باید توجه داشت که برنامه مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است و لذا راهکار دارد و جزئی‌تر نیز مطرح می‌شود و حال آن که شعار اکثراً کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح می‌شود.

وی همچنین گفت: مساله مهم بعدی این است که ببینیم آیا طرح ها و وعده‌های کاندیداهای انتخابات اساساً در حیطه ی اختیارات رئیس‌جمهور است یا خیر.

مدرس و تحلیلگر رسانه ادامه داد: در توضیح این مطلب آن چه قابل توجه است این که بدانیم گاهی کاندیداها قول‌هایی می‌دهند که طبق قانون اساسی اصلاً در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست؛ مثلاً در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخش‌هاست و لذا مهم این است که بدانیم آیا فرد قانوناً توانایی اجرای وعده‌اش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهم بعدی در بحث سواد رسانه ای و انتخاباتی توجه به کلیدواژه هاست؛ باید به این نکته توجه داشت که اساساً واژگان بی‌علت انتخاب نشده‌اند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید.

نصیری افزود: به عنوان مثال کاندیدایی که از هشتگ یار کمکی یا نامزدپوششی بسیار زیاد بهره می‌برد مسأله اصلی کشور را پوششی بودن نامزدها می‌داند یا موضوعات اقتصادی.

وی گفت: کلیدواژه‌های پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روش‌های است که به ما در انتخاب بهتر کمک می کند.

مدرس سواد رسانه ای یادآور شد: نکته مهم دیگر این که در توجه به اخبار تنها به خواندن تیترها بسنده نکنیم، چه آن که در هفته‌های گذشته به‌وفور اخباری را دیده‌ایم که تیترشان به نکته‌ای جنجالی اشاره کرده که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است و لذا باید بسیار دقت کنیم چه آن که تیترها می‌توانند گمراه کننده باشند.

وی در خاتمه صحبت های خود بیان داشت: نکته واپسین هم این که در انتخابات رقبا برای بی‌اثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسب‌زنی و انگ زدن می‌کنند و ما باید بدانیم که لزوماً برچسب‌ها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده می‌شوند و ممکن است باعث گمراهی افراد از مسیر اصلی شوند.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]